Oscar 2016

29. februar 2016 af Jesper Poulsen Skriv en kommentar

Oscar 2016 billede

Et sort/hvidt forsøg på politisk satire prægede den 88. Oscar-uddeling. Showet indeholdt lige dele favoritsejre og overraskelser, men til gengæld var der stort set ingen af de såkaldte ”Oscar-moments”…

Kl. 02.30 entrerede komiker og skuespiller Chris Rock scenegulvet i Kodak Theatre og lagde fra land med en spiddende gang gas rettet mod de farvede skuespillere som havde forsøgt at opildne til sort boykot af showet. Chris Rock mente dog at der var langt vigtigere ting at protestere mod, når det nu skulle være. Ja, der ville jo under alle omstændigheder blive et Oscar-show, og man måtte jo tage de jobs man kunne få, lød det fra Rock, der symptomatisk for hele tematikken var klædt i en hvid smoking. Komikken rettet mod diversiteten fik dog en anden lyd, da værten vendte på en tallerken og proklamerede at det dybest set blot handlede om at filmverdenen skal blive bedre til at tilbyde mørke skuespillere de samme type roller som går til de hvide kolleger. Han fangede egentlig publikum i salen ganske godt, men gik for nogle også over stregen, da han udbasunerede at årets In Memoriam (hyldest til det forgangne års afdøde) udelukkende ville bestå af en liste over alle de sorte mennesker som var blevet skudt på vej til en biograforestilling. Det kastede enkelte buh-råb fra salen af sig.

De første priser blev utraditionelt uddelt i manuskriptkategorierne. Bedste originale manuskript blev vundet af ”Spotlight”, men det overførte manuskript gik til ”The Big Short”. Her blev det for første gang klart at prismodtagernes personlige taksigelse til instruktør, medskuespillere, producenter, venner og familie kørte som en streamer i bunden af skærmen. Et bevidst nyt tiltag som er søsat for at undgå de ofte langsommelige takketaler henvendt til en masse folk som publikum ikke nødvendigvis kender. På den ene side et smart træk, men samtidig fjerner det også den umiddelbarhed og ofte rørende del, som kan udløse et såkaldt Oscar-moment. I det hele taget var det så som så med de store brandtaler i år, for tidsmæssigt er takkedelen særdeles begrænset, og der går ikke længe førend den særlige ”skrub-af-scenen-vignet” lyder fra teatrets højtalere. Chris Rock dukkede herefter op igen og stillede over til et lille filmklip, hvor der var puttet sorte skuespillere ind i nogle af årets film. Joy, The Revenant, The Danish Girl og The Martian fik således uventet besøg af Kevin Hart, Whoopi Goldberg og Chris Rock selv. Denne del fungerede rigtig fint.

Det blev ikke til den store danske fest ved årets uddeling. Danmark stillede således med Tobias Lindholms ”Krigen” (bedste udenlandske film) og Joshua Oppenheimers ”The Look Of Silence” (bedste dokumentar), men her var det henholdsvis storfavoritten ”Sauls Søn” og publikumsyndlingen ”Amy” (Amy Winehouse) der tog for sig af retterne. Det tætteste vi danskere kom på en sejr var vel via statuetten til ”The Danish Girl”, som jo foregår i Danmark og hvor selveste Vejle bliver nævnt en 9-10 gange undervejs. Filmen fik en Oscar til Alicia Vikander som vi herhjemme for alvor fik øje på via hendes medvirken i ”En Kongelig Affære”. Siden er det gået stærkt for den svenske skuespillerinde, som har medvirket i flere amerikanske film, og som faktisk gik fra Oscar-uddelingen med en form for dobbeltsejr. Vikander spiller nemlig også rollen som robotten Ava i ”Ex Machina”, som meget overraskende gik hen og vandt en Oscar for bedste visuelle effekter. En pris mange havde forventet ville gå til ”Mad Max”-filmen. Men nu vi er ved ”Mad Max: Fury Road”, så blev den virkelig en af nattens store vindere. Den startede lige den helt store støvsuger og høstede en masse tekniske priser (Lydmix, Lydredigering, Kostumer, Make Up, Klipning og Produktionsdesign). Dermed endte ”Mad Max: Fury Road” som topscorer med i alt 6 Oscar-statuetter. Forholdsvis usædvanligt for en så hårdtpumpet actionfilm som det er tilfældet her. Det fik da også Margaret Sixel (klipper på filmen og i øvrigt gift med instruktør George Miller) til undervejs at udbryde: ”Mad Max is doing alright”.

