Sex Tape

4. marts 2015 af Ronnie Bisgaard Mortensen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Sex Tape billede

Let’s talk about sex...

2014 var året hvor en lang række kendisser rødmende måtte erkende, at deres computere var blevet hacket og en masse nøgenbilleder og videoer lynhurtigt spredte sig viralt rundt på internettet. Begivenheden fik det lidet flatterende navn ”The Fappening”, og det er muligvis i det lys vi skal forsøge at se på filmen Sex Tape, der på en måde forsøger at behandle problematikken med, hvad man egentlig gør, når ens sextape bliver spredt på nettet.

Sex sælger, og det ved instruktør Jake Kasdan tydeligvis godt. Kasdan har tidligere stået bag den rædderlige Bad Teacher (2011), der ligeledes have Diaz og Segel i nogle af hovedrollerne. Men det var sex vi kom fra, for filmen bruger sin kvarter lange prolog på at vise Diaz og Segels karakterer Annie og Jay have sex i utallige stillinger og utallige lokationer, og man skal da være et skarn, hvis ikke man som mand finder det lettere tilfredsstillende at se Cameron Diaz’ veldrejede krop vimse rundt i næsten ingenting. Men Annie og Jay får børn og forholdet mister noget af gnisten. Det prøver de at genoprette ved at indspille deres egen lille sexfilm, som selvfølgelig bliver spredt ud til en masse Ipads og så går jagten ind på at få slettet deres lageneskapader før alt for mange får filmen set.

Det er et ekstremt tyndt plot, men man kunne alligevel godt forestille sig, at det kunne have været sjovt, men Kasdan og resten af filmholdet har åbenbart følt, at filmen sagtens kan hæve sig over lignende komedier ved at have enormt meget dialog. Problemet er bare, at dialogen sjældent er særlig sjov, og derfor føles det meste af filmen bare som tom snak. De snakker konstant. Og igen. Hvordan skal vi gøre dit, hvordan skal vi gøre dat. Show, not tell! En masse snak efter sex, det er jo sjældent, at man finder det særligt stimulerende. Annie og Jay er desuden villige til at gøre de mest latterlige ting for at få slettet deres sexfilm. Betale bedste-venne-parrets søn 25.000 dollars for at han ikke smider det online. Eller hvad med, at Diaz’ karakter hellere end gerne vil sniffe en bane coke sammen med sin kommende chef, mens Segel leger tagfat med en afsindig fake hund, frem for blot at fortælle sandheden.

Når filmen ikke bruger tid på dårlig dialog, så bruger den tid på at reklamere for det ene produkt efter det andet. Især Apple må have spyttet penge i det her projekt. En Ipad bliver fx smidt ud af vinduet fra 1. sal, og da Jay finder den bagefter udbryder han: ”Wow, den her Ipad kan virkelig holde til meget”. (Enhver person der ejer et Appleprodukt ved, at det ikke er det mindste sandt). Eller da Annie og Jay skal optage deres film, og Jay begynder at snakke om, hvor god en kvalitet kameraet på Ipad’en er. Desuden spiller sex-hjemmesiden Youporn også en større rolle i filmen, så den hjemmeside bliver der også lige reklameret for. Man kunne godt have gjort lidt mere for at skjule de mest indlysende reklamefremstød i filmen.

Sex Tape er en dårlig film, så kort kan det siges. Den er på intet tidspunkt sjov, måske fordi man forsøger sig med dialogdreven humor. Plottet er ulogisk og den overdrevne product placement er for langt ude. Det er lige før det bedre kan betale sig at se en rigtig pornofilm!

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Sex Tape indeholder følgende ekstramateriale: Capturing the Moment, Meet Hank Rosenbaum, Bloopers, Deleted & Extended Scenes, Line-O-Rama og Romance Reboot with Dr. Jenn Berman.

Universal Pictures.