The adventures of Indiana Jones

2. november 2003 af Uffe Karlsson

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

The adventures of Indiana Jones billede

Spielbergs eventyrlige filmtrilogi om den liansvingende skattejæger og kvindebedårer, Indiana Jones, er blevet udsat for en audiovisuel renselse og fremstår stadig som et tidløst mesterværk.

Det er kampen mellem det gode og det onde, mellem en altid eventyrlysten arkæolog og hans svorne dødsfjender i fysisk form af excentriske rigmænd og tysker nazister. Sådan omtrent tegner det actionfyldte plot sig i de tre film fra den berømmede firserkavalkade om manden med pisken – Indiana Jones. Nu er han så at finde i en samlet dvd-boks, hvor lydmuren har fået et boost i den digitaliserede retning og ekstramaterialet er så mangfoldigt, at det har fået sin egen dvd. Men ellers er alt ved det gamle.
Indy er stadig den samme renskurede helt, der til daglig arbejder som forelæser på et forstadsuniversitet i tredivernes USA og giver de fleste af hans hunkønnede elever våde drømme. Men sådan er det ikke altid. En gang imellem må den amerikanske stat sikre uvurderlige kunstskatte fra at kommer i de forkerte hænder. Og så må vores helt tage affære, rejse Verden tynd og træde i karakter som en sand superhelt, der uddeler øretæver til horder af tyske nazister og fanatiske sekter.
Sådan var det allerede i trilogiens første del, ’Jagten på den forsvundne skat’, der er et studie i velkalibreret familieunderholdning og på sin vis giver den perfekte introduktion til eventyrheltens univers. På en færd, der går over stok og sten mellem Himalayas sneklædte bjerglandskaber og egypternes sandblæste pyramider sammen med ekskæresten Marion, der i øvrigt slår en proper næve, er Indy af CIA udset til at redde et historisk koryfæ – en såkaldt forgyldt ark fra at lande i de forkerte hænder. I arken skulle der nemlig, efter sigende, befinde sig Kristendommens takt og tone - ’De Ti Bud’. Om det rent faktisk er tilfældet skal være usagt i denne forbindelse. Men den tyske führer (bemærk ironien) er i hvert fald overordentligt interesseret i at få fingre i arken og den eneste, der synes at kunne forhindre dette worst case scenario er Dr. Jones.
Indy skulle oprindeligt være spillet af Tom Selleck. Og så kan man jo altid med bagklogskabens paradokser in mende understrege, at det var vist egentligt meget godt, at det ikke gik sådan. Nu blev det jo en storspillende Harrison Ford, der med glans udfyldte rollen. En klassiker blev født.
Samme høje standard kunne ’Templets Forbandelse’ desværre ikke opretholde. Selv om den stadig bærer mange af de samme elementer i sig og utvivlsomt er et solidt stykke underholdningskultur, er handlingen præget af Spielbergs lyst til at skabe visuelle effekter. Det er gået ud over filmens fortællestruktur, der er væsentligt løsere sat op og i øvrigt også tenderer til at være en meget dunkel sag. Alligevel er fortællingen om Indys eventyr i Indien med den belærende vietnameser, Short Round, og den hysteriske sangerinde, Willie Scott, på slæb en klassiker, der ikke er til at komme udenom.
Med trilogiens finalepunkt, ’Det sidste korstog’ er der kommet andre boller på suppen. Det gamle fokus på historien som det handlingsbærende element er blevet vendt, drejet og genfundet. Sean Connery er blevet indlemmet i rollebesætningen og er, som Indys fædrene ophav, en solid
sparringspartner til Harrison Ford. Og så kan den teknologiske udvikling jo kun styrke d’herrer
dr. Jones junior og seniors jagt på den hellige gral, der siges at give evigt liv. Men som den udviklingshistorie, det er, er det måske snarere er en ideologisk rejse på jagt efter de familiære relationer, de to aldrig har haft, der er på tapetet. Resultatet er i hvert fald særdeles stilsikkert og lever højt på det glimrende makkerskab, som duellen mellem Ford og Connery fordrer. Der er en fin balance mellem de to karakterskuespillere, som, sammen med utallige intertekstuelle referencer, planter sine rødder solidt mellem det humoristiske og det underfundige.
En bonus dvd giver plads til ekstra fornøjelser for hardcore fans og ekstra-materiale-junkier. Med godt tre timers dokumentarmateriale om filmenes udvikling og tilbliven, der tilmed er tekstet, skulle den side af sagen da også være på plads. Trilogiens stjerner og holdet bag åbner op for et skatkammer af hemmeligheder omkring tankerne bag og om optagelserne. Hvem har for eksempel ikke altid haft brug for at opleve Tom Selleck som Indiana Jones eller vide, hvorfor i alverden han nu skulle hedde Indiana? Men ballet slutter slet ikke her! Næ nej, det er blot begyndelsen. Ud over diverse trailers for de tre film er det nemlig også muligt via dvden, i denne interaktive tidsalder, at få adgang til et hemmeligt område på filmenes officielle hjemmeside, der bl. a. indeholder pc-spil, fotogallerier og bunker af fanrelevant gear. Ligesom filmene er ekstramaterialet en sekstjerners oplevelse, der ikke er til at krybe udenom.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: The adventures of Indiana Jones
Original Titel: The adventures of Indiana Jones