Mike and Dave need wedding dates

7. februar 2017 af Teddy Tofte

Mike and Dave need wedding dates billede

Moderne komedie som man kan forvente, med ganske få overraskelser.

I ”Mike and Dave need wedding dates”, som tilsyneladende er baseret på en sand historie, møder vi Mike (Adam Devine) og Dave (Zac Efron) Stangle, to velmenende brødre som har en forhistorie med at ødelægge familiefester på grund af deres idiotiske drengestreger. Det er faktisk blevet så slemt, at familien har arrangeret en slags intervention, hvor der bliver vist videoklip fra alle de gange, de har drukket sig så meget i hegnet, at de har ødelagt materialer og endda slået de andre gæster ud. Deres søster Jeanie (Sugar Lyn Beard) skal snart giftes med Eric (Sam Richardson) og hun vil gerne undgå sådanne udskejelser. Jeanie beder sine brødre om at holde sig på dydens smalle sti, når hun skal giftes, og familiens far (Stephen Root) insisterer, at hvis dét skal ske, så skal drengene finde et par søde piger og tage dem med på date til brylluppet, så de kan holde dem i ørerne og fra alle de andre piger til begivenheden. Selvom brødrene bliver en anelse fornærmet, giver de alligevel efter og ligger derfor en kontaktannonce på nettet, hvor de tilbyder en gratis rejse til Hawaii (hvor brylluppet skal holdes). Det er ikke overraskende, at de bliver rendt over ende af tusindvis af svar, og de kommer endda i fjernsynet, hvor de også her beder om dates til brylluppet. Det er her, at de to hårddrikkende, festglade piger, Alice (Anna Kendrick) og Tatiana (Aubrey Plaza), ser dem og beslutter sig for, at de sagtens kan agere søde piger, på trods af at ingen, end ikke dem selv, vil anse dem for at være fornuftige eller ansvarlige.

Meget af humoren fra denne film kommer fra det faktum, at mens drengene tror, at de er mestre inden for det modsatte køn, så er det tydeligt fra allerførste gang, vi møder Alice og Tatiana, at det er pigerne, som er hjernen bag det hele. Det sjove er, at de forsøger at gøre sig selv bedre og uskyldigere, end de egentlig er, og præsenterer sig selv som værende en skolelærer (Tatiana) og en koordinator af morskab (Alice). De to piger er selv på en slags opdagelsesrejse, fordi de har oplevet ting og sager i fortiden, og det er også det, som gør, at de beslutter sig for at hive fat i Mike og Dave – det er ikke kun en gratis rejse til Hawaii, det er også starten på en ny begyndelse. Begge er netop blevet fyret fra deres job som servitricer, fordi de var fulde i arbejdstiden (igen), hvilket stammer fra det dårlige minde, at Alice blev efterladt ved alteret for ikke så længe siden. Den baggrund er med til at gøre Alice en interessant karakter, fordi hun netop skal til et nyt bryllup, og det lyder jo ikke som en god idé. Tatiana bliver så hendes støtte i en svær tid, men hun er generelt for narcissistisk til at fuldføre den opgave et hundrede procent.

Så snart parrene ankommer til Hawaii, forvandler filmen sig til en række af scener, hvoraf nogle er sjove (bl.a. har vi drengenes lesbiske kusine (glimrende spillet af Alice Wetterlund), som flirter med Tatiana og forsøger at komme i kanen med hende), mens andre scener ikke er andet end visuelle jokes, som for eksempel et uheld med et motorkøretøj, hvor bruden bliver en anelse maltrakteret én dag før sit bryllup. Skuespilpræstationerne er generelt gode, og de kedelige punkter bliver i det store hele løftet op af en energisk rollebesætning, selvom det godt kan blive lidt belastende at se på Adam Devines babyansigt i alt for lang tid.

“Mike and Dave need wedding dates” har uden tvivl noget ganske morsomt materiale at gøre godt med, meget af det kommer fra Plazas rolle som Tatiana, men det her er en film, som burde have bestået af lattervækkende scener fra start til slut, i stedet for de enkelte morsomme scener vi bliver budt på i stedet for. Det er tydeligt fra ekstramaterialet, at skuespillerne blev opmuntret til at improvisere i deres scener, og det ser ikke ud, som om de morsomste scener endte med at blive inkluderet i det endelige produkt. Det løse, slap-af-agtige miljø smitter af på filmen og har en tendens til at virke, som om at filmholdet tog på ferie med et kamera og besluttede sig for at filme, når de lige havde lyst til det. Ofte rammer de plet og viser os noget morsomt, men i betragtning af de fire hovedrollers samlede karisma, og filmens generelle tone, kunne filmen måske have gjort brug af et bedre manuskript eller en instruktør, som stolede mere på sine skuespillere i stedet for, hvad der stod på papiret.

”Mike and Dave need wedding dates” er en komedie, som forsøger at befinde sig i samme boldgade som f.eks. ”Bad Neighbours” eller ”The 40 Year Old Virgin”. Det lykkes ikke helt, på trods af at skuespillerne udmærket godt ved, hvilken slags komedie de er ved at lave. Filmen mangler charme, selvom de fire hovedroller har det, der skal til for at fange vores opmærksomhed, og det må jeg sige er virkelig ærgerligt. Se den, hvis du mangler et godt grin, men forvent ikke alt for meget.

Blu-Ray (denne version af filmen indeholder også en 4K Ultra HD-version):

Fra et visuelt standpunkt er filmen en fryd for øjnene, især når vi rykker til Hawaii og de tropiske, solrige omgivelser. Det ser fantastisk ud. Farverne kommer virkelig til sit rette element i den del af filmen. Hvad angår lyden, så er den krystalklar, både i dialogen og i musikken, men også når vores karakterer går på stranden, nær vandets bølger, og når vinden blidt blafrer i palmetræerne. For en komediefilm fejler denne udgivelse intet.

Ekstramateriale:

Deleted scenes (23 min.). Extended scenes (39 min.). Alternate storyline, pig sequence (7 min.). Bits on bits on bits (6 min.): en samling af sjove scener. Line-o-rama (10 min.): improvisation. Gag reel (5 min.). ”Funny or Die” kortfilm (6 min.). Kommentarspor af Jake Szymanski. Gallery (3 min.). Trailers (4 min.).

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount.

Titel: Mike and Dave need wedding dates
Original Titel: Mike and Dave need wedding dates