Moloko: 11,000 Clicks (DVD)

3. september 2004 af David Lund

Moloko: 11,000 Clicks (DVD) billede

En lækker koncertudgivelse af Moloko, der desværre mangler noget ekstra at komme efter.

Moloko er efterhånden et band, der ikke behøver nogen introduktion. Bandet fra Sheffield udgav i 1995 deres første skive, Do You Like My Tight Sweater?, en CD der blandede Dance med en masse skæve rytmer og stærke melodier. Straks blev de kendte, i stort set alle miljøer, og siden da har de fokuseret på den gode melodi, og i dag er de 4 albums inde i deres karriere.

11,000 Clicks er en meget stærk koncertudgivelse. Billedet står knivskarpt i Widescreen, og lyden præsenteres i DTS. Bandet er på DVD’en snart færdig med den turné de er på, og leverer her varen med glans i The Brixton Academy, 22. November, 2003. Lige fra åbningen til slutningen kan man mærke energien sprudle fra bandet, og specielt forsangerinden Roisin Murphy er i sit es. Hun fremstår som den ledende figur af bandet, og udemærker sig i centrum på scenen. Deres sæt spænder fra det nyeste til det ældste, og højdepunkter er sange som ”Pure Known Pleasure Seeker”, ”Fun For Me”, ”Where Is The What If The What Is In Why” og ”The Time Is Now”. Men stort set alle sangene er glimrende udført, og kommer fint igennem både til publikum ved koncerten, såvel som publikum hjemme i stuerne. Man er tilbøjelig til at undres over, hvorfor DVD’en ikke også udkommer som CD, da det hele er i top.

Som ekstramateriale er der lagt et dokumentarprogram kaldet Ed’s Film på. Dette må siges kun at være for fans. Det hele er i god hjemmevideo kvalitet, og bandet følges bag scenen af en gut overraskende ved navn Ed. Til tider kan man vel godt finde det morsomt og lærerigt, og man lærer en del om bandets mørke og lyse sider, men det gøres kun i et begrænset omfang, og derfor vil det nok kun passe til fans.

Alt i alt er dette en glimrende udgivelse, hvor det bærende element selvfølgelig er den næsten 2 timers lange koncert. Desværre er der ikke meget ekstramateriale at komme efter, og dette kunne have passet lækkert ind i udgivelsen. Vi må ”nøjes” med en fremragende koncert, og en DVD der desværre må ”nøjes” med 4 stjerner.

DVDen er venligst stillet til rådighed af BMG Danmark.

Titel: Moloko: 11,000 Clicks
Original Titel: Moloko: 11,000 Clicks