MATRIX - og ulydighedens evangelium (bog)

24. juli 2004 af Per C. Halling

MATRIX - og ulydighedens evangelium (bog) billede

Nu hvor hypen har lagt sig lidt kan man måske bedre sætte sig ind i Matrix-filmenes univers. Læs her om en dansk bog, der giver sit syn på trilogien.

Sol, Sommer og Sommerferie – Ja, når man er på ferie eller stranden er det jo dejligt at ligge i solen og nyde noget køligt til halsen og med en god bog. Hvorfor ikke lade den bog være en filmbog til en forskel fra de kulørte magasiner eller tegneserier der typisk bliver pakket med i strandtasken.
Filmbøger på dansk er jo en sjældenhed, så her kigger vi lidt nærmere på en lille bog om Matrix-trilogien.

Matrix-trilogien hører til de mest omtalte og indbringende kassesucceser i filmhistorien. For filmens faste fans af actionfilm bød filmene på epoke skabende af special-effects og smukt koreograferede slagscener og nævekampe i slow-motion og. Men Matrix I-III rummer også lag på lag af spidsfindigt udtænkte og spændende gåder og symboler, som gjorde at både filmene og spillet løftede sig over hvad man normalt var vant til at se både i biografen og ikke mindst hjemme i stuerne.

Med Matrix og ulydighedens evangelium får du et dansk bud på Matrix-universets udspekulerede leg med virkeligheden. Bogen guider dig i 5 kapitler og et Apendix med vigtige referencer fordelt på godt 130 sider, i filmenes talrige mysterier. Den kommer med sit bud på den filosofiske, religiøse og litterære baggrund, som har skaffet serien millioner af fans og inspireret universitetsprofessorer og skolelærere verden over til at bringe filmmediet ind i undervisningen.

Cand.mag i idéhistorie og religionsvidenskab Rune Engelbreth Larsen (der også er medstifter af Minoritetspartiet) har kastet sig ud i den umulige opgave det er at beskrive og analysere denne trilogi, hvor det ene symbol/den ene reference efter den anden dukker op på lærredet og sætter din hjerne på overarbejde.

På den positive side er, at han kommer ind på mange af filmenes aspekter og temaer og har et udmærket lille opslags værk over de vigtigste personer mm. Men dog alt for kort til at kunne bruges som et egentlig opslagsværk. Positivt er det også der kort og præcist prøves at redegøre for filmens forskellige lag mv. og dermed give dem, som ikke gider den ene artikel efter den anden igennem for at få en ide hvad filmene går ud på.

På den negative side kan man sige at bogen er ren tekst og uden billeder til at underbygge det skrevne. Dette gør den måske til lidt tør læsning i solen og da den til tider er holdt i et lidt for akademisk sprog gør nok ikke lige fanger alle almindelige læsere, selvom nok de fleste forstår hans betragtninger og konklusioner. Udover den plotmæssige sammenligning med Orwells 1984 kan jeg fx slet ikke forstå, hvordan han let og elegant kan undgå med at gå mere i dybden med alle de visuelle, litterære og ikke mindst filmiske referencer, som filmene er fyldt med.

Alt i alt en lidt halv færdig bog, som måske en 2 udgave kunne blive rigtig godt tilbehør i en boks sammen med filmene – Fik I den Sandrew Metronome ? Rune Engelbreth Larsen skal bestemt også have ros for, at have turde skrive og få udgivet en dansk filmbog om en trilogi, der i forvejen er skrevet og sagt så meget om i forvejen, uden at den blot er en lang række citater fra andre medier.

Der er ingen billeder eller skemaer eller billeder, fra bogen men til 130 kr. er den udmærket ferielæsning på en gråvejrsdag.

Bogen er venligst stillet til rådighed af Forlaget Bindslev.

Titel: MATRIX - og ulydighedens evangelium (bog)