Morgan

19. februar 2017 af Henrik Andersen

Morgan billede

Et tophemmeligt forsøgscenter dybt under Jorden huser på en lige dele foruroligende og lige dele fascinerende hemmelighed. Det er nemlig lykkedes at klone et menneske. De kalder hende Morgan, og hun udvikler sig med lynets hast med en intelligens, der ligger langt over det normale menneskes. En risikoanalytiker sendes til stedet, da det klonede menneske anses som potentiel farlig. Morgan er en smart lille thriller der holder spændingskurven fra start til slut. Den tryggede stemning får en eksplosiv forløsning i filmens klimaks, og når rulleteksterne rammer skærmen, får man straks lyst til at se den igen. Velproduceret lille perlen.

Dybt under jorden har man via kloning og hemmelig teknologi fremavlet et menneske, eller ihvetfald en menneskelignende skabning. Menneskevæsnet er blevet døbt Morgan, og på kort tid har det vokset sig stort, og er på nuværende tidspunkt langt mere intelligent, end noget menneske har været før. Spørgsmålet er om Morgan på sigt kan blive en trussel for menneskeheden. Lee Weathers (Kate Mara) er risikoanalytiker, og også super intelligent, og har af de højere instanser fået til opgave at vurdere fremtiden for Morgan og de forskere, der dagligt passer på hende i hendes celle. For noget er gået galt før i Helsinki, og Weathers ved, at der kun skal begås små fejltrin, før Morgan kan vende sig fra ven til fjende. Noget er ikke helt som det burde være, og hvem er risikoanalytikeren i virkeligheden?

Kate Mara der spiller hovedrollen som Lee Weathers gør det ganske godt, og hendes iskolde og beregnende udtryk er perfekt til den rolle hun spiller. Alle spiller i det hele taget godt, men fremhæves må også Anya Taylor-Joy, der giver et uhyggeligt og koldt portræt af den klonede skabning Morgan. Hun virker uhyggelig og dragende på en og samme tid, og man både frygter hende, og føler for hendes situation og fremtid. Anya Taylor-Joy er nok mest kendt for hendes rolle i den meget omtalte The Witch af Robert Eggers fra 2015, hvor hun også er strålende castet, og levere en rigtig fin præstation. Helt sikkert en skuespiller der vil blive lagt mærke til i fremtiden.

Luke Scott har instrueret filmen, og hvis efternavnet får dig til at tænke på Ridley Scott, så er det ikke tilfældigt. Luke er nemlig søn af mesterinstruktøren Ridley, der nok er kendt af de fleste for hans film som Alien, Bladerunner og Gladiator.

Morgan er fyldt med biroller, der er med til at gøre den endnu mere spændende at se. Der er små roller med så dejlige skuespillere som Brian Cox, Michelle Yeoh, Jennifer Jason Leigh, Paul Giamatti og Toby Jones. Filmen er delvist produceret af ingen ringere end Ridley Scott, og der er da heller ikke en finger at sætte på filmens udseende, og de kulisser den er filmet i. Alt i alt er Morgan en solid lille thriller/gyser der bestemt fortjener et genkig.

Ekstramateriale.

Der er masser af spændende ekstramateriale på denne flotte Blu-ray / 4K Ultra HD udgave af Morgan. Det er muligt at hører instruktørens kommentarspor, hvilket er interessant og spændende. Desuden er det også muligt at se instruktørens kortfilm Loom, der omhandler nogle af de samme temaer som Morgan. Velproduceret og spændende lille produktion. Det er også muligt at se flere slettede scener fra Morgan, og et kort program om den forskning, der står bag ideen til filmen.

Billedet står naturligvis skarpere end skarpt og lyden er helt i top. Morgan kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Morgan er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount.

Titel: Morgan