Salen var i øvrigt fyldt med kendte skuespillere og filmfolk. Naturligvis de nominerede og de som skulle præsentere kategorierne, men faktisk også den rigtige Joy som Jennifer Lawrence portrætterer i filmen af samme navn. Blandt publikum sad også Michael Rezendes som er den journalist som Mark Ruffalo spiller i Spotlight. Chris Rock præsenterede desuden Suge (den voldsomme producer fra ”Straight Outta Compton”) som stod bevogtet af to politibetjente. I sidstnævnte tilfælde var det dog tydeligt at der var tale om et humoristisk indslag, og ved flere lejligheder vendte kameraet tilbage til den skuespiller som gav den som Suge, for lige at se hvordan han klarede sig under showet. Prominente presentere som Minions, Woody og Buzz fra ”Toy Story” og Sasha Baron Cohen som figuren Ali G gjorde et par gode indhop. Ali G mente at man burde have nomineret Darth Vader til en Oscar, for så ville der da have været en sort iblandt. Gode indhop gjaldt også for C3PO, R2D2 og BB8 fra den nye ”Star Wars”-film, som i øvrigt måtte vende tomhændet hjem trods 3 nomineringer. C3PO endte med at komme sidst ud fra scenen, da han nærstuderede en Oscar-figur, som dybest set havde flere ligheder med ham selv.

Chile kan for alvor kippe med flaget, da de med sejren for den animerede kortfilm ”Bear Story” tog landets første Oscar til sig. Sam Smith vandt en Oscar for årets bedste filmsang gennem ”Writings On The Wall” fra James Bond-filmen ”Spectre”. Smith mente selv at han vist nok er den første homoseksuelle som har vundet en Oscar i sangkategorien, så han lod statuetten gå ud til verdensorganisationen for bøsser og lesbiske. En anden slags rekord tog den mexicanske cinematograf Emmanuel Lubezki sig af ved at gå på scenen for 3. år i træk. For 2 år siden vandt han for ”Gravity”. Sidste år vandt han med ”Birdman” og her anno 2016 bar hans arbejde på ”The Revenant” også frugt.

Ud over overraskelsen med ”Ex Machina”, så var der også en artig overraskelse i kategorien for bedste mandlige birolle. Mange havde spået af Sylvester Stallone (”Creed”) ville blive ejeren af den gyldne figur i denne sammenhæng – alternativt Tom Hardy for hans skurkeportræt i ”The Revenant”, men fra baghjul dukkede Mark Rylance op for sin præstation i ”The Bridges Of Spies”. Det var nu ikke slut med overraskelser endnu, og det vender vi tilbage til om lidt. Først skal vi have hyldet de tre filmfolk som modtog en Ærespris. Det drejer sig om de to kvindelige skuespillere Gena Rowlands og Debbie Reynolds samt instruktøren Spike Lee. Sidstnævnte fik på sin vis så alligevel hevet en Oscar hjem til de farvede. Der var nu også andre som blev hyldet, nemlig dem som vi har mistet siden sidste Oscar-uddeling. Blandt de mest prominente var gysets mester instruktør Wes Craven (”Nightmare On Elm Street” og ”Scream”), skuespiller Robbert Loggia (”Scarface”, ”Independence Day”, ”Big”, ”Den Lyserøde Panter”-filmene, ”Frøken Smillas Fornemmelse For Sne”, ”Officer Og Gentleman”), skuespiller Leonard Nimoy (bedst kendt som Spock i ”Star Trek”), skuespiller Omar Sharif (”Doktor Zhivago”, ”Lawrence Of Arabia”, ”Hidalgo”), skuespiller Alan Rickman (”Harry Potter”-filmene, ”Die Hard”, ”Sweeney Todd”), filmkomponist James Horner (”Legendernes Tid”, ”Rosens Navn”, ”Avatar”, ”Titanic”, ”Troja”), skuespiller Christopher Lee (”Ringenes Herre”, ”Dracula”, ”Star Wars”) og heldigvis også David Bowie. Det engelske ikon er naturligvis bedst kendt fra musikkens verden, men når man nu også har medvirket i titler som ”Merry Christman, Mr. Lawrence”, ”Labyrinten”, ”The Prestige”, ”Twin Peaks: Fire Walk With Me”, ”Basquiat” og ”The Man Who Fell To Earth”, så er det vist på sin plads at hædre ham i denne sammenhæng også.

