Natfilm 2008: American Indies

31. marts 2008 af David Lund Skriv en kommentar

Natfilm 2008: American Indies billede

Et blandet program af uafhængige amerikanske film.

Årets natfilmsfestival er allerede godt i gang, og med de talrige programmer der er spækket med spændende film i alle afskygninger, bør der være noget for enhver smag. De amerikanske independentfilm har længe prydet natfilmsfestivalens program, og i år er ingen undtagelse. Der er 10 af slagsen på programmet i år, og her er alt fra gamle kendinge til nye ansigter – præcis som det plejer at være. American Indies består af film der er lavet med et relativt lille budget med så lidt indflydelse fra filmselskaber og lignende. Det er derfor hovedsageligt filmskabernes originale visioner der bliver vist på film, og det kan jo både være godt og skidt på sin vis (se evt. Director’s Cut udgaven af Donnie Darko, sådan ville filmen oprindeligt have været, hvis Richard Kelly ikke var blevet presset af filmselskabet til at trimme sin film).

”Honeydripper” åbnede dette års natfilmsfestival, og instruktøren John Sayles (”Lone star”) har førhen haft mange film på festivalen. Denne gang skildrer han afroamerikanernes kamp til ligestilling i 50’ernes USA. Dette bliver personificeret hovedsageligt i Ty Purvis (spillet af Danny Glover), der kæmper for at holde gang i sit spillested The Honeydripper. Filmen er som så intet kunststykke, men alligevel har den en stilsikker fortælleteknik, der usentimentalt fastholder en hyggelig stemning trods dens barske tema. Brian De Palma har instrueret den eneste film i programmet der får dansk biografpremiere senere på året. ”Redacted” hedder filmen, og De Palma tilslutter sig her den brede bølge af amerikanske instruktører der er imod Irak-krigen. Både med krigstemaet og ligeså filmens voldtægtstema ligger ”Redacted” ikke langt fra De Palmas egne ”De Kaldte Os Helte”, og han har faktisk heller ikke lavet en krigsfilm siden. ”Redacted” er ikke en dårlig film hvis filmens tema da ellers interesserer en, men De Palma er en noget svingende instruktør, og har faktisk ikke ramt plet i snart mange år. Mere sikker er Paul Schrader, manden der for nogle år siden blev snydt grueligt af filmselskaberne, da de skrottede hans prequel til Eksorcisten efter den var filmet. Sidste år lavede han så ”The Walker” med Woody Harrelson og Kristin Scott Thomas i hovedrollerne, og filmen omhandler på dramatisk vis et mord på en elsker. Filmen er blevet rost til skyerne af sin mørke tilgang til historien, men også skuespillet af især Woody Harrelson skulle være helt i top.

En af Hollywoods store manuskriptforfattere, John August, har valgt at lave sin første spillefilm udenom Hollywood. ”The Nines” lover gys, spænding og særhed i en efter sigende intelligent historiehvor hovedrolleindehaveren Ryan Reynolds der i 3 fragmenterede sideløbende historier bliver viklet ind i alt fra sindssyge til spøgelser. Mere letsindig er Brad Siberlings (”En Ulykke Kommer Sjældent Alene”) ”10 Items Or Less” der viser en ukendt komisk side af Morgan Freeman i en romantisk road-movie der er mere et interessant karakterstudie end noget andet. En anden kærlighedskomedie ved navn ”Expired” besvarer instruktøren Cecilia Miniucchi et af de største spørgsmål mænd har – hvorfor kvinder falder for idioter. ”Go Go Tales” viser en mere letsindig og underfundig side af instruktøren Abel Ferrara som man nok bedst kender fra ”Bad Lieutenant”. Med et gennemført b-cast (Willem Dafoe, Asia Argento og Bob Hoskins) skildrer Ferrara strippermiljøet med humor og dybde.

Jeff Nichols er debutant, men med filmen ”Shotgun Stories” er han bestemt et navn at holde øje med i fremtiden. Filmen omhandler halvbrødre der går i totterne på hinanden da deres far dør, og spændingen imellem dem er filmens drivkraft. Et feel-good og subtilt drama ved navn ”Canvas” er nok den direkte modsætning til ”Shotgun Stories”. Filmen handler om en 10-årig dreng med utallige problemer på sine skuldre, men med hans skizofrene mor som hovedingrediens. Også denne film er af en debutant – nemlig Jospeh Greco, og han har allerede fået masser af ros i hjemlandet for ”Canvas”. Sidst men ikke mindst står ”Lars And The Real Girl” som den muligvis største crowd-pleaser i årets program. Dette er Craig Gillespies første film, der blot har været lang tid undervejs, da han sidste år kom med hans anden film ”Mr. Woodcock” der skilte anmelderne i lille Danmark. ”Lars And The Real Girl” med Ryan Gosling i hovedrollen som en mand der bogstaveligt talt forelsker sig i en plastikdukke på nettet ved navn Bianca. Det lyder som en film af Farrelly brødrene, men forestil dig en udgave af ”Vild Med Mary” blot mere underspillet og med indhold og en pointe, og du har en nogenlunde ide om hvad ”Lars And The Real Girl” er.

"Lars And The Real Girl"
"Lars And The Real Girl"
"Redacted"