Noma – My Perfect Storm

18. maj 2016 af Henrik Andersen

Noma – My Perfect Storm billede

Stjernekokken Rene Redzepi der med sin københavner restaurant Noma, har sat Danmark på det gastronomiske verdenskort, er ikke kommet sovende til den berømmelse og respekt, han har i dag. Han har ved egen viljestyrke kæmpet sig vej til toppen, og selvom 2013 var et svært år for ham, kæmpede han sig igen frem til at vinde titlen som verdens bedste restaurant i 2014. Denne fine dokumentar film fortæller hans historie.

Kokken Rene Redzepi har om nogen været med til at definere den moderne kok. Med blod sved og tårer har hans restaurant Noma i København, 4 gange vundet den hæderskronede titel som verdens bedste spisested. Rene Redzepi har som ingen anden formået at være nyskabende og yderst kreativ, når det kommer til at udtænke retter der smager som englene synger, og ser ud som en havfrue i måneskin. Hans mange minimalistiske men skarpe og stilistiske anretninger, har fået mennesker verden rundt til at blinke med øjnene en ekstra gang, når retten er blevet båret ind.

Han har med Noma defineret det Nordiske køkken, og tæmmet den nordiske vildmarks spisekammer, og formået at bære den direkte ind i køkkenet og vider ud på tallerknerne, og ned i folks maver. Om det har været ukrudt eller levende myrer, har Rene overbevist menneskeheden om, at det er en kolonarisk oplevelse, de får serveret.

Den Franske instruktør Pierre Deschamps har fuldt Rene og hans restaurant i 3 år, og det er der kommet en fantastisk beretning ud af, der i store træk minder om H.C. Andersens fortælling om den grimme ælling, der starter i det små og ender på toppen af verden. Man får filmen igennem serveret små bidder fra Rene’s verden, og der bliver fortalt om både en perfekt snestorm under en rejse til Grønland, en gammel træbjælke og en Norsk søulk der giver Rene hans livs bedste råd om, at man selv i de værste tider, skal man stole på sit inderste instinkt. Noget der bliver brug for da Noma i 2013, kun bliver kåret som verdens næstbedste restaurant. Noget Rene ikke vil have siddende på sig.

Pierre Deschamps spændende portræt giver et fint indblik I Rene’s filosofi bag det hele, og samtidig giver filmen også tilskueren en oplevelse af, at være med fra køkken til bord i den mest eksklusive restaurant I verden. De 90 min. flyver afsted, selvom man flere gange undervejs fristes til at trykke på pause, og gå ud og kaste sig over kødgryderne, i håb om at lave noget, der bare lugter lidt hen ad det, der bliver serveret på skærmen.

En anbefaling der må komme med denne udgivelse må være, at man sørge for, at man er stop mæt inden man trykker på play, ellers bliver de næste halvanden time ulidelige.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet på denne DVD udgivelse fra Another World Entertainment indeholder ikke noget specielt. Det er muligt at se et slideshow med billeder fra filmen, filmens trailer og et trailershow med andre udgivelser fra AWE.

Billedet står flot og lyden kan nydes i Dolby Digital 2.0 og 5.1.

Det er muligt at se filmen med Danske undertekster.

Noma – My Perfect Storm er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.