Nerve

25. august 2016 af Maria Bogensberger

Nerve billede

Hæsblæsende, spændende og tankevækkende

Den unge Vee DeMarco (Emma Roberts) er en stille og tilbagetrukket pige, der lever i skyggen af sine venner. Da online spillet Nerve en dag popper op på hendes computer, med spørgsmålet om hun er en WATCHER eller en PLAYER, beslutter hun sig for at tage springet. Hun vil bare tage en udfordring, i det der ser ud som et harmløst spil. Udfordringerne bestemmes af brugerne og starter i den milde ende. Klarer man sin udfordring, kommer der penge ind på ens konto, hvis man taber, forsvinder pengene igen og man kan ikke forlade spillet i utide med sin gevinst. Det bliver hurtigt bestemt, at hun skal spille sammen med Ian (Dave Franco) og sammen har de stor succes i spillet og antallet af watchere stiger. Hurtigt bliver udfordringerne mere vovet og er i sidste ende med livet som indsats. Det bliver et farligt spil, der ikke kun får konsekvenser for hende selv, men også hendes familie.

Identitet sikkerhed
Filmen Nerve (2016) er skrevet af Jessica Sharzer og er baseret på en roman af samme navn skrevet af Jeanne Ryan i 2012. Nerve er instrueret af Henry Joost og Ariel Schulman, der er kendt for filmen Catfish (2010), der handler om brugen af internettet og tyveri af identitet. De står også bag filmene Paranormal Activity (2011+2012). Denne gang har de også fokuseret på brugen af internettet. Et sted hvor mange af os lægger hele vores liv op i form af billeder og tekst på de sociale medier som Facebook, Instagram og Twitter. Ofte tror man at det er privat, men i virkeligheden kan det findes af hvem som helst, noget mange ikke tænker over før det er for sent. Det er også tilfældet i filmen, hvor spilmestrene har adgang til spillernes allermest private informationer via de sociale medier. Spilmestrene og de anonyme watchere samarbejder og i fællesskab kan de finde på udfordringer om spillernes største ønsker eller deres værste frygt. Det sætter ens egne tanker i gang om brugen af internettet og hvor vigtigt det er at man lige tænker sig om en ekstra gang, inden man poster noget på de sociale medier, for det forsvinder aldrig igen. Mange mennesker er mere modige, når de kan gemme sig bag en skærm. Her tør man gøre og sige ting, som man normalt ikke ville turde.

Fart over feltet
Thrilleren Nerve foregår i et hæsblæsende tempo og er spændende fra start til slut. De to hovedrolle indehaver Vee DeMarco (Emma Roberts) og Ian (Dave Franco) spiller rigtigt godt sammen, kemien er stærk og sammen fører de os gennem den ene hjertebankende udfordring efter den anden. Vee er en pligtopfyldt, tilbageholdende og genert gymnasieelev. Hun holder sig i skyggen af hendes udadvendte venner. Ian er selvsikker, smart og frygtløs på en motorcykel og sammen bliver de hurtigt meget populære i spillet. Man keder sig bestemt ikke og man bliver draget ind i det spænderne spil, som de begge er en del af. Selve filmningen gør også sit i indlevelsen, hvor man bla. følger med indefra Ians visir, da han i en udfordring skal køre 100 km i timen uden udsyn. Filmen er filmet i New York city og giver et fantastisk billede af den farverige og pulserende by. Så er man til fart over feltet, spænding så man kan mærke hjertet banke, så er Nerve bestemt filmen, man skal gå i biografen og se.

Titel: Nerve
Original Titel: Nerve
Premieredato: 25. august 2016