NatFilm – dag 8

7. april 2008 af David Lund Skriv en kommentar

NatFilm – dag 8 billede

Et glædeligt gensyn samt to skuffelser.

10 dages natfilm er ved at være forbi, og her på den 8. dag lige før weekenden, har programmet for undertegnede båret præg af gennemsnitlige film der lyder fantastisk på papiret, déjà vu fra Berlin filmfestivalen og brækkede ben – noget som har gentaget sig i flere af de film jeg har set. Denne fredag bød dog på ingen store overraskelser.

Stanley Kubricks mesterværk ”A Clockwork Orange” havde fundet vej til dette års natfilm, som må siges at være en oplevelse man sagtens kan unde sig mange gange, og på det store lærred er det bestemt også en unik oplevelse for os, der var for unge til at opleve den i biograferne dengang den kom frem, eller sågar slet ikke var født endnu. Filmen behøver vel ingen introduktion, men dens skildring af vold og frihed er evig aktuel i en verden styret af medier og andre magtliderlige mennesker. Personligt er dette min favoritfilm fra min favoritinstruktør, der ellers nærmest kun har mesterværker på bagen.

Fortsættelsen til remaket af ”Appleseed” fra 2004 hev mange animéfans frem fra skyggerne, og selvom hele biografen virkede begejstrede for ”Appleseed – Ex Machina”s nådesløse action og tomhjernede historie, var dette en slem skuffelse hos mig. ”Appleseed” havde i forvejen en papirtynd historie, men blev holdt oppe af fine actionscener, men i denne omgang var kun de første 5 minutter interessante, da filmen herefter var nærmest blottet for action. Tilbage stod en klichefyldt og overdrevent sentimental historie med humor der er langt mere forudsigelig og barnlig end selv det mest trivielle ”Digimon” afsnit.

Til at slutte aftenen af skulle ”Nat Efter Nat” programmet have en chance med den nye del i George A. Romeros zombiesaga ”Diary Of The Dead”. Filmen der skulle udspille sig nogenlunde sideløbende med den første film i sagaen ”Night Of The Living Dead”, hiver fat i den populære first-person filmningsmetode kendt fra bl.a. ”Cloverfield” og ”The Blair Witch Project”. På trods af masser af fantastiske idéer fra instruktøren, falder filmen godt og grundigt igennem på de stereotype karakterer samt det elendige skuespil. ”Diary Of The Dead” underholder da fint, men man kunne forvente sig meget mere af Romero.

Det var den fredag. Programmet bød desuden på bl.a. forpremieren på Stephen King gyseren ”The Mist” der med sine grumme slutning satte sig godt fast i mig, og ”Black Belt” der skildrer kampsporten karate seriøst men stadig dybt underholdende. Disse film så jeg dog på andre tidspunkter i løbet af festivalen.