Rory Gallager – At Rockpalast

5. juni 2004 af Per C. Halling

Rory Gallager – At Rockpalast billede

Den første ”At Rockplast” koncert nogensinde, tilbage i 1977, blev skudt i gang med et brag af en koncert med den Irske guitarist Rory Gallager. Denne og meget mere kan du opleve på denne dvd.

At Rockpalast er en serie, der giver sine købere utrolig meget for pengene, hvis man kan lide den pågældende kunstner, ellers er de nok er en tand for specielle eller en tand for kedelige til dem som bare skal ud og have en koncert DVD med et kendt navn. Det er spændende at se og høre disse optagelser, for de har aldrig før været udsendt på hverken LP, CD eller DVD kun i radioen eller på TV. Men hører man til dem som er vokset op med tysk tv eller de årlige rock koncerter fra bl.a. Essen på DR er der mulighed for at genopleve nogle af disse.

Kvaliteten er typisk TV kvalitet, men da tysk TV altid har været foran på det punkt, er optagelserne faktisk bedre end man faktisk forventer, både hvad angår billede og lyd (som du kan opleve i både et Dolby 2.0 og 5.1 mix), så både fans og samlere bliver ikke snydt. Læg dertil, at man selv kan udvælge de numre man ønsker at se og dermed sammensætte sin egen personlige koncert, er med til at gøre dette til en rigtig god serie.

Den første Rockpalast aften nogensinde fandt sted i 1977 fra Grugahalle Essen. Den blev som den første rockkoncert direkte transmitteret rundt til alle hjem rundt om i hele Europa den samme aften den blev optaget via det europæiske Tv-samarbejde Eurovion, både via af Tv og Radio. Dette var noget helt nyt, for man var ellers kun vant til at se Nytårskoncerten fra Wien, det årlige Melodi Grand Prix eller store sportsbegivenheder på denne måde. Planlægningen havde stået i månedsvis så det var med spænding producer Peter Rüchel og instruktør Christian Wagner satte sig i producerstolen den aften. Publikum var i første omgang chokerede og målløse - men brød derefter ud i vild jubel og WDR modtog herefter masser af forslag til fremtidige koncerter, men tilbud fra kunstnere, der gerne ville optræde på denne måde.

Rory Gallaghere, som var den første der optrådte gav den hele armen med sin seks-strengs guitar, så blodet det sprang fra hans fingre og det hele var ved at eksplodere. Rory Gallagher havde på det tidspunkt netop overstået en meget succesfuld turne (”Irish Tour 74”), og spillede ved denne koncert sangene fra hans seneste album Calling Card. Både publikum var vilde med hans blanding af blues og rock, men også musikkritikerne/skribenterne og mente bestemt at han var en værdig efterfølger til navne som Chuck Berry, Muddy Waters og Leadbelly.

Den fantastiske stemning på denne koncert kan også opleves på den anden optagelse på denne dvd fra WDR’s studier i Køln fra året før. Selv om der her er tale om langt mindre forhold er der mindst lige så meget energi og specielt intimitet og viser at liveoptagelser og udsendelser på LP/CD bestemt ikke altid er ensbetydende med at en stjerne er på vej ud eller skal rive flere penge ud af fans lommer. Rory Gallagher er efter min mening en kunstner, der er bedst live. Ikke fordi hans studiealbums ikke er gode, for det er de, men det er bare utrolig lækkert at høre hans forskellige riffs, der på magisk vis bliver skabt på baggrund af den respons han får fra sit publikum uanset om der er mange eller som her få. Noget andet der er spændende på denne optagelse er, at hver sang får sin egen personlige kommentar og introduktion af Rory Gallagher. Lidt i stil med serien VH1 Storytellers som de også gerne måtte udsende nogle flere af på dvd.

Efter godt 4 timers koncert lytning kan man spørge sig selv om man gider og lytter til mere og her kan kun svare: Ja !

De sidste 35 minutter er en spændende jam session mellem Rory Gallagher og Frankie Miller man kunne fristes til at kalde det en musikduel mellem Skotland og Irland optaget ved May Festivallen i Wiesbaden i 1979. En god afslutning på en spændende dvd.

Lad os tage et kig på de mange numre som du kan opleve på 3 optagelser på denne dvd:

WDR Studio L Køln 1976

Pistol Slapper Blues, Too Much Alcohol, Out On The Western Plain, Bankers Blues, Rag Mama Rag, Nothing But The Devil, Pistol Slapper Blues, Goin' To My Hometown, I Take What I Want, Calling Card, Secret Agent, Do You Read Me, Bought And Sold, Country Mile, Jacknife Beat og Boogie

Samlet spilletid 102 minutter

GRUGAHALLE ESSEN 1977

Messin' With The Kid, I Take What I Want, A Garbage Man, Moonchild, Secret Agent, Calling Card, Out On The Western Plain, Barley And Grape Rag, Tattoo'd Lady, Souped Up Ford, Bullfrog Blues og sidst men ikke mindst Bought And Sold.

Samlet spilletid 85 minutter

Jam Session Wiesbarden 1979

Bullfrog Blues, Walkin' The Dog, Sea Cruise, Around And Around og Roll Over Beethoven

Samlet spilletid 35 minutter

Hvad enten du er fan af Rory Gallagher eller blues/rock er denne dvd så afgjort et lyt værd. Du får masser af musik og energi til mange timer enten på anlægget eller foran skærmen. Jeg syntes også det er lækkert, at denne dvd ikke i stedet for at lave et dårligt portrætprogram, har puttet en ekstra optagelse på skiven. Dog vil jeg ligesom ved de andre At Rockpalast dvd’er anbefale at du læser lidt mere om Rory Gallagher på fx http://www.rorygallagher.com/ inden du køber, fordi det giver dig en masse god information om denne rock legende, som du ikke får på denne dvd eller det vedlagte hæfte, for det gør denne dvd bare endnu bedre.

DVDen er venligst stillet til rådighed af BMG Danmark

Titel: Rory Gallager – At Rockpalast
Original Titel: Rory Gallager – At Rockpalast