Mod Naturen

26. marts 2015 af Tanja la Cour

Mod Naturen  billede

Frustrationerne over ikke at have opnået det hele og måske heller ikke kommer til det, fylder Martins hoved, mens han løber rundt med en rygsæk på ryggen i den norske natur

Instruktør og hovedperson er en og samme
Mod Naturen er skrevet af nordmanden Ole Giæver og lidt udsædvanligt, spiller Ole Giæver også hovedpersonen Martin, hvilket han gør til perfektion. Martin, der er i midt tredive, arbejder på kontor og omgås kollegaer, som han måske i grunden ikke bryder sig om, men alligevel forsøger at blive accepteret af. Hjemme er konen, Signe og deres fælles søn Karsten, som Martin føler sig fremmede overfor. Fredag eftermiddag efter arbejde, forsøger Martin at tage del i kollegaernes tur på den lokale pub. Han udskyder ankomsten til pubben, da han først skal hjem forbi, men siger til kollegaerne, at han vil komme senere. Martin støder dog aldrig til kollegaerne på pubben, da han i stedet holder sig til den oprindelige plan, som var at tage på fjeldtur alene. Inden da, gør han stop i den lokale friluftsbutik, hvor en kvinde på Martins alder arbejder. Martin er tydeligvis interesseret i kvinden, da han bliver akavet, når han taler med hende og føler sig forurettet, da en anden mand kommer ind og har god kemi med kvinden. Martin får dog udleveret den nøgle, der giver adgang til hytten, han skal overnatte i oppe på fjeldet, hvorefter han begiver sig hjem til familien for at pakke.

Ucensureret
Filmen udspiller sig i lokalområdet omkring Tromsø i Nordnorge, men dramaet ligger i Martins tanker, der kører som en voice-over gennem filmen. Tankestrømmen bliver indimellem afbrudt af samtaler mellem Martin og de forskellige karakterer, han møder gennem filmen. Fortællingen bæres frem ad Martins tanker, frustrationer, drømme og minder, som skifter mellem barndomserindringer og nutiden. Der er ucensureret adgang til Martins inderste tanker og ikke mindst fantasier, som da han står oppe på fjeldet med bukserne nede om anklerne og masturberer og tænker på, at friluftsbutikskvinden er sammen med ham. Således er det også uden de store bekymringer, at Martin vælger at løbe rundt uden beklædning fra livet og ned, fordi han tissede i bukserne om natten, mens han lå i sin sovepose.

Nu kan alt ændres
På en og samme gang bliver filmen dermed en humoristisk, hjertevarm, men også vedkommende fortælling om mange af de tanker, som mænd (og kvinder) midt i familieliv og karriere bliver konfronteret med: Opnåede jeg det, jeg ville? Er livet ikke mere end det? Hvor blev min ungdom af? Skulle jeg bare smide det hele og leve livet forfra? Det er Martins inderste tanker, som han aldrig ville dele med nogen, som der uden betænkning bliver frigjort. På turen gennem de smukke norske fjelde, tager Martin mange halve og hele beslutninger, som måske (og måske ikke) får konsekvenser for hans liv, når han søndag eftermiddag vender hjem til hus, kone og barn.

Mod Naturen er en medrivende film, som underholder og sætter tankerne i gang, alt imens den smukke norske natur danner ramme om fortællingen. I sammenspillet mellem den hårde natur, som udfordrer og fascinerer, sættes livets og dets rammer på spil for hovedpersonen Martin, helt og aldeles subjektivt, men også mere end vedkommende for os andre, der er publikum til sceneriet.

Titel: Mod Naturen
Original Titel: Mot naturen
Premieredato: 26. marts 2015