En anden legende, heldigvis i live, er Ennio Morricone. Den italienske filmkomponist vandt langt om længe en Oscar for sit soundtrack til The Hateful Eight. Hele 527 kompositioner har han stået bag ifølge IMDB, lige fra ”Den Gode, Den Onde Og Den Grusomme” til flere af Tarantinos senere værker. Der var mere musik på scenen, for 3 af de nominerede sange blev fremført live, heriblandt Lady Gagas ”Till It Happens To You” fra filmen ”The Hunting Ground”. Det er en sang som handler om overgreb, og dens stærke budskab og visuelle performance gav en kraft som forplantede sig helt ud til publikum. Flere at de allerstørste navne i salen måtte fjerne tårer fra øjnene, så dette var vel dybest set det tætteste vi kom på et Oscar-moment, foruden en tale som kom fra en vinder af en at de mest bevågede kategorier.

For ja, det lykkedes langt om længe Leonardo DiCaprio at vinde sin Oscar for ”The Revenant”! Salen jublede og rejste sig i begejstring, da Julianne Moore lod Leos navn falde. Han brugte sin taletid fornuftigt og fik takket hans medspiller Tom Hardy og instruktør Alejandro Inarritu. Tidligere læremestre som Martin Scorsese og Michael Katon-Jones fik også ros, og DiCaprio fortalte at filmen jo i allerhøjeste grad handlede om mennesket i naturen – en natur som er i stærkt forfald. ”The Climate Changes Is Happening RIGHT NOW”!, som det lød fra scenen, efterfulgt af ”Don’t Take The Planet For Granted, As I Don’t Take This For Granted”. Inarritu fik desuden mulighed for at glæde sig igen, da hans navn for andet år i træk blev udråbt som bedste instruktør. Med DiCaprios sejr, så blev det jo så ikke til double up for Eddie Redmayne som med ”The Danish Girl” også kunne have kørt to sejre i træk hjem efter sidste års sejr med ”Teorien Om Alting”. Den kvindelige hovedrolle blev vundet af Brie Larson for ”Room”. Hun trodsede rullerteksterne og gav en personlig takketale i klassisk forstand.

Vinderen af den mægtigste pris, nemlig årets film, gik IKKE til ”The Revenant”. Frem fra mørket dukkede ”Spotlight” atter op og stjal en lettere overraskende sejr. I takketalen var der en hyldest til de rapportere som knoklede for at have bragt sandheden til skue, og dermed også en kæmpestor løftet pegefinger til Vatikanet. Dermed kan man sige at ”Mad Max: Fury Road” og ”The Revenant” blev de store sejrherrer ved årets Oscar-uddeling, mens Carol (6 nomineringer), The Martian (7 nomineringer), Sicario (3 nomineringer) og Brooklyn (3 nomineringer) alle måtte gå tomhændet hjem.

Tusind tak til NF BioCity Aarhus for endnu et glimrende arrangement.