Sleepy Hollow - Season 2

29. april 2016 af Carsten Skov

Sleepy Hollow - Season 2 billede

Den amerikanske dramaserie Sleepy Hollow er bygget løst på en halloween-fortælling fra 1820. Der er spænding, gys og ikke mindst humor at hente i seriens nyfortolkning men også en vis rutine, når det tynder ud i bunken med spøjse idéer.

I 1781 er Ichabod Crane på mission som soldat og spion for General George Washington. Han dræber den Hovedløse Rytter i samme øjeblik som han selv bliver dræbt. 230 år senere genopstår Ichabod fra graven, da Døden, den ene af Apokalypsens Fire Ryttere, ligeledes bliver kaldt tilbage til livet. Ichabod har derefter løbende mulighed for at referere til kendte personligheder fra den amerikanske frihedskrig, herunder ikke mindst, hvad han betegner som en stærkt selvhævdende og –optaget Benjamin Franklin.

Der er med andre ord Jordens endeligt, der er på spil i seriens blanding af klassiske gys, iblandet en tidsrejse, referencer til Johannes’ Åbenbaring – hvor Apokalypsens Fire Ryttere er omtalt. Alt i alt har Ondskaben fundet vej tilbage til Sleepy Hollow. Selv om politiet gør sit bedste for at finde hoved og hale i begivenhederne, herunder fund af flere hovedløse lig, hjælper det ikke just blot at gribe til indespærring af mistænkte på Tarrytowns psykiatrihospital.

Katrina, Ichobads kone fra fortiden, henslæber sin tid i skærsilden og det går op hende og Ichabod, at deres søn, Henry, ikke bare giver sig ud for men faktisk ER Krig, endnu en af Apokalypsens Fire Ryttere. Mens Ichabod står frisk og vital som cirka 30-årig, er Henry ’tegnet’ dobbelt så gammel. En spøjs effekt af tidsrejse og ’genopstandelse’.

Nu er spørgsmålet, hvor meget mening der er i at kortlægge en plot- og/eller tidslinje. Sleepy Holloow består i hvert fald af så mange mere eller mindre forskruede personer, figurer og genstande, at overblikket risikerer at gå tabt. Nogle episoder hænger sammen, mens andre står alene, hvilket peger på det problem med denne anden sæson, at ideerne nok er spredt jævnt ud over sæsonens 18 afsnit, men der ikke helt har været nok til at holde de bærende historielinje gående. Og så er løjerne alligevel ikke helt håbløse, hvis man altså slår den sunde fornuft fra og ikke forventer noget i retning af et dybdeborende psykologisk kammerspil.

Engelske Tom Mison krukker sig herligt igennem rollen som Ichabod Crane – og støder løbende på sære ting i nutiden. Det kan en kuglepen i kæde i en bank – eller to mænd, der sidder sammen på restaurant, hvilket Ichabod kommenterer over for sin makker, Lieutenant Abbie Mills. Denne tror, at han taler om to mænd, der holder hånd i al offentlighed, mens Ichabod er stødt af noget meget værre. De to mænd har hat på indendørs! John Noble lægger desuden pondus og karakter til Henry, der i realiteten er den djævelske Molochs ydmyge tjener. Engelske Neil Jackson spiller endelig den hovedløse Abraham, der som forsmået elsker til Katrina har sine stærkt personlige grunde til at efterstræbe Ichabod på livet.

Det kan anbefales at nyde serien i mindre portioner – hvilket er nemt, når hvert afsnit er på cirka 40 minutter - for på den måde at holde bedre styr på de mange historiske og bibelske referencer. Så kan man altid google dem – og søge yderligere viden om dem – inden man sætter næste afsnit over. Hvis man da ikke i stedet dykker ned i seriens ekstramateriale.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount.

Titel: Sleepy Hollow - Season 2
Original Titel: Sleepy Hollow - Season 2