Salon Kitty

18. februar 2007 af Michael Panduro

Salon Kitty billede

Et såkaldt erotisk mesterværk, der aldrig har set en mesters hånd

Tinto Brass’ sidste film før den vidtberømte, vældig dårlige ”Caligula”, er ”Salon Kitty” fra 1976. Filmen er bedre end den efterfølgende, men bestemt ikke mindre sensationalistisk i sin udsyrede seksualitet. I et plot der umiddelbart virker som en tåbelig efterligning af Pasolinis ”Salo”, der havde premiere året før, er det lykkedes Brass at skabe en stribe bemærkelsesværdige scener og en film der bestemt er mindeværdig, om ikke for sin historie eller filmiske kvaliteter, så da i hvert fald for sine perversioner. For kontrovers er virkelig alt hvad ”Salon Kitty” har at byde på. Man kan sagtens male politiske subtekster og dybere mening ind i filmen, men det er simpelthen for krævende at skulle retfærdiggøre den som andet end simpel, sensationalistisk bras.

Ligesom i ”Caligula” er der gjort meget ud af kostumer og scenografi og her er da en historie. Udover den underminerende fokus på at bruge enhver chance for billeder af mandlige eller kvindelige kønsorganer, så ødelægges tempo og historie dog yderligere ved at stort set samtlige scener er meget længere end de behøver at være. Nøjagtig som i den senere film er der simpelthen ingen grund til at ”Salon Kitty” er over to timer lang.

Det sagt, så er det naturligvis rart at Another World har taget sig tiden til at anskaffe en så fuldendt og velrestaureret udgave af filmen – man undrer sig bare over hvorfor de gad. ”Salon Kitty” er en film der kommer til at sælge på sit renomme og den sære fascination mange åbenbart finder i konbinationen af nazi-symbolik og perverteret seksualitet. Objektivt har den intet salgsargument. Har man set ”Caligula” har man også set ”Salon Kitty”, ikke fordi de to film er ens, bare fordi de bær på de samme fejl og mangler og er cirka lige dårlige.

Filmen er præsenteret i sin fulde længde af 133 minutter – på godt og ondt – og billedet i anamorfisk 16:9 står knivskarpt. Bonusmaterialet begrænser sig denne gang til et trailer-show og biografier, filmografier og billedarkiver. Dertil kommer en vanligt engageret 4-siders booklet af Lars Hegnet, der tydeligvis tager filmen mere alvorligt end jeg kan overtales til at gøre. Teknisk en vanligt glimrende udgivelse fra AWE, men denne gang undrer det mig virkeligt at de gad...

Voices Music & Entertainment.

Titel: Salon Kitty
Original Titel: Salon Kitty