Planet of the Apes – Primal Collection

27. november 2014 af Kristian Jensen

Planet of the Apes – Primal Collection billede

Abeskønt boxsæt…

Filmene om abernes planet er uden sammenligning en af de mest hærdede science fiction serier nogen sinde. Hele otte film er det blevet til i perioden 1968 op til 2014, og flere er allerede i støbeskeen. Fascinationen af de talende aber, deres samfund og den evige krig med menneskeracen er ikke til at tage fejl af. Selvom der bestemt er svipsere blandt de otte film, så fremstår serien stadig aldeles helstøbt og forbandet underholdende. I forbindelse med blu ray udgivelsen af den seneste film i rækken ” Dawn of the Planet of the Apes” (2014) har Twentieth Century Fox valgt at samle samtlige abefilm i det, der nok bedst kan betegnes som årets boxsæt.

Planet of the Apes (1968)
Klassikeren…

Den originale film fra 1968 er for længst blevet kanoniseret som en af de allerbedste science fiction film i moderne tid. Charlton Heston spiller astronauten George Taylor, der styrter ned på en fremmed planet hvor aberne hersker over menneskene, der holdes som slaver. I en desperat kamp for at komme tilbage til jorden, starter Taylor en mindre revolution blandt de trællebundne mennesker. Først i filmens klimaks afsløres det afgørende plottwist, der senere er gået over i historiebøgerne.
”Planet of the Apes” er en science fiction klassiker, der hører hjemme i enhver respektabel filmsamling. Filmen er forbandet flot og de prisvindende makeup effekter er stadig imponerende.

Beneath the Planet of the Apes (1970)
Den svære toer…

Efter den første films enorme succes, var en efterfølger uundgåelig. Men det er, som filmhistorien har vist, ganske svært at lave en efterfølger, der kan leve op til originalen.
I et håb om at finde den forsvundne Taylor (Charlton Heston) drager astronauten Brent (James Franciscus) ud i en gold ødemark, kaldet den forbudte zone. Udover at være jaget af aber, kommer Brent på sporet af en mystisk dommedagskult, der lever under jorden.
”Beneath the Planet of the Apes” minder historiemæssigt om sin forgænger, dog med enkelte centrale forskelle indlagt. Filmen er mere dyster i sin tone, og slutningen efterlader ikke meget håb for menneskeheden. Filmen lever ikke op til originalen, men den dystre tone funger ganske glimrende.

Escape from the Planet of the Apes (1971)
Tredje gang er ikke altid lykkens gang …

Efter den pessimistiske afslutning af ”Beneath the Planet of the Apes”, var det umiddelbart svært at forestille sig at en tredje film kunne komme på tale. Men ikke desto mindre udkom ”Escape from the Planet of the Apes” i 1971. Denne gang rejser de to aber Zira (Kim Hunter) og Cornelius (Roddy McDowall) tilbage til menneskenes verden, hvor de modtages som helte. Dog kun lige ind til de fjerner deres rumhjelme, og derved afslører deres sande identitet.
”Beneath the Planet of the Apes” er først og fremmest interessant fordi den vender historien om aberne og menneskene på hovedet. I de to første film var det aberne der herskede, men i den tredje er menneskene tilbage som jordens herskere. Dog er det tydeligt, at filmen er skabt med lynets hast, for at kunne imødekomme publikums efterspørgsel. Filmen føles billig og ikke særlig gennemarbejdet.

Conquest of the Planet of the Apes (1972)
Revolutionen begynder…

Året er 1991 og den unge abe Caesar (Roddy McDowall), der er søn af Zira og Cornelius fra den foregående film, lever i skjul for omverdenen. Menneskeheden ser de almindelige aber som dumme, og holder dem som kæledyr og endda slaver. Caesar begynder at samle de slavebundene aber omkring sig, og inden længe er et væbnet opgør mellem aber og mennesker faretruende nær.
”Conquest of the Planet of the Apes” bringer serien tilbage til storhed efter det skuffende tredje kapitel. Filmen er ganske intens og overraskende voldelig, filmens alder taget i betragtning.

Battle for the Planet of the Apes (1973)
Den sidste af de gamle…

”Battle for the Planet of the Apes” tager sin begyndelse efter krigen mellem mennesker og aber. De to arter lever side om side i nogenlunde fordragelighed. Men interne stridigheder aberne imellem truer freden. Da abernes leder, Caesar (Roddy McDowall) kommer på sporet af oplysninger om sine forældre, kommer han på kollisionskurs med en gruppe mennesker, der lever under jorden efter at være blevet forgiftet af radioaktivt nedfald. Et endegyldigt slag mellem menneske og abe er uundgåeligt.
”Battle for the Planet of the Apes” sætter på fineste vis punktum for de gamle film i serien. Filmen formår at binde en fin sløjfe på den historie, der ind til videre er blevet fortalt gennem fem uafhængige film.

