Out Of Ireland - from a whisper to a scream

2. januar 2004 af Ellen Norvang

Out Of Ireland - from a whisper to a scream billede

3 år gammel dokumentar om irsk musik fra 50’erne og frem til slut-halvfemserne.

Irland har gennem tiderne spyttet adskillige bands ud, der har opnået enorm succes verden over (deriblandt U2, The Cranberries, Van Morrison etc.). Dog bliver den grønne ø altid inkluderet under Englands faner som en del af Storbritannien- også når det kommer til musik. Udsendelsen her sætter fokus på alt det succesfulde - og mindre succesfulde - der er kommet ud af Irland i tidernes løb. Der vises klip fra koncerter, tv-shows, gamle interviews etc., alt imens mennesker med baggrund og erfaring indenfor musikfaget kommenterer og husker tilbage.
Alt i alt en vellykket dokumentar, der giver en mæthedsfølelse fordi den fint kører igennem alle årtier (fra 50’erne og op) uden at mangle noget - overordnet set.

Vi starter som sagt ved 50’erne, hvor de såkaldte ”showbands” hærgede. Efter fleres mening en afskyelig form for musik og underholdning fordi de repræsenterede et ukendt Irland for mange irere, der voksede op under kummerlige forhold blandt arbejderklassen. Senere hen udviklede det sig til sex, drugs ’n’ rock ’n’ roll og derefter videre til punk-bølgen der fik de unge til at udvikle et udtryk.

Den ca. 2½ time lange dokumentar byder på kommentarer fra Bob Geldof, U2’s The Edge og Bono, Sinead O’ Connor + en masse folk med arbejde indenfor musikbranchen. Der bliver vist klip af unge musikeres spæde start, Phil Lynnards (Thin Lizzy) død og hans indflydelse på musikken i Irland og klip fra firsernes helt store succes og banebrydning- Live Aid. (Ganske vist forgik det ikke i så meget i Irland, men manden bag hele indsamlingen til Afrika- Bob Geldof er jo irsk!). Bands som Skid Row, Taste (med Rory Gallagher der nok mere er kendt under eget navn som solist) og selvfølgelig den traditionelle irske folkemusik og riverdance.

Det der gør dokumentaren interessant er dens tilpas dybdegående indblik i diverse episoder og musikgenrer. Deriblandt er relevante mennesker blevet interviewet, hvorimod mange andre dokentarer omhandlende musik har en tendens til at gøre det modsatte. Og sidst men ikke mindst er den lærerig- mest med henblik på musik, men historisk set bevæger den så også en smule hen.

BEMÆRK!: Ingen danske undertekster. Underteksterne findes på fransk, italiensk, tysk, spansk, hollandsk og portugisisk.

DVDen er venligst stillet til rådighed af BMG Danmark.

Titel: Out Of Ireland - from a whisper to a scream