Olsen Banden på dybt vand

21. april 2014 af Nikolaj Sonqvist

Olsen Banden på dybt vand billede

Olsen Banden i den grad på dybt vand!

Olsen Banden med bang i
En olie-accellerator, der vil kunne mangedoble de efterhånden minimale oliereserver, er det eneste, der kan redde Danmark fra sikker ruin, men opfindelsen befinder sig uheldigvis i hænderne på to skruppelløse bagmænd; den velhavende, men hensynsløse Bang Johansen, og hans farlige amerikanske tvillingebror, Bang Bang Johnson.

Så nu ligger fremtiden for verdens lykkeligste folk helt i hænderne på den uforbederlige, Egon Olsen, hans to elskelige, men håbløse hjælpere, Kjeld og Benny samt den sprængfarlige alkoholiker, Dynamit Harry.

Kulturarven videreføres
Som en institution i dansk kultur og filmhistorie behøver Olsen Banden vist ingen nærmere introduktion. Når Bent Fabricius Bjerres velkendte tema klinger ud af højtalerne, kryber nostalgien omgående op i en. Men både instruktøren Erik Balling og nøglespillerne Ove Sprogøe, Poul Bundgaard, Kirsten Walther og Axel Strøbye har som bekendt stillet træskoene, mens Morten Grunwald naturligvis ikke deltager i deres fravær, så forventninger til endnu en Olsen Banden kan vist med rette sættes ned allerede fra udgangspunktet.

Olsen Banden På Dybt Vand er nummer to i rækken af animationsfilm efter Olsen Banden på de bonede gulve (2010). Ved at overfører kulturarven til moderne animationsfilm sprænges samtidigt grænserne for realisme samt tilføres et upassende actionfilms-ingrediens, der virker utilpasset i Olsen Banden-genren. Men det er tydeligvis et forsøg på at både modernisere arvestykket og målrette det til et yngre publikum.

I den grad på dybt vand!
Karaktererne Egon Olsen, Kjeld Jensen og Benny Frandsen er alle overkarikeret med fjollede udtryk, men hvor deres stemmer og persontype passer overens med de gamle drenge. Kriminalassistent Jensen derimod er en klodset klovn, der minder om en af Dupont-brødrene fra Tintin, og er i den grad fuldstændig misforstået i forhold til den oprindelige karakter. I det hele taget virker filmen mere som et Tintin-eventyr end en egentlig Olsen Banden film.

Generelt virker replikkerne ikke så vellykkede og minder mest om kopier fra de gamle Olsen Banden film, ligesom store dele af plottet også gør. Og fordi det er animation, bliver det alt for overdrevet, som når Yvonne henter Egon fra fængslet og hun kører som død og ulykke på blandt andet metroskinnerne eller når skurkene flyver med helikoptere med missiler og maskinpistoler. Det sker jo aldrig i lille Danmark! Hertil var de gamle Olsen Banden mere realistiske i sine urealistiske plots.

Men selvfølgelig kan intet jo ramme nøjagtigt de gode gamle Olsen Banden-film. Det store kup midt i filmen er derimod velfungerende og virker som et Egon Olsen kunne have udtænkt. Men det havde nok føltes mere rigtig, hvis man havde bibeholdt den gode gamle charme og ikke lade sig forfalde til håbeløs og tom action. Så kald dog filmen noget andet, hvis I ikke ønsker at lave en ægte Olsen Banden film!

Titel: Olsen Banden på dybt vand
Original Titel: Olsen Banden på dybt vand
Premieredato: 20. marts 2014