Nynne.

23. april 2006 af Henrik Andersen

Nynne. billede

Så er der mulighed for at opleve Nynne på slap line. Desværre er det ikke kun hende der er lidt slap i det, men også selve historien trænger til en mindre opstrammer.

Nu er den her endelig på DVD. Nynne er set af over 430.000 danskere, hvilket må siges at være imponerende, for en film der bestemt henvender sig mest til det kvindelige publikum. Men lur mig om ikke der er blevet slæbt mange mænd med ind i biografens mørke for at tilbringe 1 ½ time i selskab med Nynne og hendes omgangskreds.

Lørdag og søndag morgen er hun som regel skudt i sænk af tømmermænd – både dem der følger, når man blander champagne, hvidvin, rødvin, cognac, gin, tequila og øl, og de moralske af slagsen. Til dagligt siger hun go’ morgen til trøsteshopping, fejlslagne dates med mislykkede mænd, damebladsdrømme, venindesladder, overtrækspsykoser og ingen, absolut ingen, udsigt til bedring. Det er sådan vi kender hende; Nynne. Den danske, storbysinglekvinde anno det nye årtusinde, der gennem sine dagbøger og klummer har fortalt vidt og bredt om livet som singlekvinde i 30’erne uden gør-det-selv-mand fra Jylland eller gift elsker i Bruxelles, og om tilværelsens ulidelige afsavn, når nu en mand er det eneste man faktisk mangler. Det siger næsten sig selv: Nynne har endnu lidt vej til sit livs Kodak-moment. Men hun tager det i stiv arm og med en ordentlig kassekredit, til at lappe de værste af livets hudafskrabninger med.
Da vi i Jonas Elmers film, for første gang møde Nynne ( Mille Dinesen ) er der for alvor rod i hendes liv. Hun kæmper med at holde Poul Erik Ø ( Ole Lemeke ) på afstand. Han er ansat i Marketingsafdelingen hvor hun arbejder. Han er nymfoman og besat af sex og fantasifulde udskejelser, og kan simpelthen ikke lade Nynne i fred efter hun første gang har bedt ham om at være sig selv. ( hvilket indebære at han råber ” held og lykke ” når han får orgasme. )
En anden mand i Nynnes liv er ex-kæresten ( Claes bang ), der har vraget hende til fordel for en 24 årig sild og reklame assistent. Noget Nynne ikke er videre tilfreds med. Specielt ikke når hun blot kan konstatere at den yngre rival er udstyret uden hofter. Noget af et nederlag for den lettere forvirrede og efterladte Nynne. Men hun kan simpelthen ikke få ham ud af hovedet alligevel. Men oven i det hele kommer den lidt mystiske og tiltrækkende førsteelsker Daniel ( Jimmy Jørgensen ), der er besat af mad og benytter en hver lejlighed til at smøre Nynne ind i alverdens retter og derefter have vild sex med hende. Helt sikkert spændende men han har bare glemt at fortælle Nynne noget om hans forhold til hans kone og børn.
Og oven i Nynnes rodebutik kommer så den blinde nabo Martin ( Lars Kaalund ), der tit og ofte er sammen med Nynne. De nyder i ror og fred hinandens selskab, og langsomt går det op for Nynne at kærligheden måske ikke skal opsøges i erotiske udskejelser, men faktisk findes lige for næsen af hende.

’Nynne’ er frit baseret på ’Nynnes dagbog’ af Henriette Lind, Lotte Thorsen og Anette Vestergaard.

Instruktøren Jonas Elmer er nok mest kendt for sin debut film Let’s Get Lost.
Det skulle egentlig blot have været en novellefilm. Men undervejs endte 'Let's Get Lost' (1997) som en spillefilm i s/h. Den poetiske Nørreborkomedie blev lidt af et kulthit og havde gode præstationer af dengang ukendte navne som Sidse Babett Knudsen, Nicolaj Kopernikus.
Der ud over har Jonas Elmer også instrueret filmen Monas Verden fra 2001 , også med Sidse Babett Knudsen i hovedrollen.
Jonas Elmer startede allerede sin filmkarriere som skuespiller i Erik Clausens film Rocking Silver fra 1983.

Nynne funger udmærket som den lette underholdning den skal være. Den er betydeligt sjovere end de to film om den lige så forvirrede Bridget Jones. Miss. Jones og Miss. Nynne har flere lighedspunkter, men det er ligesom at Nynne går bredere ind. Måske fordi hun er Dansk og måske fordi man kender til problematikken fra sin omgangskreds. Forhåbentligt ikke i så voldsom en grad som de problemer og de mænd Nynne karakteren løber ind i, men alligevel.

Jonas Elmer formår at skabe en fin stemning og de mange biroller er stærkt besat om end de er en smule karikerede. Men det er tilladt i denne type film. Lene Marie Christensen er fantastisk morsom i rollen som Martins Kæreste der langsomt bliver vraget til fordel for Nynne. Fremhæves skal også Lars Kaalund, der er morsom som den blinde nabo, der uden tvivl er blevet tildelt de sjoveste replikker i filmen.

Mille Dinesen der giver den gas i rollen som Nynne, er blevet udråbt som et nyt stjerneskud i Dansk Film, og alle ser frem til hvad hun næste gang skal optræde i, og hvem det er, der får ” æren ” at arbejde sammen med dette tilsyneladende yderst talentfulde skuespiller talent. Og ja, det bliver da spændende at se om Miss. Dinesen har andre talenter end de komiske hun spiller på i hendes portræt af vores allesammens Nynne.

Nynne er absolut ikke et mesterværk indenfor Dansk film, men en fin filmatisering af en tegneserie og en bog der efterhånden er blevet en institution i dansk kultur.
Den bruger tidens muligheder indenfor digitale effekter til at fortælle en lidt tynd historie. Men desværre opvejer disse ellers fine tiltag ikke den manglende historie der er tynd som det fineste silkepapir.
Desværre lider filmen også under en alt for dominerende voiceover der reprænsetere Nynnes tanker. Man ville til tider ønske at Jonas Elmer havde brugt mere tid på at vise de ting der bliver fortalt, i stedet for at lade os høre Nynnes tanker. Jeg kan godt forstå at der måske prøves at ramme tankerne og stemningen fra dagbogsformen, som bogen er skrevet i, men desværre er udfaldet og valget ikke faldet heldigt ud. Voiceover er et kraftfuldt virkemiddel, der brugt på den rigtige måde kan understøtte fortællingen, og modsat desværre også ødelægge helheds oplevelsen, som den bestemt gør i dette tilfælde.

I fremtiden glæder jeg mig personligt til at se om Jonas Elmer stadigvæk har noget af det store talent han fremviste da han kom frem med Let’s Get Lost, eller om det bare var et heldigt skud fra hoften.

Ekstramateriale:

Der er ikke noget imponerende ekstramateriale på Nynne DVD’en. Men på den anden side så er der sikkert heller ikke noget specielt spændende at fortælle om produktionen.

Vi får en Trailer, en TV-spot, et par temmelig ligegyldige alternative scener, og noget andet lir, så man som køber for fornemmelsen at man får lidt ekstra når man køber denne DVD. Det gør man så desværre ikke og det der er, er kun 1 stjerne værd ud af 6 mulige, og den stjerne går til en af Nynnes Daydreams, der er en tyk parodi til en reklame for nogle køkkenknive. Hvis bare resten af filmen havde været ligeså opfindsom, som dette fraklip.

Filmen er venligst udlånt af Scan Box.

Titel: Nynne.
Original Titel: Nynne.