Porno Holocaust

16. september 2011 af Andreas Slocinski

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Porno Holocaust billede

Sexgal mutant med forvokset næse voldtager og dræber sig igennem et hold liderlige forskere i et rædderligt makværk af en film, der er klart mere ”porno” end ”holocaust”.

Indledning:

Instruktør og producent Aristide Massaccesi (1936-1999), bedre kendt under pseudonymet Joe D’Amato, kan med rette kaldes for indbegrebet af italiensk exploitation. Hans ca. 200 film bærer vidnesbyrd om en mand, der satte kvantitet over kvalitet og altid var interesseret i at tjene en hurtig skilling på, hvad der nu ellers lige var oppe i tiden, hvad enten det så var westerns, sværd og sandal, horror, splatter eller hardcore porno. Selvom jeg kun har set en håndfuld af hans film, så har jeg altid været fascineret af Joe D’Amato og ideen om en instruktør/producent, der har givet afkald på alt, hvad der hedder kunstnerisk integritet for at kunne kværne den ene film efter den anden ud på minimale budgetter i et forsøg på at generere så meget profit som muligt – vel at mærke uden på nogen måde at fornægte, at det var det han gjorde og uden på nogen måde at gøre sine film til mere eller mindre end det de er, nemlig B-film. Det er mere, end man kan sige om f.eks. kollegaen og landsmanden Umberto Lenzi (bl.a. Eaten Alive/Massakren i Junglens Dyb (1980) og Cannibal Ferox/Jaget af Kannibaler (1981), som jeg ganske vist holder meget af og som helt klart er en bedre filmmager end D’Amato, men som også må siges at mangle lidt af den selvkritiske forbeholdenhed over for sine mere tvivlsomme produktioner, som Joe D’Amato lod til at have så rigeligt af.

Ligesom at Joe D’Amato er indbegrebet af en exploitationinstruktør, så er Porno Holocaust/Mutanternes Blodige Ø (1981) indbegrebet af en exploitationfilm. Følgende logik må have opereret i D’Amatos og manuskriptforfatter og medvirkende skuespiller George Eastmans hjerne (Eastman og D’Amato har arbejdet sammen ved flere lejligheder, bl.a. i den fortrinlige, om end lidt langsomme, video nasty Anthropophagus (1980) og dennes efterfølger Absurd (1981)), da de satte sig for at lave filmen: Horror sælger, og hardcore porno sælger, så en film med begge dele må sælge dobbelt så godt. Om det viste sig at holde stik dengang i 1981, da filmen udkom, skal jeg lade være usagt, men hvis filmen nu ikke solgte dobbelt så godt, så forstår jeg det så udmærket, for Porno Holocaust er så ufatteligt elendig, at den næsten ”ødelægger dvd-afspilleren, mens man ser den”, for nu at låne Dan Larsens fine beskrivelse fra den vedlagte booklet.

Porno Holocaust findes i flere udgaver på dvd, bl.a. en tysk, som er klippet med næsten 40 fulde minutter. Den her på CinemaOnline anmeldte udgave fra Another World Entertainment er den komplette, uklippede originalversion med samtlige hardcore scener (fuld penetration, cum shots m.m.) intakte.

Filmen:
Plottet er papirtyndt og omhandler en gruppe forskere bestående af tre kvinder og to mænd, der skal ud og bese en ø et sted i Caribien. Øen, der har været benyttet til atomprøvesprængninger, har været off-limits siden 1958, hvor dens befolkning blev tvangsforflyttet, så de ikke blev blæst i stykker af sprængningerne. Man har dog observeret en række mutationer i noget af øens dyreliv, krabber og gnavere vokser sig meget større end de burde, hvilket er det forskerne skal kigge nærmere på, og derudover har flere fiskere fortalt historier om et monster, der færdes på øen og slår folk, der vover sig derud, ihjel. Forskerne har selvfølgelig ikke meget til overs for den slags overtro og tager ufortrødent afsted med Tom Selleck-kopien løjtnant Herbier som deres kyndige guide.

Som en optakt til afrejsen, der først finder sted små 45 min inde i filmen, bliver der dyrket godt med sex karaktererne imellem. Løjtnanten knalder kernefysikeren Annie (der minder uhyggeligt meget om den transseksuelle Ajita Wilson), Simone, der forsømmes af sin mand, Dr. Keller, knalder zoologen og grevinden Dr. Dauphine de Saint-Jacques, som bagefter tager på mandebordel og lader sig gennempule af to lokale fyre i en tåkrummende kikset scene. Filmen fortsætter i dette spor til credits toner frem på skærmen kun afbrudt af sekvenserne med det latterligt udseende og sexgale mutantmonster, der selvfølgelig viser sig at husere på øen og som bl.a. kvæler en forskerne med sin penis for kort efter at knalde liget af en anden.

