Nat King Cole: When I Fall In Love: The One and Only (DVD)

2. december 2004 af David Lund

Nat King Cole: When I Fall In Love: The One and Only (DVD) billede

En af de største kunstnere i vores tid i en middelmådig DVD-udgivelse.

Nat King Cole behøver ikke den største introduktion til mennesker der har en smule kendskab til musik, men til dem der ikke har, kommer her en lille en. Nat King Cole startede i The King Cole Trio i starten af 40'erne, og med hans fantastiske stemme blev han hurtigt kendt. Han havde før (og imens for den sags skyld) været en annerkendt pianospiller, men nu mest for de farvede i USA, da racismen stadig florerede stort dengang. Dog slog han hårdt igennem i midten af 40'erne, og var en stor inspiration på folk som Marvin Gaye, Oscar Peterson og utallige andre. Han har igennem de 30 år han var mest succesrig på musikscenen også arbejdet med bl.a. netop Oscar Peterson, men også andre kendere som Frank Sinatra, Perry Como, Dean Martin, Ella Fitzgerald, Sammy Davis Jr. og mange, mange andre. I 1956 fik han sit eget show, kaldet The Nat King Cole Show, som blev vist i TV, og endda på den allerbedste sendetid. Det var stort for en farvet person dengang, for han var endda den første. I showet præsenterede han så sit musik, med en masse gæsteoptrædener af de største kunstnere dengang.

When I Fall In Love: The One And Only er en lidt blandet DVD. Det består af et 60 minutters langt program, der blander nogle af de bedste optrædener på The Nat King Cole Show med interviews af familien (inklusiv Natalie Cole selvfølgelig) og producer/instruktøren af det originale show. Det er desværre lidt irriterende opbygget, og de måtte meget gerne have delt interviewsene og showet op i to forskellige programmer. Man sidder først og nyder mandens fantastiske musik (endda i Dolby Digital 5.1), og bliver konstant, endda nogle gange midt i sangen, afbrudt af små bemærkninger fra interviewsene. Det er mere forvirrende end succesfuldt, selvom både showet og interviewsene begge faktisk er ret gode. Det er to forskellige udtryk der kæmper en konstant kamp, og det "swinger" altså overhovedet ikke.

Showet indeholder gæsteoptrædener af The Oscar Peterson Trio, Sammy Davis Jr., The Mills Brothers, Ella Fitzgerald, Billy Preston og Johnny Mercer. Desuden er lyden som sagt meget lækker, og i ordentligt format, men billedet kunne godt have brugt en god omgang rensning. Det ligner mest en billig udgave af en film fra 50'erne, men okay, det er jo også fra TV, så det er begrænset hvad man kan gøre, men mere kunne nu godt lade sig gøre. Vi ser Nat King Cole spille på sit Piano, og ellers bare synge, og et kæmpe talent er han altså. Bare det at han kan ramme sit publikum på den måde, selv igennem en skærm, siger det hele.

De mange korte interviewspor på DVD'en fortæller om Nat King Coles kamp igennem musikscenen, TV-programmet, privatlivet, influencer og meget mere. Man kommer derfor godt rundt om ham som person, og får et udemærket indtryk af hvad han har gjort og ofret for musikken. Desværre sidder man og mangler lidt flere detaljer, da alle emner skal berøres, bliver det ikke gjort grundigt nok.

Denne DVD-udgivelse ender derfor som en forvirrende sag. Opdelingen af interviews og show ville have hjulpet utroligt meget på helheden, og billedet burde have blevet renset en smule. Som ekstramateriale er der et Photo Gallery på ca. 10 billeder, og det er også langt fra godt nok. Manglen af danske tekster betyder nu også en del, emn de engelske er gode nok, og udover det er der 6 andre sprog at vælge imellem. Til syvende og sidst, er man blot irriteret over denne udgivelse og, at der ikke er blevet gjort mere ud af den. Vi har alt hvad der er brug for at blive arbejdet med, men det føles lidt som om den er udgivet hurtigt, fordi julen er nær. 2 stjerner får den, selvom jeg meget gerne ville have givet den meget mere, men det er ikke Nat King Coles skyld, det er Eagle Vision.

DVDen er venligst stillet til rådighed af
Playground Music.

Titel: Nat King Cole: When I Fall In Love: The One and Only