Nik og Jay - Det vi gør

11. august 2003 af Hans Christian Vang

Nik og Jay - Det vi gør billede

Det vi gør - det' ikk' set før!... (Yeah right!)

Her er så en DVD til Nik og Jay fans, og jeg må indrømme fra start af at jeg ER til poppet musik (mine favorit genrer er pop og jazz), og jeg har da heller intet imod Nik og Jay's musik (ka faktisk godt li' et par af numrene) men jeg vil overhovedet ikke klassificere mig selv som fan af Nik og Jay. Det skal evt. fans nok lige tage i hævd, når de læser denne anmeldelse, for jeg er sikker på at fans vil elske dvd'en, og æde alt på den råt.

DVD'en er flot produceret, med animerede menuer, etc, og det er jo fint nok. Der er mulighed for at se nogle forskellige musik videoer, og nogle dagbogs indslag som fans vil æde råt - man får nogle ting at vide om deres baggrund, hvordan de fire gutter (ja - fire! de er sgu fire, og producerer selv deres musik - ikke et koncept band) laver deres projekter, og så videre. Man ser indslag fra backstage hvor de gør sig klar, prøver og øver, etc, og det er meget sjovt for en fan skulle jeg tro.

Udover dette er der en bane af interviews, information, billeder, etc, etc, og det er utroligt så glade de to gutter er for at tale om sig selv.

Trods produktionens udmærkede kvalitet har jeg svært ved at se hvad det er der præcis er så nyskabende ved de to R'n'B gutter, når de synger "Det vi gør! Det' ikk' set før!, for efter min mening er der ikke meget forskel på denne dynamiske duo og omkring 90% af amerikanske (og danske for den sags skyld) R'n'B acts, men jeg er heller ikke ekspert på området... Jeg har dog alligevel velfungerende ører.¨

DVD'en har en udmærket billedkvalitet hele vejen igennem, selv på dagbogs indslagene - der er ikke sparet på noget rent teknisk - det er sgu flot nok lavet det hele, og det tager jeg trods alt hatten af for - det er ikke engang altid på blockbuster film, at tingene er lavet ordentligt - så vidt JEG ved, for ekspert er jeg ikke (har kun været med til at producere en enkelt DVD i mit liv).

Det hele minder mig lidt om tendensen nye stjerner har med at skrive deres erindringer når de fylder 25 og bliver berømte... Jeg forstår ikke rigtig nødvendigheden for en Nik og Jay DVD med alt den baggrunds information, for de har jo ikke noget rigtigt at sige endnu? De er trods alt lige poppet op på popscenen, og har ikke været i gang i mere end et par år eller deromkring, i hvert fald som Nik og Jay. Denne udgivelse burde måske have været udgivet om nogle flere år, efter et par albums og nogle oplevelser\erfaringer senere, men der er jo også den mulighed at de ikke eksisterer om et par år. Det er jo trods alt et faktum at nutiden spytter stadig flere popstjerner frem, for at de blot kan forsvinde i glemslen.

Min konklusion er, efter gennemsyn, at denne DVD er én lang reklame for Nik og Jay's musik, krydret med baggrunds information om drengene og deres team-kammerater Jon og Jules, som står for musikken sammen med Nik og Jay. Da jeg ikke er fan af Nik og Jay kedede den mig ret så grusomt, men jeg er absolut sikker på at fans af gutterne og genren (måske) vil æde det hele råt, og slubre det i sig som en kold is på en varm sommerdag. Man FÅR meget information, og man FÅR en hel masse musik, så værdien for en fan burde altså være der - ellers tror jeg sgu der er noget galt med fan'en, for DVD'en er helt udmærket produceret og tilrettelagt.

Udover DVD'en er der også en LiveCD vedlagt, så der er endnu mere guf for Nik og Jay fans. Yippeeee!!
Musikken er nu engang som Nik og Jay's musik er, og det er vel som man tager det.

Titel: Nik og Jay Det vi gør