Sommersex i Skærgården.

7. september 2010 af Henrik Andersen

Sommersex i Skærgården. billede

Oplev Stellan Skarsgård og Annie Birgit Garde i denne lystfulde soft-core klassiker fra de glade 70'eres Sverige. Det bliver aldrig kedeligt at være med på sommerferie ved Skærgården

Den unge ranglede Erik (Stellan Skarsgård) arbejder om sommeren i en lille by ved Skærgården i Sverige. Her arbejder han ved marinaen, og får det meste af sin fritid til at gå med at fotografere. Erik får hurtigt øjene op for den unge smukke Sonja (Siv-Inger Svensson) der også bor i byen den sommer. Sonja er forlovet, men dette forhindre ikke Erik at blive forelsket i hende.
En dag støder Erik ind i den noget ældre, og mere modne og erfarne Gudrun (Annie Birgit Garde). Sammen drager de ud på et erotisk eventyr, hvor Erik lærer et og andet om livet og sexualiteten. Men som bekendt er kærlighed og forelskelse en vanskelig størrelse, og da Erik en dag redder Sonja fra at drukne, bliver Sonja også forelsket i ham. Deres lyst til hinanden bryder ud i lys lue, og alt er dejligt for den unge Erik. Det være indtil han finder ud af, at Sonja er Gudruns datter, og det at have et frækt forhold til mor og datter på samme tid, kan nok få selv den største Don Juan til at ryste i bukserne. Det bliver en sommer ved Skærgården som Erik sent vil glemme.

Sommersex i Skærgården er bestemt en charmerende svensk sexploitation film, af den type der blev produceret i de glade 70'erer. Sjovt er det at den senere så berømte skuespiller Stellan Skarsgård havde rolle i flere af disse produktioner. Det er svært at tro at den idag så store og seriøse skuespiller, kendt fra blandt andet en række Lars Von Trier film, engang i fordomstid har lavet sexploitation film i sit hjemland.
Men han er ikke den eneste stjerne i Sommersex i Skærgården. Også den dengang så kendte Svensk-top sangerinde Siv-Inge Svensson medvirker som den smukke Sonja. Dette er hendes eneste rolle på det hvide lærred. Danmark er også repræsenteret i denne produktion i form af Annie Birgit Garde, der er kendt fra Sengekants-filmene, og som i Sommersex i Skærgården spiller den erfarne Gudrun.

Sommersex i Skærgården er bestemt et kig værd. Ikke bare på grund af sit stjernecast, men også for dens charmerende historie om den unge Erik og hans erotiske eventyr. Man sidder i lange passager med et smil på læberne, og bare nyder denne nostalgiske perle fra en svunden tid. Et stort Hurra til Another World Entertainment fordi de bringer disse film frem i lyset, hvor de så retfærdigt hører til.

Ekstramateriale.

Denne gang byder AWE os på et ekstramateriale der indeholder et slideshow med billeder fra filmen, forskellige skuespillerbiografier og et spændende trailershow med andre film i samme genre.

Det helt store scoop er bonusfilmen The Intruders af Torgny Wekman, der aldrig før har været vist i Sverige, fordi da den blev lavet i 1972, kun blev lavet som eksportvare. Denne kopi er derfor hentet fra en Svensk VHS kopi som hovedekilde. Men det til trods er den bestemt et kig værd. Også her optræder Stellan Skarsgård som en af hovederollerne. Han spiller den unge poet Peter der bor på et kæmpe gods med sine forældre. En dag ankommer et ungs par til godset. De har planer om at afpresse Peters mor. Hvis hun ikke giver dem penge, afslører de, de mange affærde hun har haft. Deres besøg på godset får uforudsete konsekvenser, og snart er der atter sex i den varme Svenske sommerluft.

Ekstramaterialet får 5 stjerner ud af 6 mulige. Det er jo ikke hver gang der følger en ægte "glemt" filmperle med i købet.

Billedet på begge film er slidt og lyden er nogenlunde. Dette kan man nemt se igennem fingre med, da det jo er den enetse måde man kan se disse produktioner på. Ingen tvivl om at Another World Entertainment har gjort deres bedste for at skaffe de bedst mulige kopier.

Sommersex i Skærgården kan ses i dens oprindelige format og tekstes med Danske, Svenske, Notske og Finske undertekster.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Sommersex i Skærgården.