Teenage Kicks - The Story of Undertones

18. juli 2004 af Per C. Halling

Teenage Kicks - The Story of Undertones billede

Her har vi en af den slags musikdokumentarfilm, som ikke er decideret dårlig, den er bare lidt lang og kedelig, på tros af at den kun vare godt 65 min, og hvis man ikke kender The Undertones' musik.

Denne dokumentar viser for første gang den sande historie om slam-bang punk-pop gruppen The Undertones fra dannelsen i 1975 til deres brud 1983. DVD'en bliver præsenteret af BBC's DJ John Peel og indeholder bl.a. eksklusive interviews med bandet, promo videoer og meget andet. Vi har tidligere kigget på en anden musikdokumentarfilm The Who - The Kids Are Alright, som var meget flot og medrivende så det var med spænding vi smed denne nyproducerede i afspillerne for at se om den kunne leve op til den standard den anden ligesom satte.

På lidt over en time få vi gennem ny producerede interviews, masser af private optagelser, koncertoptagelser og musikvideoer og meget andet materiale fortalt historien om deres storhed og fald. Sjovt nok eksistere gruppen stadig, men ikke i samme form som tilbage i slut 70’erne start 80’er som det band dokumentarfilmen fortæller om. Det gør det lidt forvirrende i starten. Vi hører om hvordan de mødtes, de tegnede kontrakt, osv. osv. helt nede på jorden i et meget roligt tempo, som virker lidt langtrukkent og i direkte sammenligning med The Who DVD’en en anelse kedeligt.

Det er helt klart en dvd som retter sig mod fans enten af den type musik eller The Undertones for den har slet ikke det samme drive og energi der skal til for at gøre den interessant for os andre. Dog skal det siges at hvis man umiddelbart efter ser ekstramateriale med lidt flere interviews og musik optagelser, bliver den noget bedre for så få historien lidt mere tyngde og der er lidt flere musik numre til at holde én vågen.

Selvom ovennævnte godt kan virke lidt negativt, så er der tale et velproduceret og gennemarbejdet dokumentarprogram, der fortjener de roser den har modtaget, og som der bestemt er værd at bruge 1 time på for at lære denne gruppe at kende, som faktisk har haft indflydelse på flere af de britiske og irske grupper vi lytter til i dag. Den er bare et rigtig godt eksempel på at her har vi et medie (DVD’en) som virkelig kan bruge til at fortælle en historie på en anderledes måde end en bog og det gør den bare ikke og det er grunden til at den som sagt til tider kan virke kedelig på mange.

Den er filmet mange forskellige stede både lokalt i Derry i Irland hvor gruppen kommer fra, hjemme hos de enkelte bandmedlemmer

Der er masser af gruppens store sange med i programmet. Lyt og se fx Teenage Kicks, My Perfect Cousin, Wednesday Week, It's Going To Happen, The Love Parade, Got To Have You Back and There Goes Norman, men også A Good Heart, som Feargal Sharkey senere fik et hit med da han gik solo.

Ekstra Materialet

Ekstra Materialet indeholder 7 promovideoer, i restaureret udgave og remixede så de ser lidt pænere ud og lyder bedre, med flere af deres populæreste sange. Promoerne du kan lytte til er Teenage Kicks (1978) My Perfect Cousin (1980), Wednesday Week (1980), It's Going To Happen (1981), Love Parade (1982), Got To Have You Back (1982) og There Goes Norman (1980) og du kan vælge at lytte til dem enten i Dolby Digital 2.0 eller remixet 5.1

Der er også en række forlængede interviews med diverse med diverse medvirkende, men vigtigst af alt med John Peal, som er en meget indflydelsesrig person ikke mindst på gruppens karriere, men også i den engelske musikindustri.

Det er Ikke meget, men en umærket forlængelse af selve programmet.

3 stjerner ud 6

Video

Det mest af programmet er skudt på digital video, så farverne er naturligvis rene og klare. Selv overførelsen af de gamle private optagelser på 8 mm smalfilm og andre mindre gode formater, er blevet finpudset så de står bedst muligt, så stemningen og følelsen fra den gang og diverse spillesteder forbliver intakt. Filmen præsenteres i Anamorphic Widescreen 16:9 (1.77:1).

4 stjerner ud af 6

Audio

Lyden er også rigtig god uden dog at være overvældende. Selve programmet er i Dolby Digital 2.0, mens promovideoerne er remixet og kan lyttes til i enten Dolby Digital 2.0 eller 5.1. Lyden er ren og pæn og med god ballance mellem musikken og talen, dog kommer den aldrig på noget tidspunkt at vælte dig ned af stolen som fx The Who dvd’en gjorde det. Men lyden er god nok til at man kan forstå hvorfor Undertones var så specielle. Prøv at lytte til hvordan John & Damian O'Neill formår at kombinere, sammen med Feargal Sharkey's skælvende stemme, deres guitar hooks til en blanding af 60'er garage og 70'er glam-rock til hen helt ny stil der ikke er set lignende siden, men ofte prøvet kopieret.

4 stjerner ud 6

Menu og Tekster

Menuerne er kedelig og formet som en opslagstavle, men den er bygget fornuftigt op og kapitel inddelingen er der heller ikke noget at klage på og passer godt på den undergrundstemning, som præger hele denne udgivelse.

Der er IKKE nogen form for tekster på dansk eller andre skandinaviske sprog, så der er ingen hjælp at hente, hvis du ikke kan høre hvad de synger, eller hvis du vil vide lidt om hvad de siger i ekstra materialet.

1 stjerne ud 6

Konklusion

Med mindre du kender bandet eller er interesseret i Irsk/Britisk musik i forvejen er det svært at se hvorfor du skal gå ud og investere i denne dvd, selvom kvaliteten er god både indholdsessigt og teknisk. Det kunne også have været lidt sjovt at høre hvad de laver i dag, men det er der ikke rigtig blevet plads til. Der er dog masser af Irsk stemning og humor engagerede medvirkende nok til, at finder du den i en tilbudsDVDrodekasse er den afgjort et gennemsyn værd.

DVDen er venligst stillet til rådighed af BMG Danmark.

Titel: Teenage Kicks - The Story of Undertones
Original Titel: Teenage Kicks - The Story of Undertones