Som nævnt er plottet tyndt og jammerligt tåbeligt, og selvom det selvfølgelig kun har til formål at danne ramme om en række seksuelle eskapader og lettere blodige voldsoptrin, så er det sgu svært at se igennem fingre med, for filmen er rasende langtrukken. Derudover er skuespillet hamrende amatøragtigt, musikken elendig (specielt temaet er ustyrligt horribelt), pornoen svært uerotisk, volden sparsom og dårligt udført og, ja, alt stinker helt vildt. Lad mig for en god ordens skyld også understrege, at filmen generelt skorter på highlights, hvorfor folk der ynder at ”samle” på disse måske bør tænke sig om en ekstra gang, inden de beslutter sig for at smække skillingerne på disken for den.

Det er der nemlig risiko for, at man vil gøre, hvis man har tendens til at lade sig lokke af de handlingsresumeer, der står skrevet bag på dvd-coverne og tilfældigvis kommer til at samle denne film op: ”Snart er forskerne involveret i en kamp på liv og død med et frådende sexmonster, hvis eneste mål er at dræbe mændene, voldtage kvinderne og sprede sin radioaktive sæd…” står der. Jeg indrømmer blankt, at sådan noget plejer at virke på mig, da jeg af erfaring ved, at nogle film simpelthen er så dårlige, at de faktisk, på paradoksal vis, er meget seværdige af netop denne grund, hvilket altså også lader til at være tilfældet her. At den så viser sig bare at være dårlig, er der jo så ikke så meget at gøre ved.

Her er, med andre ord, intet at komme efter i denne film, som kun vil være interessant for de allermest feinschmekende connaisseurs af italiensk exploitation. Alle andre vil være bedre tjent med at investere i en regulær pornofilm og så Lucio Fulcis fremragende caribiske zombieepos Zombi 2 (1979) (udsendt på dansk dvd af Another World Entertainment under titlen Rædslernes Grønne Ø) ved siden af – på den måde vil man kunne få det bedste fra både pornoens og horrorfilmens verden uden at skulle være nødt til at udsætte sig selv for denne bizarre og elendige genrehybrid, som Porno Holocaust må siges at være.

Billedkvalitet:
At en film er udsendt af AWE er som regel ensbetydende med, at billedet er i orden, det vil sige originalt format (OAR) og god billedkvalitet. Det første gør sig også gældende her, men billedkvalitetsmæssigt er Porno Holocaust nok den dårligste udgivelse jeg har nogensinde har set fra AWE’s hånd. Vi taler et blødt og uskarpt billede med udvaskede farver og en masse gryn. Det er selvfølgelig ærgerligt, især hvis man, som mig, går op i sådan noget, men så er det, at man må sige til sig selv, at en lort stadig er en lort, uanset hvordan den så tager sig ud, og hvis jeg skal være helt ærlig, så er billedkvaliteten nok også det sidste, man vil bekymre sig om, hvis man har interesse i denne film. Potentielle købere skal således ikke lade betænkeligheder over billedkvaliteten afholde dem fra at investere i filmen.

Lyd:
På disken er der kun inkluderet det originale italienske lydspor (dolby digital 2.0).

Ekstramateriale:
Ekstramaterialet på denne udgivelse udgøres af et slideshow og AWE’s altid fornøjelige trailershow, som denne gang dog er en anelse fattigt. Ikke videre interessant, men heldigvis er der i dvd-kassetten også vedlagt en booklet med et fint lille essay af Dan Larsen, der fortæller en smule om Joe D’Amato og baggrunden for filmen. Her er altså ikke tale om den helt vilde pakke, men i kraft af bookletten er omfanget af ekstramaterialet alligevel større, end man ellers kunne forvente af en film som denne, og AWE skal have ros for at tage udgivelsen seriøst.

Som en lille bonus bør det også nævnes, at coveret er trykt med den danske titel på den ene side og den engelske på den anden, så man selv kan vælge hvilken, man helst vil have stående til skue i dvd-samlingen. Det er fedt gjort af AWE, og jeg håber, at det er noget, vi vil komme til at se på alle deres fremtidige udgivelser.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment

Titel: Porno Holocaust
Original Titel: Porno Holocaust