Mund Mod Mund

24. november 2006 af Jesper Hintze Vildbrad

Mund Mod Mund billede

Tungt svensk vemod, om den forstenede forstad, hvor det dårlige miljø splitter en familie til atomer. De må alle hver i sær søge hver deres grænse i håbet om en redning.

Vera (Sofia Westberg) er uheldigvis kæreste med den ældre, psykopatiske og afgrundsstemte Morgan (Magnus Krepper). Filmens åbningsscener, er et lille tæt spil mellem de to i Morgans bil, hvor en magtkæmp udkæmpes, og det står hurtigt klart af det er Vera der er offeret. Deres dårlige økonomi kontra det store forbrug af stoffer og det liv Morgan ønsker at opretholde, kræver at Vera falbyder son krop til kunder, på trods af at hun er gravid.
Tilbage til familien, faren Mats (Peter Anderson), er langsomt med datterens fravær, endnu ikke fyldt 18 år, begyndt at kigge ind af. Og forhøre sig blandt familie medlemmerne hvordan de har opfattet ham. Konen Ewa (Maria Richardson) er så knuget at det også præger hendes arbejde. Hun har svært ved at trænge igennem Mats tykke panser af en voldelig træmand, og søger en form for udløsning. Deres sexliv hviler på standby gennem flere år. Sønnen Joel virker som den mest stabile, men har en stor træng til kærlighed og omsorg, og fortumler sig ind i et forhold med klassekammeraten Helen (Magdalena Jansson), der i sandhed har sine egne familieproblemer, med en syg og depressiv moder, og den utilregnelige far.
En grum historie, hvor faderen Mats, søger udfrielsen ved at få Vera tilbage til familien, og dermed råde bod på sine synder.

Mund Mod Mund er en desillusionerende fortælling, om et miljø der trækker alle ned i afgrunden. Og med det grundlæggende tema, at forældres opførsel over for deres børn kan give ekko gennem generationer. Og om den afstand der vokse mellem mennesker, der mister forståelsen for hinanden og det ansvar de har bragt til verden ved at få børn. Der er stoffer, død, vold, alkohol, og en særdeles troværdigt socialrealisme involveret i dette drama, formidabelt skildret af alle skuespillere. Filmen vækker minder fra blandt andet ”Magnolia” og ”Hapiness” med flere. Men der er ingen humor i denne kun den skinbarlige nøgenhed af forvirring, ensomhed og undertrykkelse. Björn Runge er tæt på at have skabt mesterværket, en særdeles anbefalelsesværdig film, med stor mening. Se også hans tidligere film som ”Hvis Jeg vender mig om” (efterår), der høstede en del priser og store anmeldelsesroser. Begge film er et stort arbejdsprojekt der tildeles ”De Fem Årstider”. Denne ”Mund Mod Mund” er vintersonaten.

Titel: Mund Mod Mund
Original Titel: Mun mot mun
Premieredato: 24. november 2006