Schoolgirl Hitchhikers.

17. september 2011 af Henrik Andersen

Schoolgirl Hitchhikers. billede

Jean Rollin præsentere os for en sexploitation film, der kun er for ægte fans af instruktøren eller for genren i almindelighed.

De 2 smukke og ganske unge piger Monica (Joelle Coeur) og Jackie (Gilda Arancio), er på tur ud i det blå. En aften leder de efter et sted at sove. De kommer til en høj mur, og beslutter sig for at overnatte i det gamle forladte hus, der ligger bag den. De finder et dejligt værelse, og efter de 2 varmblodige piger har lavet lidt aftengymnastik ligger de sig til at sove, uvidne om at de allerede er midt i en masse problemer. Huset er nemlig ikke forladt. Det er tilholdssted for et hold Diamant tyve, der allerede opholder sig i huset, og bestemt ikke er glade for at nysgerrige gæster kigger uanmeldt forbi. Nu er det op til pigerne, at bruge deres kvindelige list og ikke mindst deres forførende kroppe, i et forsøg på at undslippe de sadistiske tyve.

Kært barn har mange navne og under dæknavnet Michel Gentil der står som instruktør af Schoolgirl Hitchhikers, gemmer sig ingen ringere end kult instruktøren Jean Rollin. Rollin er mest kendt for sine små lumre historier om lesbiske vampyrer, og har lavet en lang række film i denne genre. Man kan faktisk sige at Jean Rollins vampyrhistorier er en genre i sig selv. Men den legendariske instruktør har også lavet et hav af andre film, blandt andet en stribe i sexploitation genren, og det er her Schoolgirl Hitchhikers hører under.

Jean Rollin er ingen mesterinstruktør, men hans film har altid haft en særegenhed over sig. Hans vilje og idéer skærer nådesløst igennem, og stilen og det lave tempo er meget konsekvent. Selvom hans historier udfolder sig langsomt, er de alligevel underholdende og smukke at se på, med et billedsprog der ofte er drømmeagtigt og dragende. Dette er desværre ikke tilfældet med Schoolgirl Hitchhikers, der halter af sted, og med et plot så tyndt som silke er det svært at opretholde gejsten filmen igennem. Selvom historien både indeholder smukke kvinder, barske skurke, listige politifolk og en sadistisk leder med hang til at hænge sine kvindelige fanger op og både piske dem og knibe dem lidt i brysterne. Selvom filmen kun vare 76 min. føles den desværre alt for lang, og dette er ikke et godt tegn. Et lille lyspunkt er dog Joelle Coeur der spiller den frisindede og løsslupne Monica. Hun stjæler enhver scene hun deltager i og er bestemt en pige med mange talenter.

Er man stor fan af Jean Rollin og Europæisk sexploitation i almindelighed kommer man selvfølgelig ikke uden om Schoolgirl Hitchhikers, og det kan stadigvæk varmt anbefales af man ser nærmere på de film som Jean Rollin er så berømt for, nemlig sine vampyrfortællinger.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet består af et slideshow med billeder fra filmen, og et fint trailershow der præsentere andre af Jean Rollins film, som også er udgivet på Dansk af Another World Entertainment.

Ekstramaterialet får 2 stjerner ud af 6 mulige.

Billedet står ganske udmærket. Flere steder hopper det dog en anelse, men det er hvad man må forvente, når man hiver en støvet film ned fra hylderne og overfører den til DVD. Så alt i alt er det ganske ok.

Lyden er Engelsk Dolby Digital 2.0 og filmen kan ses man Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Schoolgirl Hitchhikers er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Schoolgirl Hitchhikers.