Proof (Soundtrack)

4. oktober 2005 af David Lund

5 stjerner Skriv en kommentar KØB SOUNDTRACKET HER

Proof (Soundtrack) billede

Glidende overgange af klaverarrangementer der lægger op til et intelligent romantisk drama

Proof er et drama af John Madden, manden bag Kaptajn Corellis Mandolin og Shakespeare In Love, og med den viden er man hurtig sikker på at det er et romantisk drama af slagsen. Dog skulle filmen have en stor intellektuel side, og det genspejles let i soundtracket. Manden bag scoren hedder Stephen Warbeck, og har før leveret musik til Djævelens Advokat, Shakespeare In Love, Billy Elliot og Charlotte Grey. Man kan på lyden og kompositionerne nemt genkende Warbecks aftryk, der let og elegant giver en følelse af optimisme og mystik.

Jeg indrømmer ikke at have set filmen endnu, men idet jeg ved at Madden godt kan lave gode film, Jake Gyllenhaal samt Anthony Hopkins er på rollelisten og nu med Warbecks soundtrack (for ikke at glemme de 7.3/10 filmen har scoret på imdb), er jeg ret sikker på det er en god film. Alt tyder på det.

Proof er en score der er delt på 11 spor over 42:01 minutter. Det er faktisk en rigtig gode løbetid den har, og den formår sjældent at gentage sig selv, men mere lægge en helt unik stemning. Det første spor der blot hedder Proof, kan man hurtigt høre bliver viklet ind i filmens startsekvens. Det er soundtrackets stærkeste nummer, med et helt fantastisk klaverarrangement, der netop giver den dejlige følelse af optimisme. Jeg kan ikke lade være med at føle, at hvis den var blevet mixet anderledes, kunne det snildt have været et instrumentalnummer af Enya. Midt i nummeret går tempoet og klaveret af, til at kunne lave en flydende overgang til næste nummer, for at få det hele til at hænge sammen. Dette er noget soundtracket gør stor brug af, ganske succesfuldt.

De næste par numre giver en meget indelukket atmosfære, og dette på trods af at et af numrene hedder ”The Kiss”. Der er en form for afstand på disse numre, der breder en stor mystik over hvad der egentlig foregår. Vi skal hele vejen videre til nummer 5 ”Writing The Proof” før vi kommer ud af denne følelse, og her er der et lækkert guitararrangement, som nemt kan kædes sammen med det første tema, ”Proof”. Her breder den optimistiske følelse sig igen, og det er der soundtracket er stærkest, for det er en svær følelse at indkapsle, men soundtracket her formår at få det til at lyde nemt. ”Writing The Proof” glider midtvejs henover i noget perkussion som lyder som taget ud fra American Beauty, dette finder jeg lidt synd, da resten af soundtracket (og temaet for den sags skyld) er unikt, og ikke leder tankerne hen på nogen anden film.

De næste par spor vender tilbage til mystikken, dog mere succesfuldt end i starten af soundtracket, specielt ”Lost Days” er helt vidunderlig. Henmod slutningen begynder små gentagelser at dukke op. Track nummer 9 ”You Imagined You Wrote It” har dog en følelse af sorg over sig, det langsomme enkelt-tonede klaver spiller som kunne det være et tema i en stumfilm.

Alt i alt er det et rigtigt godt soundtrack (det er jo egentlig en score, men det kalder sig sjovt nok et soundtrack) vi har med at gøre her, og det har da været med til at gøre mig spændt på filmen. Jeg forventer et intelligent romantisk drama med nerve, som soundtracket her lægger op til. Jeg vil da klart anbefale det hvis man synes det lyder spændende efter at have læst anmeldelsen her, men man skal klart være interesseret i soundtracks af den milde slags, for det er ikke store temaer som John Williams skriver vi har med at gøre, derimod en indkapsling af følelser, der brygger en optimistisk, mystisk og til tider indelukket og sorgmodig atmosfære.

CDen er venligst stillet til rådighed af
Danacord Records.

Titel: Proof