Skytten

28. februar 2013 af Mette Frydenvang Bjerg

Skytten billede

Løse skud i riflen

Hvor mange liv er menneskeheden værd?
Skytten er den første spillefilm fra Annette K. Olesen siden den Bodilnomineret Lille Soldat fra 2008. Hun springer fra et stærkt portræt af grumme kvindeskæbner til en thriller om en terrorisk midt Københavns gader. En thriller, der stiller interessante relevante spørgsmål til klimaændringer, ansvar og politisk spil.

I filmens begyndelse har Danmark fået en regering, der primært vandt på deres klimapolitik, men vender kort efter valget rundt på en tallerken og afslører forhandlinger med USA om udvinding af olie ved Grønland. Dette skaber furore hos befolkningen og journalisten Mia Moesgaard (Trine Dyrholm) sættes på sagen og skal konfrontere Udenrigsministeren Thomas Borby (Nikolaj Lie Kaas) i et debatprogram.

I mellemtiden er Rasmus Jensen (Kim Bodnia), en passioneret geofysiker med base på Grønland, dybt fortørnet over, at regering går tilbage på sit løfte og følger intenst debatprogrammet og udvikligen hjemme i Danmark. I programmet bliver debatten ophedet og Mias ord om opstand mod regering bliver misforstået. Rasmus har dog fået den forståelse og billigelse, han har brug for og vender tilbage til Danmark med en mission. Hans første stop er hos sin gamle skytteforening for at se på de nyeste riffelmodeller.

Vigtige og aktuelle spørgsmål
Skytten har stor fokus på klima og ansvar, og filmens portræt af det politiske spil mellem politikere og journalister er vellykket. Mia og Thomas’ debatter både på TV og bag lukkede døre er godt spillet, og Trine Dyrholm og Nikolaj Lie Kaas kommer begge ud gennem lærred til publikum. Mia stiller vigtige spørgsmål om politikernes ansvar i forhold til valgløfter, og hun er billedet på en journalist, der arbejde hårdt og har en stærk tro på journalistens rolle i samfundet som vagthund og debattør. Hendes principper sættes dog på prøve, da Skytten vælger at tage kontakt til Mia for at få hende til at offentliggøre vigtigt dokumenter i oliesagen. Mias og filmens store dilemma består nu mellem at opgive en galning med en riffel, der handler i den gode sags tjeneste, eller at beskytte sin kilde og ikke ødelægge hans plan om at forpurre olieaftalen.

Forudsigelig handling
Selvom skuespillerne gør det godt, så er filmens plot desværre noget forudsigeligt. En thriller, der handler om terror i hjertet af København, og en idealist udstyret med en riffel og en godt øje, er en god kombination for nervepirrende spænding. Men plottet holder sig ikke foran publikum, og handlingen bliver derfor forudsigelig, hvilket også mærkes, da det kan tælles på en hånd de antal gang man sidder på kanten af biografsædet og holder vejret af spænding. Skytten gør brug af klassiske virkemidler indenfor thrillergenren, men de virker ikke, som de skal, og de får filmen til at virke som en thriller, der slavisk følger et sæt regler frem for at tilsætte noget uventet og overraskende.

Skytten er en interessant film med gode skuespilpræstationer, men med et forudsigeligt plot. De tre stjerner går udelukkende til skuespilpræstationerne.

Titel: Skytten
Original Titel: Skytten