Oscar og Bodil-fest uden de store overraskelser

28. februar 2005 af Claus Larsen Skriv en kommentar

Oscar og Bodil-fest uden de store overraskelser billede

Clints store aften

Der var på forhånd lagt op til en herrefejde mellem to af Hollywoods allerstørste, Martin Scorsese og Clint Eastwood, da Hollywood i går var trukket i det fine tøj til den 77. Oscar-uddeling. Herhjemme kunne man konstatere en uddeling af Bodil-priser uden de store overraskelser.

Clinten vandt de store priser
Både Scorseses The Aviator, en klassisk biopic om legenden og milliardæren Howard Hughes og Clint Eastwoods lille bokseperle Million Dollars Baby var spået store chancer i en uddeling, der for en gang skyld ikke var overladt til en film som sidste år. Godt nok blev The Aviator årets topscorer med 5 priser, men Million Dollars Baby vandt dog de fire vigtigste. Morgan Freeman fik endelig og meget fortjent sin første Oscar efter at have været nomineret 4 gange i bl.a. Driving Miss Daisy og Shawshank Redemption. Hillary Swank, der for 5 år siden vandt prisen for bedste kvindelige hovedrolle i Boys don’t Cry gentog succesen og vandt igen i år for rollen som den ukuelige bokser, Maggie. Meget godt gået af en pige, der har spillet en birolle i Beverly Hills 90210, og som ikke har meget mere en fire nævneværdige roller på sit CV. Dermed er hun kommet i et pænt selskab med bl.a. Ingrid Bergman og Kathrine Hepburn. Faktisk er det kun Sally Field, der tidligere har vundet to ud af to priser i kategorien bedste kvindelige skuespiller, så på den måde var aftenens uddeling historisk. I øvrigt måtte Anette Benning også i 2000 se sig slået af netop Hillary Swank.
Clint Eastwood kunne for anden gang i karrieren gå op på podiet for at modtage prisen for bedste film og instruktion, og det måtte altså for gud ved hvilken gang gå ud over den store mester Martin Scorsese, der nok har lavet bedre film en The Aviator, men som også i den grad har fortjent en pris, men det kommer nok en dag.

Cate Blanchett vandt endelig
Den helt igennem perfekte skuespillerinde, australieren Cate Blanchett, kunne til gengæld glæde sig over, at anden gang var lykkens gang, da hun hentede prisen for bedste kvindelig birolle. Tidligere har hun været nomineret for sin altomfavnende rolle som Dronning Elisabeth i Shakpar Kapurs fremragende film Elisatbeth, hvor prisen noget overraskende gik til Gwyneth Paltrow. The Aviator fik bl.a. også prisen for bedste fotografering og klipning til hhv. Robert Richardson og Thelma Schoonmaker. Richardson har tidligere vundet for JFK, mens Schoonmaker, der er Scorseses faste klipper, vandt for sin kunst i Raging Bull for over 25 år siden. Leonardo Di Caprios fremragende hovedrolle blev ikke honoreret med en pris for sin anden nominering. Det var nemlig Jamie Foxx, der til sidste overtog billedet.

Den perfekte rolle blev vinder
Jamie Foxx var på forhånd storfavorit for sin rolle som Ray Charles i filmen Ray, og der var store klapsalver, da Charlize Theron kunne afsløre, at prisen også gik til den unge skuespiller, der egentlig er stand-up komiker. Det er blot tredje gang at en afroamerikansk mand vinder den store skuespillerpris, og Foxx var heller ikke sen til at sende en hilsen til sin forgænger Sidney Poitier. Foxx var for øvrigt den mand siden Al Pacino (der også vandt for at spille blind) i 1993, der var nomineret i to kategorier, ligesom det heller aldrig er sket at to afroamerikanere har vundet for bedste hovedrolle og birolle. Jamie Foxx’s pris var om noget The Oscar Moment på en aften, hvor der ikke var de store overraskelser at hente, samt nogle store følelsesmæssige udbrud. Skandalerne var det så småt af. Værten Chris Rock begyndte ellers med fyr og flamme, og lavede en Bush-joke (Bush vandt i øvrigt lørdag den lidet prestigefyldte Razzie-pris for værste mandlige hovedrolle i Fahrenheit 9/11). Senere måtte han blive irettesat af en noget mavesur Sean Penn, der forsvarede en joke som Rock havde ladet gå ud over Jude Law. Der var dog stor jubel og standing ovation over hele salen, da Al Pacino kunne afslører at Sidney Lumet kunne modtage en Æres-Oscar for sit store virke som instruktør til en række mesterværker bl.a. retssalsdramaet 12 Angry Men. Lumet har heller aldrig vundet, og man kan ikke lade være med at tænke på, om den skæbne altså også skal overgå Scorsese.

Charlie Kaufman vandt endelig sin pris
På en aften, der nok havde historiske priser, men som show ikke vil gå over i historien, kunne man alligevel glæde sig over, at Charlie Kaufman, der om nogen er en skrivende superstjerne endelig kunne modtage en Oscar for bedste originalmanus. Han har tidligere været nomineret for geniale manuskripter som Being John Malkovich og Adaptation og vandt nu endelig for oplægget til Eternal Sunshine in a Spotless Mind af Michel Gondry, hvilket trods alt var en opmuntring til en af årets mest interessante film overhovedet. Spanieren Alejandro Amenabar modtog prisen for bedste udenlandske film for Mit indre hav med Javier Bardem i hovedrollen. Filmen har dansk premiere senere i år og var i hård konkurrence med tyske Untergang og svenske Som i himlen.

Endnu en triumf for Kongekabalen
Herhjemme uddelte de københavnske filmanmeldere deres Bodil-priser, og her kunne Nikolaj Arcel endnu en gang gå hjem med prisen for bedste danske film. Mads Mikkelsen vandt for Pusher II i en kategori, hvor konkurrencen var mindre, idet Frits Helmuth ikke var nomineret. Søren Pilmark kunne ligeledes hente sin første Bodil hjem for den stræbsomme politiker i Kongekabalen og Trine Dyrholm gentog også triumfen fra Robert-fest ved at vinde for bedste kvindelige birolle i Forbrydelser. Aftenens overraskelse var Connie Nielsens Bodil for Brødre, der nok er velspillet, men som alligvel synes overskygget af bl.a. Sofie Gråbøl og Ann Leonora Jørgensens præstationer i hhv. Lad de små børn og Forbrydelser. Størst bifald var der til modtageren af Æresprisen, der i år gik til Janus Billeskov Jansen for sit utrolige talent udi klippekunsten.