Project Almanac

29. januar 2015 af Adib Scott Schmidt

Project Almanac billede

MTV-generationen finder en tidsmaskine.

Hvad er Project Almanac? Hvis du gik og troede, at det var et meteorologisk tidsskrift, så kan du godt tro om igen. For filmen handler derimod om, hvad der sker når en flok unge studerende falder over en tidsmaskine. Det er ikke noget, de ser hver dag.

Livet er hårdt indtil tidsmaskinen ændrer alt
Noget der derimod er helt genkendeligt er gymnasiet eller high school i USA. For da historien begynder har livet ikke været let for vores hovedkarakter David. Ikke nok med, at hans far døde da han var syv, så er han blevet optaget på MIT, men uden et stipendium, hvilket svarer til at give en håb, for derefter at fratage det, og som om det ikke var nok så skænker hans hjertes udkårende ham ikke en tanke. Det hele ser sort ud indtil han falder over nogle vejledninger fra hans far, der viser sig af være opskriften på en tidsmaskine. Efter David har nærstuderet tegningerne er det mest naturlige at lave tidsmaskinen sammen med sine venner, samtidig med, at hans søster filmer det hele.

For dette er en found-footage film, hvilket vil sige, at alle optagelserne i filmen skal forestille at være taget af folk i filmen. Så man kan godt forvente, at personerne i filmen mere end én gang bryder den fjerde væg og taler direkte ind i kameraet. Hvordan kan det så være, at man kan lave en hel film ud fra de optagelser? Det skyldes ganske enkelte, at Davids søster bare ikke kan lade være at filme alting med sit håndholdt kamera eller et ”Go-pro kamera”.

Af MTV til MTV-genrationen
Det her er nemlig ikke bare en film til MTV-generationen, men også lavet af MTV selv, hvilket vil sige at mange af de værste fordomme er repræsenteret i filmen. Det betyder, masser af mærkværdig product-placement, usikre og hæmningsløse unge mennesker og masser af nærmest epileptisk kameraføring. Hvis man er vokset op i den generation er det ikke noget man tænker over, fordi det efterhånden er normalen for underholdningen henvendt til unge, men det betyder ikke, at filmen stadig mest af alt minder om en marketingsopgave.

Der er ikke meget sjæl at finde i måden historien bliver fortalt på. Hele found-footage fænomenet blev opfundet for at skære ned på omkostningerne, og det hjælper heller ikke filmen, at personerne som vi følger er modellignende mennesker, at selv nørden er tynd og veltrænet. Det bliver heller ikke bedre af, at historien ganske enkelt er et maraton af klicheer inden for tidsrejsegenren. Karakterne er papirtynde, relationerne er overfladiske, for ikke at tale om slutningen, der ganske enkelt ikke giver mening. Jeg vil ikke afsløre noget, men bare sige, at jeg gerne vil have et lige så holdbart videobånd.

Den eneste redning i filmen er de visuelle effekter, de er til gengæld meget flotte. De fleste af effekterne er meget overbevisende inden for den falske dokumentariske ramme, og i gennem flere passager af filmen, kan man bare sidde tilbage og nyde de fede slow-motion sekvenser og tidsrejserusen.

Project Almanac er en film af MTV til MTV-generationen. Hører du til i det segment, eller er du en af dem, der er nede med de fede, vil du sikkert godt kunne lide den ungdommelige jargon og den letsindige tilgang til livet. Hvis man derimod er ikke er, så føles det som om man står udenfor og kigger ind, uden at kunne forstå, hvorfor det er noget særligt.

Titel: Project Almanac
Original Titel: Project Almanac
Premieredato: 29. januar 2015