Sammys store eventyr

8. marts 2011 af Mads Bluhm

Sammys store eventyr billede

En middelmådig computeranimeret fortælling om en havskildpaddes liv på en halvhjertet blu-ray udgivelse. Havet er ikke altid skønt.

Historien
Den nuttede havskildpadde Sammy kommer til verden på en smuk sandstrand i Californien. Han er meget lille og har alle odds imod sig. Det er en kamp bare at nå ud til havet. Midt i myldret af skildpadder, som alle kæmper for at nå ud i det livgivende hav, støder Sammy på hunskildpadden Sally og det er kærlighed ved første blik. Men ak, lykken er kun kortvarig, for Sally forsvinder og efterlader Sammy, som dog når ud i havet. Her begiver han sig ud på en omfattende rejse, som vil føre ham og hans bedste ven Ray ud i alverdens oceaner. Det er en rejse, som alle havskildpadder skal gennemføre, før de atter vender tilbage til den sandstrand, hvor de er blevet født. Rejsen er for Sammy både begivenhedsrig men også yderst farefuld, og inderst inde håber Sammy at møde Sally igen.

Filmen
På trods af den enkle historie, kan man ikke undgå konstant at sammenligne "Sammys store eventyr" med Pixars" "Find Nemo", og her kommer Sammy altså til kort. "Sammys store eventyr" er en belgisk produktion, og det er indlysende, at man ikke har haft noget nær det samme budget til rådighed som Pixar. Animationen er såmænd flot nok, uden for alvor at imponere. Karaktererne er helt klart tiltænkt nuttede, men det er som om, det ikke rigtigt virker. Designet fejler som sådan ikke noget, men hvis man ikke bliver grebet af figurernes historie, så nytter nuttetheden ikke noget. Filmens helt store problem er netop historien, den er simpelthen ikke god nok til en hel spillefilm og fremstår mere som en serie hændelser, som ikke rigtigt bliver bundet sammen af en rød tråd. Filmen tager flere lange spring på 10 år ad gangen, men det fører ikke rigtigt nogen steder hen. Det er første i filmens sidste del, at kærlighedshistorien mellem Sally og Sammy genoptages, og historien pludselig føles en smule mere vedkommende.

Det er tydeligt, at filmen er målrettet et yngre publikum. Det er Pixars jo for den sags skyld også, men Pixars film er så raffinerede, at der mellem linjerne er masser af kommet efter for alle aldersgrupper. Denne dimension mangler Sammys Store eventyr fuldstændigt. Dialogen er sløj, og man begejstres ikke ligefrem over stemmearbejdet. Dertil kommer, at filmen helt klart gerne vil lære sin betragter noget om havet og dets beboere, hvilket jo er fint nok, men det bliver gjort alt for kluntet og ikke som en naturlig del af historien, og det bliver decideret trættende i længden. Det er virkelig synd, for når budgettet er i den lave ende, så er det endnu vigtigere med en god og godt fortalt historie. Fortællingen strækker sig over en lang periode fra 1959 til 2009. Sammys liv er fyldt med fare - han kæmper bl.a. mod piratfisk, ørne og hajer. Filmen er bestemt nuttet og også underholdende sine steder, men når alt kommer til alt, så er det hele for forudsigeligt og middelmådigt.

Der er desværre mere malurt i bægeret, for man har af uransagelige årsager valgt ikke at tilbyde filmens engelske lydspor med habile kræfter som Tim Curry osv. Vi må i stedet nøjes med et ok dansk lydspor, hvor det dog er tydeligt, at lyden ikke altid passer til mundbevægelserne. Det er tydeligt at se, at filmen er beregnet til at blive set i 3D. Ofte er scenerne optaget på en måde, så det er meget tydeligt at "her skulle en flok fisk komme svømmende lige ud i ansigtet på os" eller "her kommer en arrig hej ud af billedet". Scenerne virker lidt kluntede, når de mister den 3. dimension, noget som jeg ikke oplevede, da jeg fx genså "Avatar" på blu-ray. Det er igen med til at trække ned i det samlede billede.
"Sammys store eventyr" er ikke en katastrofe af en film, den er bare heller ikke det store eventyr. Den er underholdende sine steder og man griner også lidt, men i det store hele er der bare ikke nok at komme efter..

Lyd og billede
På den tekniske side gør filmen det ganske udmærket. Vi bliver præsenteret for et fint Dolby digital 5.1 lydspor, som gør, hvad det skal. Det fungerer udmærket både i de dramatiske og mere stille scener, og dialogen træder klart frem. Billedet er også nærmest fejlfrit. Det sørger for, at filmen tager sig så godt ud, som den kan.

Ekstramateriale
Ekstramaterialet er til at overskue, da der ganske enkelt ikke er noget. Ikke så meget som en trailer kan det blive til. Da Ben Stassen er en respekteret 3D animator ville det nok have været på plads med et kommentarspor eller en enkel "making of" dokumentar, men nej. Det er i sagens natur meget skuffende, især når man tænker på alt det spildte potentiale, som en blu-ray disc er i stand til at tilbyde..

Alt i alt
En middelmådig animationsfilm uden ekstramateriale efterlader ikke det store indtryk.

SF/Fox.