Planet of the Apes (2001)
Burtons fuser…

Hvem andre end Tim Burton kunne genoplive filmserien om aberne? Det var der mange der spurgte sig selv om I 2001 da den sjette film om abernes planet fik premiere. I filmen forsøger Burton at genoplive historien fra den første film i serien. Astronauten Leo Davidson (Mark Wahlberg) styrter ned på den fremmede planet, hvor aberne hersker over menneskene. I kamp mod tiden og jaget af den morderiske hærfører Thada (Tim Roth) må Davidson finde ud af hvordan han kommer helskindet tilbage jorden.
Burtons abefilm er og bliver en slem skuffelse. For selv om makeupeffekterne er gennemført fantastiske og Charlton Heston giver en fin cameo, så forbliver ”Planet of the Apes” en kedelig og uinteressant affære.

Rise of the Planet of the Apes (2011)
Nye tider forude…

Der skulle gå ti år før Fox studierne igen fik mod på endnu en abefilm. Således udkom “Rise of the Planet of the Apes” i 2011, og blev bravt modtaget af publikum såvel som anmeldere verden over.
Will Rodman (James Franco) er specialist i Alzheimers, og har længe søgt efter en kur mod den frygtede sygdom. Det lykkes for Rodman at frembringe en virus kaldet ALZ-112, der kan stoppe sygdommens progression, og samtidig genskabe det ødelagte hjernevæv. Via omveje kommer Rodman i besiddelse af en chimpanseunge, der har nedarvet virussen fra sin mor, der var forsøgsdyr i Rodmans laboratorium. Caesar, som Rodman kalder den lille ape, viser hurtigt tegn på ekstrem intelligens.
“Rise of the Planet of the Apes” er en overraskende vellykket actionfilm, der formår både at være tro mod forhistorien, men samtidig også bidrage med nyt stof til abemytologien. Effekterne er fantastiske, og selvom aberne ikke længere er mennesker i makeup, så virker de aldeles livlige.

Dawn of the Planet of the Apes (2014)
Den foreløbigt sidste abefilm…

I “Dawn of the Planet of the Apes” er menneskeheden mere eller mindre udryddet. Den virus der oprindeligt skulle kurere Alzheimers, viste sig at være dødbringende for menneskene. De sidste overlevende mennesker har derfor forskanset sig i den uddøde by, mens de super intelligente aber bor i skoven, under ledelse af Caesar. Konflikten mellem menneske og abe lurer konstant imellem de to grupperinger, men også interne stridigheder truer den skrøbelige fred.
Inkluderer man ikke den originale film fra 1968, så er “Dawn of the Planet of the Apes” klart den bedste af de resterende film om abernes planet. Filmen er vellykket på stort set alle punkter, og man imponeres over den solide historie, der både peger bagud mod de oprindelige filme, men også fremad mod sin egen fremtidige handlingstråd. Man er underholdt fra start til slut, og efter rulleteksterne er kørt over skærmen, er det svært ikke at sidde tilbage med et ønske om snart at se mere til abernes planet.
”Planet of the Apes – Primal Collection” er et aldeles alsidigt boxsæt, der indeholder et mesterværk, en fuser og alt derimellem. Kender man ikke de originale film om abernes planet er dette boxsæt et absolut must.

Ekstramateriale
Der er utroligt meget bonusmateriale at kaste sig over i ”Planet of the Apes – Primal Collection”. Den første film i rækken har uden tvivl det bedste materiale tilknyttet. Dette er fuldt fortjent da ”Planet of the Apes” fra 1968 er boxsættets ubestridte juvel. Kvaliteten på bonusmaterialet er skiftende fra film til film, men alle film får dog nogle ord med på vejen. Hvad end det er via interviews eller dokumentarfilm. Der er altså rigelig mulighed for at få stillet sin sult, efter man har tygget sig igennem de otte films samlede længde på lidt over fjorten timer.
Ekstramaterialet til ”Planet of the Apes – Primal Collection” får 4 ud af 6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Planet of the Apes – Primal Collection
Original Titel: Planet of the Apes – Primal Collection
Premieredato: 27. november 2014
Instruktør: Franklin J, Schaffner, Ted Post, Don Taylor, J, Lee Thompson, Tim Burton, Rupert Wyatt, Matt Reeves
Skuespillere: Charlton Heston, Roddy McDowall, James Franciscus, Kim Hunter, Don Murray, Ricardo, Montalban, Claude Akins, Natalie Trundy, Mark Wahlberg, Tim Roth, Helena Bonham Carter, James Franco, Freida Pinto
Spilletid: 844 min.
Selskab: Twentieth Century Fox Film Corporation 1968-2014/ Twentieth Century Fox Film Corporation 2014
Genre: Action , Adventure , Sci-Fi