Oscar 2006 - nomineringer - del 1

31. januar 2006 af Jesper Poulsen Skriv en kommentar

Oscar 2006 - nomineringer - del 1 billede

Så blev årets Oscar-nomineringer afsløret. Ikke de store overraskelser og det bliver der næppe heller, når statuetterne skal afhændes søndag 6. marts

Lad det være sagt med det samme... Når Jon Stewart søndag 6. marts byder velkommen til verdens største hyldest til filmen, bliver det uden dansk deltagelse. Den danske ævlekage var ikke velsmagende nok til juryen, som har til opgave at udpege de nominerede i kategorien "Bedste udenlandske film".

Den sorte galgenhumor og skæve karakterer har, som ventet, ikke vundet indpas over there. Men på baggrund af at Oscar-film i den genre oftest er film som stikker lidt dybere og tematiserer konkrete og virkelighedsnære problematikker - så var Anders Thomas Jensens bidrag ikke levnet de store chancer.

Hvis vi skal smide de danske briller, så er det nu som altid kategorien for bedste film, som trods alt trækker den største opmærksomhed. Her er der lidt af en storfavorit gemt i Ang Lees Brokeback Mountain (topper med i alt 8 nomineringer), som allerede har høstet diverse anerkendende priser. Om den for alvor kan presses af Steven Spielbergs seneste storproduktion München eller George Clooneys importante Good Night And Good Luck, vil vise sig. Ungdommen håber øjensynligt på den omdiskuterede Crash (Paul Haggis), mens Capote (Bennett Miller) nok har større chance i kategorien for bedste mandlige hovedrolle, hvor Phillip Seymour Hoffman bærer den altoverskyggende præstation. Lidt i lighed med Jamie Foxx som sidste år vandt en Oscar for sin rolle som Ray Charles.

Dog er spørgsmålet så om en legende som Johnny Cash kiler sig ind i samme smagsdommeri. Joaquin Phoenix giver guitaren fulde omdrejninger og må også betegnes som en klar kandidat i Walk The Line (opkaldt efter en af Cash' kendte sange). Den tredje øjensynlige vinder, er naturligvis Heath Ledger. Han spiller Ennis Del Mar, hvis kærlighed til en anden mand, ændrer hans liv, omgivelser og tilværelse i 1960'ernes comboy-miljø. De tre præstationer er så stærke, så det næsten er overflødigt at nævne David Strathairn og Terrence Howard – henholdsvis Good Night And Good Luck og Hustle & Flow.

For nu at blive ved mændene, så skal der som bekendt også uddeles en pris til bedste birolle. Umiddelbart er det en mere åben kategori – medmindre vinden viser sig at blæse Brokeback Mountains vej hele aftenen. Jake Gyllenhaals Jack Twist står måske med de bedste kort på hånden, men George Clooney i Syriana, Matt Dillon i Crash og Paul Giamatti i Cinderella Man kan også ende forrest i køen. Igen leder det så til interne spekulationer om George Clooney bør vinde som både instruktør og som instruktør og som skuespiller, eller om der igen i år skal falde priser til en boksefilm (Cinderella Man) som det jo i stor stil var tilfældet sidste år med Million Dollar Baby. Sidste mand med chancen (dog finder jeg den lille), er William Hurt (A History Of Violence). De andres roller fylder mere – selvom Hurts rolle er skummel og memorabel. Dog hænger den uløseligt sammen med Viggo Mortensens hovedrolle, som vi har måttet kigge langt efter i nomineringerne, så der bliver næppe gevinst til Mr. Hurt.

I morgen kigger undertegnede nærmere på kvindernes kamp og – ikke mindst instruktørenes. Samt et lille revue over andre kategorier hvor det kan blive overordentligt svært at gætte rigtigt på den endelige vinder.

Oscar-nedtællingen er nu for alvor skudt i gang...

Se hele nomineringslisten og læs om filmene og skuespillerne på følgende link: