Rome

8. oktober 2006 af Søren Rasmussen Skriv en kommentar

Rome billede

Velkommen til Antikkens Rom!

Rome

TV3 har lagt hårdt ud denne efterårs-sæson med tv-serier som My Name is Earl, Supernatural og ikke mindst HBO og BBC’s co-produktion Rome. Rome er en enorm satsning der har vist sig at bære frugt. Men er man ikke til TV3’s evige reklame-pauser, eller ser man bare helst sine serier på de tidspunkter man selv kan og vil, så er der håb forude. Rome som DVD boks er absolut pengene værd.

Rome’s første sæson er fortællingen om Gaius Julius Cæsar og hvordan han styrtede republikken og gjorde sig selv til Roms hersker (Med Ciaran Hinds som en yderst velvalgt Cæsar). Det er også historien om den enorme flok af store og små personligheder som omgav ham, og om deres lidelser og sejre under en stormfuld periode i Roms historie. Året er 52 f.Kr. og den romerske republik er efter 400 år klar til forandringer. Cæsar blev manden der bragte disse forandringer og vil blive husket for dem, langt efter vores tid.

Gaius Julius Cæsar (100-44 f.kr.) levede i en dramatisk tid, der var præget af opløsning og forandring. De gamle republikanske magtstrukturer var under forandring, idet den reelle magt i denne periode blev koncentreret hos et stadigt mindre antal familier. Disse familier kæmpede indbyrdes om den politiske magt, og udviklingen gik i retning af at de ”stærke mænd” fra disse familier reelt forsøgte at tilkæmpe sig monarkisk magt. Cæsar tilhørte en af disse gamle magtfulde slægter (den julianske), og det lykkedes ham i sin livstid at tilkæmpe sig nærmest diktatoriske magt over Rom. På trods af at Julius Cæsar ikke selv opnåede at blev udråbt til konge, var hans bestræbelser på at samle den politiske magt hos sig selv dog direkte medvirkende til at forberede det romerske samfund på overgangen fra republik til kejserdømme under hans adoptivsøn Augustus.
Cæsar var en karismatisk og yderst intelligent person der kombineret med hans grænseløse ambitioner og trang til selvhævdelse, gjorde ham til et kynisk magtmenneske. Målet for Cæsar var magten for dens egen skyld, hvorved alt andet for ham blot var midler til dette mål. Hans spektakulære bedrifter og evner som feltherre skal dermed udelukkende ses som redskaber, til opnåelsen af den politiske magt i Rom. På trods af sine ambitioner var Cæsar dog ikke en grusom person der nød at bringe politisk uro og borgerkrig over det romerske folk – tværtimod. Cæsar skånede og tilgav således ofte sine besejrede modstandere, og var i det hele taget en meget gavmild person. Men lige så gavmild som han var, ligeså skånselsløs kunne han være hvis han følte sig forrådt eller fornærmet. I sådanne tilfælde helmede han ikke før de uheldige var tilintetgjort!

Selvom målet med Rome er en simpel drama-serie i antikkens Rom, så er det gjort med et blik for historiske detaljer og kærlighed til den civilisation som antikkens Rom var. En god ven, spirrende historiker og medforfatter til denne artikel spurgte mig forleden om Rome var endnu en film/serie hvor antikkens folk blev beskuet ud fra et moderne synspunkt og med moderne moral. Dette skete med den tvivlende stemme som de fleste historikere bruger, når de beskuer film-industriens forsøg på at gengive historie. Men det mest fantastiske ved Rome, udover de enorme kulliser og detaljerrigdommen, er at producenterne har kæmpet for at holde sig så tæt på det historiske Rom, som de kunne. Rome viser antikkens liv på godt og ondt, og uden at udøve moralsk dom over en civilisation som på mange punkter så meget anderledes på tingene end vores tid. Rome er en voldsom og erotisk serie hvor kødet er nøgent og hvor blodet flyder og slaver lever deres liv, på lige fod med anden ejendom som kvæg eller en god taburet. Nogle i elendighed og andre i gylden luksus.
Det er en verden uberørt af kristen etik og moderne humanisme. Rome løsriver sig helt fra at se romerne gennem vores dømmende humanist øjne og prøver at vise romernes verden som den så ud, og som den var korrekt og moralsk for dem. Så mens hovedpersonerne selvfølgelig stadig er dramatiseret på en måde et moderne publikum kan forholde sig til, så er deres omverden og livssyn formet efter hvordan man mener romernes var og det er væsentligt mere råt end hvad Hollywood normalt ville vise os. Derfor har serien også et meget europæisk præg over sig.

Rome blev filmet i og nær nutidens Rom. Producenten mente, at lyset kun ville være helt korrekt i Italien, og skuespillerne kunne samtidig lade sig inspirere af den italienske hovedstad og indånde dens storhed og fortid. Serien benytter sig af et stort antal italienske statister, og man har i det hele taget gjort meget for at skabe en ægte Romersk stemning.
Vært for optagelserne blev Cinecitta studierne som er blandt de helt store i Italien, og også har lagt studier og hektarer til andre Hollywood storfilm om antikken. Cinecitta Studierne repræsenterer storhed, kultur og tradition, og havde den plads der skulle til for at lave de enorme kulisser som Rome gør brug af. Den antikke metropol vises som den formodes at have set ud i virkeligheden og ikke som det stilliserede glansbillede Hollywood lavede med sine mange episke storfilm. Det som producenterne af Rome kalder for Holly-Rome er noget som de gerne vil tage afstand fra. Om ikke for andet så fordi det ville være noget nyt og i sig selv gør Rome mere ægte.
Rom er kommet til at ligne en ægte, pulserende by hvor folk lever og dør, som man gjorde i antikken. Samtidig med de enorme bygningsværker og den overdådig kunst er Rom nemlig overfyldt og beskidt som så stor en by utvivlsomt ville have været. De rige lever i ufattelig overdådighed og slummen er mørk, beskidt og uden rindende vand. Velkommen til antikken!

Er man fan af de gamle klassikere, historisk interesseret eller har man blot lyst til at se en serie af helt ufattelige proportioner så er Rome et absolut must. Og gider man ikke rette sig efter TV3’s sendetider og evindelige reklamer, så er Rome DVD-boksen alle pengene værd. Glæd jer!

Søren Rasmussen og Lars Serup