Se Til Venstre, Der Er En Svensker

31. januar 2003 af Uffe Karlsson

Se Til Venstre, Der Er En Svensker billede

Natasha Arthys dogmefilm, ”Se til venstre, der er en svensker”, er både funklende fræk humor og larmende alvor. En kombination der hyppigst er ganske velfungerende

En af den slags film der bliver sneget ind af bagdøren - uden den store medieomtale og promovering - kan oftest overraske positivt. En sådan film er ”Se til venstre, der er en svensker”. Manden bag manuskriptet er den efterhånden lidt for brugte Kim Fupz Aakeson, mens instruktørstolen denne gang har været optaget af den lovende Natasha Arthy. Hun spillefilm-debuterede for tre år siden med familiefilmen ”Mirakel”, som høstede en flot modtagelse. Denne gang er det så hendes tur til indordne sig eller omgå dogmebrødrenes ti bud.
Katrine ( Sidse Babett Knudsen ) er en pige omkring de tredive. Hun er gennemført lykkelig. Hun skal nemlig giftes med sin kæreste Jonas. Men hun er også en pige, hvis tunge slår knuder, når hun egentligt bør sige sandheden. Der sker for eksempel, da hun skal fortælle sin søster Mette ( Lotte Andersen ) nyheden. Mette er indlagt på lukket afdeling på Bispebjerg Hospital, pga. en psykose hun har fået, fordi hendes kæreste Thomsen ( Björn Kellman ) forlod hende uden et ord og tog til Kenya to år tidligere.
Katrine skal giftes om to dage. Under de store forberedelser der styres af svigermoderen med det kølige overblik ( Vigga Bro ), dukker Thomsen op og vender på kort tid op og ned på Katrines liv. De næste døgn frem til brylluppet tilbringer de sammen på højst uortodoks vis og finder ud af at de måske alligevel har et og andet til fælles. Som i utallige film med et bryllup som gulerod, er der lagt op til den store finale, som heller ikke udebliver. Men alligevel en finale der skiller sig ud.
”Se til venstre, der er en svensker” er en ganske velfungerende fortælling om kærlighed og ærlighed og hvilke af de to, der holder længst. Den forstår på lækker vis at kombinere krydderierne, så der er lige dele humor og alvor. Alvoren er ikke til at komme udenom. Men humoren gør den til at komme igennem. For trækker man de let dåselatterfremkaldende fraser fra, er det en ganske seriøs fortælling, der er på menuen. En fortælling der giver stof til eftertanke og som også efterlader et spørgsmål eller to til aftenkaffen.
Som dogmefilm gør den også en god figur. Ligesom de foregående dogmeudgivelser, overtrædes en række af konventionerne bramfrit, mens andre omgås på forfriskende vis. Tag nu for eksempel den musikalske baggrund. Den legaliseres i form af Jimmi Jørgensens syngende tilstedeværelse hos den psykisk ustabile søster. Udspekuleret og vovet. Men det virker.
Søsteren spilles solidt af en ellers ofte svingende Lotte Andersen. Men denne rolle passer hende perfekt. Hendes psykiske lune ved man aldrig hvor man har, selv om hun får værdig modstand hos oversygeplejersken.
Sidse Babett Knudsen har vel efterhånden låst sig fast i den samme type roller med komedier som Den Eneste Ene og Monas Verden. Umiddelbart skulle man tro at denne film er endnu et skud på stammen, men alligevel er det en mere alvorlig rolle hun her bokser med. Det går fint når filmen er i hendes gammelvante humoristiske hjørne, hvorimod det mærkes at de alvorlige stunder er lidt uvante, om end de fungerer. Over for sig har hun også en svensk klasseskuespiller i Björn Kjellman. Han er tidligere set i den stærkt parterapeutiske Adam og Eva fra 1997 og den jævne mainstream komedie Klassefesten fra sidste år.
Gennemgående er ”Se Til Venstre, Der Er En Svensker” en film, der efter danske forhold har fat i de klassiske facetter om kærlighed, venskab og sygdom. Men den er ikke desto mindre i stand til at fortolke disse velkendte emner med en lidt skæv vinkel. Det her kan godt gå hen og blive en af årets store danske publikumsmagneter.

Titel: Se Til Venstre, Der Er En Svensker
Original Titel: Se Til Venstre, Der Er En Svensker
Premieredato: 31. januar 2003