Peter Og Dragen

16. marts 2017 af Jesper Poulsen

Peter Og Dragen billede

En sød klassisk fortælling om to forskellige arters venskab. Disney følger kliché-opskriften, og det virker faktisk bedre end det plejer.

Tror du på drager? Hvis ikke, så gør du efter at have set Peter og Dragen. Det er faktisk blevet til en gedigen filmatisering af referencerne fra den gamle børnebog om dragen Elliott, som også er blevet en Disney-klassiker fra gammel tid. Drengen Peter er på udflugt med sin far og mor, da de kører galt nær en skov og forældrene mister livet. Peter er nu helt alene i skoven, og snart får en gruppe ulve færten af ham. De stikker dog hurtigt af igen, da et grønt pelset væsen dukker op fra oven. En kæmpemæssigt drage ender med at blive Peters redning, og dette bliver starten på et helt særligt venskab. 6 år senere følger vi Peter og dragen, som nu lyder navnet Elliott. En dag støder Peter dog ind i en skovfoged og et sjak af skovhuggere. Skovfogeden (spillet af Bryce Dallas Howard – The Village, Manderlay) tager Peter til sig, men Peter savner livet i skoven og ikke mindst samværet med Elliott. Lederen af skovhuggerne (spillet at Karl Urban – Star Trek og Ringenes Herre-filmene) kommer på sporet af Elliott, og har planer om at indfange dragen og derved blive berømt. Hans plan lykkes, og Elliott ender i lænker og kæder. Dog kan man ikke så let bryde et venskab, og med hjælp fra skuespillerkræfter som bl.a. Robert Redford og Wes Bentley (som ses i en række mindre roller), så er jagten på Elliotts frihed nært forestående.

Der er kommet en fin lille film ud af David Lowerys tanker. Faktisk er den allerbedst inden Peter og Elliott kommer i kontakt med omverdenen, for det er som om at den bliver lige pusse-nusset nok, fra at have været temmelig barsk, da Peters familie ruller rundt i bilen, og drengen må vandre alene fra vraget. Selve animationsteknisk fungerer filmen også, selvom der er en anelse gummi-skygge hist og her. De yngste seere skal nok tage Elliott til sig, da konteksten vi møder dragen i, taler lige til hjertet.

Peter og Dragen tildeles 4 stjerner, som uden de store armbevægelser formår at underholde lille som stor. Der sker noget med filmens omdrejningspunkt undervejs, men tematikken bibeholdes i sidste ende, om end der dukker et strejf af sødsuppe op til sidst.

Bonusmaterialet er, som på alle Disney-udgivelser, omfattende og varieret. Du kan lære en masse om animationen af Elliott, blandt andet at hans pels er sammensat af over 20 millioner hårstrå og at instruktør David Lowery har taget udgangspunkt i sin egen kats bevægelser for at gøre Elliott elskelig, kælen og trofast. Du kan også se nogle af de scener som ikke nåede med i filmen samt fraklip, musikvideo’er til de sange og komme med på et visit til New Zealand, hvor filmen er optaget.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Disney

Titel: Peter Og Dragen
Original Titel: Pete's Dragon