Robotter

23. september 2005 af Henrik Østergaard

Robotter billede

Skaberne bag Ice Age skabte med Robotter endnu et dybt originalt univers beboet af finurlige figurer med en simpel og banal historie som bagtæppe.

”Robotter”, der var i de danske biografer i foråret, er det nyeste udspil fra Chris Wedge og hans Blue Sky Studios efter den Ice Age, der blev et kæmpehit i 2002. Og ligesom Wedge fremtryllede sin helt egen version af istiden, har han nu igen skabt et gennemført originalt univers. En mekanisk verden bygget op helt fra bunden, udelukkende befolket af robotter.

Vores helt er en smart ung robot med det indforståede, morsomme navn Rodney Copperbottom. Han rejser til Robot City, for at vise sine opfindelser til sit forbillede, Big Weld. Men det tager ham ikke lang tid at finde ud af, at i storbyen går alting meget hurtigere, og det er ikke alle, der er helt så rare, som han er vant til. Han får dog også hurtigt nye venner, blandt andet den rapkæftede Fender og så taber han sit hjerte til den strømlinede og sexede Cappy. Sammen finder vennerne ud af, at den onde, magtbegærlige forretningsrobot, Ratchet, er ved at iværksætte en plan, der vil ændre robotternes liv for altid. Han dekreterer at alle former for produktion af reservedele vil indstille. Alle robotter skal nu i stedet konstant moderniseres og strømlines – til uhyrligt ublu priser – og de, der ikke har råd til det, skal skrottes.

Denne besynderlige verden, Chris Wedge har skabt, sprudler simpelthen af ideer, mærkelige påfund, endnu mærkeligere, absurde karakterer og de mest utrolige gadgets, der længe er set. Det er en fryd at dykke ned i og udforske, og lære figurerne at kende. Men dette er desværre også det der vil skabe den absolut største fryd hos et voksenpublikum. Børnene vil derimod begejstres over en tempofyldt film fortalt i øjenhøjde med blik for både det gode budskab og det enkle plot. Den er nemlig meget bevidst lavet til børn, og dette er paradoksalt både det, der er med til at gøre den unik i forhold til de seneste års animationsfilm og degradere den i forhold til disse mere lødige film.

Med henblik på dette er stemmerne da heller ikke nær så velvalgte denne gang. De danske stemmer gør det generelt bedst set over hele linjen, ved at få det småsentimentale budskab igennem uden at virke pussenusset, som de amerikanske ofte forfalder til. Timm Vladimir er for eksempel, lidt overraskende, bedre som helten Rodney end Ewan McGregor, som virker en anelse anonym i den originale udgave. Her kan man til gengæld glæde sig over at den exceptionelle Robin Williams, med rollen som den gakkede, storcharmør Fender, gør sit comeback til tegnefilmen efter han blev uvenner med Disney-bosserne Michael Eisner og Jeffrey Katzenberg under indspilningerne til ”Aladdin” i 1992. En rolle som er perfekt til Williams med hans (og Fenders) unikke talent for morsomme accenter. En præstation som selv en Martin Brygmann har svært ved at leve op til. Selvom han også gør det udmærket. Andre der gør det godt er Jennifer Coolidge som Tante Fan med den gigantiske bagdel og en herlig, vederstyggelig ond Greg Kinnear som skurken Ratchet. Deres danske pendanter, Kirsten Lehfeldt og Jesper Lohman, gør det også virkelig godt.

Igennem store dele af filmen vrimler det med referencer til adskillige af amerikansk films mainstream. Med denne DVD har man som bekendt muligheden for at nærstudere scenerne igen og igen, og man kan få mange fornøjelige timer til at gå, med at se hvor fantasifuldt referencerne er eksekverede. Til det afsluttende opgør er det dog næsten ved at kamme over i ren udpensling af kildematerialet.

Ekstramateriale:
Som det ofte er sædvane ved disse dvd-udgivelser af animationsfilm er der ikke sparet på noget i ekstramaterialet, og man kommer vidt omkring.
De slettede og de alternative scener er selvfølgelig på plads med kommentarer af Chris Wedge som bonus, og de er interessante, spændende og indimellem hyle skægge. Ligeså morsom er den skøre lille sag Aunt Fan Tour of Booty som giver et indforstået og temmelig gakket blik bag kulisserne.
De to simple interaktive spil Robot Dance og Fender Photo Shoot vil nok mest glæde de mindste
Kommentarsporet virker lidt malplaceret for en film der er så rettet imod sit børnepublikum. Det er nemlig i uhørt grad fokuseret på den tekniske del af produktionen, hvilket nok vil kede de fleste 10-årige.
Herudover får man et billedgalleri, teaseren til den kommende Ice Age 2 og en featurette med et lidt større snigkig på samme film og så til sidst Sarah Connor’s hendes pumpende popnummer ”Zero To Hero”.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: Robotter
Original Titel: Robots
Premieredato: 13. september 2005
Instruktør: Chris Wedge, Carlos Saldanha
Skuespillere: Ewan McGregor (dansk, Timm Vladimir), Halle Berry (Trine Dyrholm), Greg Kinnear (Jesper Lohman), Mel Brooks (Keld Nørgaard), Drew Carey (Lasse Rimmer), Robin Williams (Martin Brygmann), Jim Broadbent
Spilletid: 86 min.
Selskab: Blue Sky Studios, 20th Century Fox Animation, SF Film, 2005.
Genre: Tegne- og animationsfilm