The A-Team

10. juni 2010 af Rasmus Legene

The A-Team billede

Action film efter klassisk opskrift, der alligevel leverer så solidt at den næsten virker original.

The A-Team er oprindeligt en tv-serie der kørte på amerikansk tv fra 1983-1987. Den er kendt for at de fire hovedpersoner kørte en sort varevogn og kunne klare alle slags problemer. Af de fire skuespillere i serien er det mest Mr. T der har haft en videre karriere, og det mest som en parodi på hans egen rolle i A-Team.
Når man så vil opdatere et sådan produkt, så tager man naturligvis navne og personligheder fra de fire hovedpersoner, koger disse ned til et koncentrat. Derefter hælder man hver af dem på en skuespiller og håber så på det bedste. I betragtning af resultatet med film som Michael Manns 'Miami Vice' kan man godt stille sig lidt skeptisk overfor resultatet.
Heldigvis så er A-Team filmen befolket af så mange karismatiske og dygtige skuespillere at det er svært ikke at holde af filmen. Som de fire helte har vi Liam Neeson(Taken, Batman Begins) i rollen som Hannibal, gruppens intelligente leder der står for alle de komplicerede planer. Som filmens kvindebedårer og blærerøv er Faceman spillet af Bradley Cooper(The Hangover, Alias). Sharlto Copley(District 9) spiller den, mildest talt, bindegale pilot Murdock og Quinton 'Rampage' Jackson(Amerikansk Ultimate Fighter stjerne) har overtaget rollen fra Mr. T som Baracus.
Hver rolle er fyldt med one-liners som man kunne forvente sig af en actionfilm med taglinen: "There's no plan B" og hver af de fire skuespillere leverer dem flot og passende. I det hele taget bærer filmen præg af god timing, og et behageligt overblik over hvad der skal foregå hvornår og hvorfor. Alle aktionscenerne kæder fint efter hinanden, og handling bliver aldrig så kompliceret at man føler sig fortabt. På samme måde bliver handlingen heller aldrig kedelig, hvilket dog nok har en helt del at gøre med de spektakulære action scener.
Og actionscenerne er spektakulære, fulde af fede stunts, sjove indfald og et kreativt brug af omgivelserne. Hver af de fire hovedpersoner har tydelige roller som de opfylder, og forskellige virkemidler til at klare deres opgaver med. Derudover har de hver deres form for humor de spiller på, uden nogensinde at virke usammenhængende som en gruppe.

I lang tid er filmen fyldt med uklare fjendebilleder, eller rettere, der er modstandere nok, det er bare ikke klart hvem af dem der er fejlinformerede og hvem der virkeligt er skurkene. Dog virker det ikke rigtigt som et problem for filmen, siden de fire hele tiden har en plan og et tydeligt mål lige foran sig. De tre hovedmodstandere repræsenteres af en CIA agent, en Department of Defence(DoD) officer og en lejesoldat. DoD officeren bliver desværre en lidt mudret rolle, der til stor del drukner i at hun er en kvinde med et forhold til en af de fire hovedpersoner. Jessica Biel(Blade Trinity, The Illusionist) der spiller hende, ser mægtigt godt ud, men putter ikke meget personlighed i rollen.
De to andre, spillet af henholdsvis Patrick Wilson(Watchmen, Hard Candy) og Brian Bloom gør derimod et genialt stykke arbejde i at give deres roller personlighed og massere af panache.

De eneste reelle kritikpunkter jeg har til filmen, ud over Jessica Biels kedelige præstation er tilstedeværelsen af en kedelig 'hemmelig' skurk og nogle lidt ringe computereffekter i filmens slutsekvens. Men når man ser bort fra disse småfejl står man tilbage med en velbalanceret og fantastisk underholdene film, fuld af humor og action af en klassisk kvalitet.

Titel: The A-Team
Original Titel: The A-Team
Premieredato: 10. juni 2010