NatFilm 2008: Fantasy

29. marts 2008 af Michael Panduro Skriv en kommentar

NatFilm 2008: Fantasy billede

Sci-fi og fantasy på tværs af nationer og genrepudding

Er man til gys, spænding, science fiction og fantasyfilm, så er Natfilmfestivalen heldigvis blandt de få institutioner i det danske filmmiljø der har valgt at anerkende disse fantastiske filmgenrer. Mest bemærkelsesværdigt er det i serien Fantasy – Best of Méliès, opkaldt sådan efter alle special effects gudfar og science fiction filmens allerførste udøver, Georges Méliès.

I år er der meget at glæde sig til. Størstedelen af filmene i serien kommer med store ord fra en international presse og det er med enorm spædning at undertegnede ser frem til mange af titlerne. Det gælder i sær den spanske ”[REC]”, instrueret af Natfilm-veteranen Jaume Belaguero og Paco Plaza. Sammen med George Romeros ”Diary Of The Dead”, der er kronen i Nat Efter Nat serien, udgør ”[REC]”, der allerede er ved at blive genindspiller i USA, starten på en ny bølge af zombiefilm der bogstavelig talt fører seeren helt ind i de udødes huler. Filmet nærmest i point-of-view følger vi en gruppe brandfolk der pludselig ser sig fanget blandt vilde, kødædende virus-inficerede mennesker. Filmen er fortalt gennem en reporter fra et reality-program og i sær den afsluttende halve time er neglebidende spændende, klaustrofobisk gys. Glæd dig også til den ligeledes spanske, ligeledes snart genindspillede, ”Timecrimes” der lover at være en intelligent tidsrejse-thriller, men som også er blevet hyldet af alverdens gys- og horrorskribenter.

Gys er der også i den meget hypede, svenske vampyrfilm ”Let the Right One In”, et overaskende karrierevalg fra instruktøren af ”Fire Nuancer af Brunt”. Flere steder er den allerede blevet kaldt den mest imødesete vampyrfilm i mange år og den tilsyneladende nuancerede historie om en lille dreng og hans vampyrven er også fascinerende på papiret. Traileren lover både gys, humor, billedpoesi og action, så der er masser at se frem til.

Af yderligere interessante titler skal nævnes den russiske ”Wind Man” om en gammel mand med brækkede vinger på ryggen, der pludselig dukker op i en lille Kazakhstansk landsby, og den belgiske ”Ben X”, der blandet virkelighed og computerspil i en fortælling hvis inspiration desværre er hentet i virkeligheden. Ben X er den unge, lettere autistiske Bens alterego i computerverdenen Archlord. Her kan han bekæmpe de bøller der mobber den sære dreng i hverdagen og her kan han lægge den plan han vil føre ud i livet. På trods af malplacerede sammenligninger med ”Donnie Darko”, så er ”Ben X” en stærkt seværdig film der har gået sin sejrsgang i hjemlandet og også klarede sig godt på dette års filmfestival i Berlin. Bestemt anbefalet.

[REC]
[REC]
Timecrimes