Nordisk Film - en del af Danmark i 100 år

3. januar 2007 af Jesper Skovlund

Nordisk Film - en del af Danmark i 100 år billede

Man skal ikke vente sig vægtige analyser af hverken personlighederne i Valby, endsige af de økonomiske og kunstneriske beslutninger, som de foretog.

Blandt sine mange jubilæumstiltag har Nordisk Film i anledning af sine første 100 år også udsendt denne jubilæumsbog. Forfatteren Poul Arnedal lægger ikke skjul på, at denne gennemgang af Nordisk Films historie er præget af anekdoter. Men hvad der måske er vigtigere at forstå, inden man kaster sig over bogen, er, at den i høj grad koncentrerer sig om Nordisk Films lykkelige sammenblanding af film og forretning. Her fortælles mao først og fremmest om de film, som grundlæggeren Ole Olsen stod bag og sidenhen og først og fremmest direktør og instruktør Erik Balling instruerede. Efter Balling fortælles om cheferne og de forretningsmæssige overvejelser, man har gjort sig i skiftet fra film til TV og PC-spil, ja fra at være enerådende filmproducent til at være en del af en mediekoncern.

Ikke desto mindre er det tankevækende hvor meget grundlæggeren Ole Olsen og ikke mindst instruktør og direktør Erik Balling fylder i den samlede fremstilling af Nordisk Films historie. Ud af de fem kapitler dominerer de to herrer de fire. Man kan næsten høre det i overskrifterne: ”Eventyret om daglejersønnen”, ”Isbjørnen taler og synger”, ”Ballings kongerige”, ””Skide godt …””.
Den historie og den profil som Poul Arnedal karakteriserer som Nordisk Films, er den hvor patriakalske og originale mænd, nemlig Olsen og Balling, står som garant for den folkelige film der taler småborgerens sprog, også når produktionen lægges om til TV – vi kender den så godt fra ”Olsen Banden”, ”Huset på Christianshavn” og ”Matador”. Det perspektiv er svært at fastholde i sidste kapitel, der meget neutralt kaldes ”Nye tider for Isbjørnen”.
Den ”lykkelige” sammenblanding af forretning og såkaldt folkelig kunst er mao bogens budskab. Og selvom forfatterne bestemt er solidariske med udviklingen i Valby, fornemmer man klart, at der i modsætning til Olsens og Ballings dage nu er langt fra selskabets beslutningstagere og til de kreative mennesker der knokler for filmen. I det lys er det svært ikke at læse en form for nostalgi ind i udgivelsen.

Ikke overraskende er afsnittene, dvs. anekdoterne om Olsen og Balling underholdende, selvom de er fortalt flere gange før. Vi hører om Olsens kriminelle fortid, om tivolidirektøren Olsen, om Løvejagten på Elleore, om stumfilmens nordiske verdensstjerner, om at plagiere hinandens film etc. Og om Balling om den enerådende patriark, om hvorfor Balling og Dirch Passer ikke passede sammen, om Ballings skuespillere, om samarbejdet mellem Bahs og Balling, ikke mindst om Olsen Banden, om kraftanstrengelsen Matador etc. Men man skal ikke vente sig vægtige analyser af hverken personlighederne i Valby endsige af de økonomiske og kunstneriske beslutninger de foretog. Bogen er rigt illustreret med herlige film- og TVstills og filmplakater fra Nordisk Films store produktion.
Bogen er venligst stillet til rådighed af:
Aschehoug
.