P.O.V. - Point Of View

24. januar 2002 af Hans Christian Vang

P.O.V. - Point Of View billede

Jeg gik ind til POV med fordomme om Dansk film. De fordomme er nu fuldstændig elimineret fra mit sind.

Kamilla (Trine Dyrholm - Taxa 1997-98, Festen 1998) og Henrik (Ulrich Thomsen - Blinkende Lygter - 2000, The world is not enough - 1999) tager til Las Vegas, Nevada i USA for at blive gift. Ved alteret kommer Kamilla dog pludselig i tvivl. Hun ved ikke hvad hun vil, det ene øjeblik er hun klart på at blive gift, står og kysser Henrik, og det næste er hun på vej ud af døren.
Hun hopper på en fremmed mands motorcykel og han kører hende til Los Angeles hvor han sætter hende af. Tvunget til at stå på egne ben i et fremmed land, i en by hun aldrig har set andet end på film, flipper hun ud og ringer til Henrik som indvilger i at komme og hente hende. Inden han ankommer til L.A. løber hun igen ind i manden på motorcyklen, Rock, (Gareth Williams - The Cell - 2001, Malcolm X - 1992) og hun vælger at fortsætte på sin færd igennem USA med denne mand.
Denne mand, hvis mørke selv, og altædende personlige tragedier brænder ham op indefra. Han forelsker sig langsomt, men sikkert, i Kamilla, men gør intet ved det selvom han gerne vil. At Rock har gang i nogle skumle og halv-psykopatiske planer ved Kamilla ikke noget om, ej heller ved hun at hele hendes forhold med Rock får store konsekvenser for hende.

Sikke dog en film. Det visuelle indtryk er utroligt grungy, snavset, og på samme tid lækkert at se på. En meget forunderlig og opfindsom æstetik som jeg ikke har set udført før. Filmens udseende minder en del om Dogme filmene, men den er fyldt med ekstra effekter, filtre, og andre hjælpemidler der hjælper udseendet på vej. Meget interessant og kunstnerisk. Et kig på filmplakaten afslører lidt om stilen af filmen.

Trine Dyrholm har jeg ikke set meget til siden Taxa, men ork… Hun er knageme dygtig.
Det meste af filmen er improviseret da de har arbejdet uden egentligt manuskript. Dette giver en utrolig energisk og lettere troværdig fremstilling af figurerne. Spillerne (især Trine) imponerer med deres improvisation og skuespil. Gareth Williams styrer med hård hånd showet med sin rolle som Rock. Han formår at vise større sider af figuren som ikke ville have været fremme, havde Gareth ikke fået frit lejde som skuespiller med hans improvisation. Hamrende fedt arbejde, mand.. Hvorfor bruges han ikke noget mere?

Dansk film har endnu en succes på hænderne her, det er helt sikkert. På enormt internationalt niveau fortæller den en lille historie om mennesker, skæbner og kærlighed. Men på en ny og forfriskende måde.

Titel: P.O.V. - Point Of View
Original Titel: P.O.V. - Point Of View
Premieredato: 25. januar 2002