Robert - Endnu en dansk filmpris

27. januar 2006 af Per C. Halling Skriv en kommentar

Robert - Endnu en dansk filmpris billede

I sidste uge så vi nærmere på Bodil. I denne uge skal vi i 2 artikler, så hilse på hendes fætter – Det Danske Filmakademis filmpris - Robert og de film de har nomineret.

I næste weekend, nærmere bestemt søndag den 5. februar 2006, uddeler Det Danske Filmakademi sin filmpris, Robert, på Base Camp på Holmen i København, så her kigger vi lidt på prisen, som er forholdsvis ung i forhold til den ældre dame vi hilste på i sidste uge – Bodil – og tager pulsen på hvem, som de har nomineret til deres priser.

Filmbranchens egen pris

Danmarks Film Akademi blev stiftet i 1982 af en lang række personer, som alle havde det til fælles at de havde en eller form for faglig tilknytning til filmbranchen. Det er dog ikke hvem som helst som kan blive optaget i Akademiet, for der optages kun personer, som har fast tilknytning til filmbranchen, det vil kort sige, at man skal arbejde med film i det daglige.

Akademiets formål har allerede fra grundlæggelsen haft det formål at fremme filmen som selvstændig kunstart. En af de måder man blandt andet ønsker at opfylde formålet er ved af afholde særlige filmforevisninger i samarbejde med de Danske biografer og filmdistributører og selskaber, hvor der vises kunstnerisk interessante film. Der vises ikke kun Dansk producerede film, men også udenlandske produktioner. Med mellemrum krydderes forestillingerne med at man inviterer en eller flere af de personer, som har været med til at skabe de pågældende film, til at komme at fortælle om og ikke mindst svare på spørgsmål om sit værk.

Normalt foregår Akademiets arbejde og aktiviteter bag lukkede døre, men hvert år en måneds tid før Bodil afholdes en særlig festaften, hvor uddelingen af årets Robertpriser finder sted.

Flere kategorier end Bodil

Hvor Bodil er jo på en måde er en publikumspris, er Robertpriserne er udtryk for branchens anerkendelse af kollegernes indsats i det forgangene år indenfor en rækker forskellige faglige discipliner. Derfor er listen over kategorier og nominerede også længere end den til Bodil, som du vil kunne se længere nede. For hvor Bodil kun uddeles til instruktører og skuespillere uddeles Robert også til fx Årets Klipper, Årets Kostumier og så videre. Lidt poppet kan man sige at Bodil svarer til Golden Globe Award og Robert svarer til Oscar.

De udvalgte vindere modtager en særlig statuette, som blev skabt af og foræret til Akademiet af den nu afdøde kunstner Robert Jakobsen, som selv var en meget stor filmelsker.

Du kan også stemme

Nu skal du ikke gå hen og tro at Akademiet helt har glemt dig nede i salen, for faktisk uddeles der også en særlig publikumspris, til årets Danske Film. Vinderen af denne pris findes via en afstemning, som i år afholdes af Byen Kalder. Du kan afgive din stemme ved at klikke dig ind på www.byenkalder.dk og dermed være med til at bringe din film til hæder og ære, med din stemme. Akademiets og publikumspris vinderen skal du ikke gå hen og tro altid er den sammen for fx sidste år fik Kongekabalen ikke uventet en Robert for Bedste Film, mens publikum stemte Terkel i Knibe ind på en første plads.

Der uddeles endvidere også hvert år en blandt andet en Æres-Robert.

Gæt med på hvem som vinder

Jeg plejer hvert år mødes med et par filmvenner over en middag og diskutere priserne frem og tilbage. Ved aftenens afslutning ligger vi vores bud på vinderne i en æske og åbner den først efter både Bodil og Robert er afgjort. Så mødes vi igen over en middag og sammenligner og ser på, hvem der lå tættest på det rigtige udfald. Det er altid meget underholdende for, vi har alle en forskellig holdning og indgangsvinkel til filmene, hvilket jo også er tilfældet med de 2 priser.

Vi her på On-Z kigger naturligvis nærmere på vinderne efter uddelingerne.

Hvis du vil vide lidt mere om fx hvem, som har modtaget prisen gennem tiderne skal du gå til www.filmakademiet.dk, men hvis du vil vide lidt om akademiet har nomineret i år, kan du klikke her Robert nomineringerne 2005, for vi også har nemlig også gjort det nemmere for dig, så du kan sammen ligne Bodil og Robert, ved at liste alle årets kandidater op i anledning af offentliggørelsen af nomineringerne.