The Adventures of Robin Hood

8. marts 2004 af Mogens Høegsberg

6 stjerner Skriv en kommentar

The Adventures of Robin Hood billede

Klassisk film i smuk nyudgivelse!

Alle kender historien om Robin Hood – den fredløse forkæmper for de fattige i England på Richard Løvehjertes tid. Historien om Robin Hood er en tidløs klassiker, der baserer sig på middelalderlige folkehistorier og myter, der igen baserer sig på en historisk figur, om hvem vi ved meget lidt. Der er dog næppe megen tvivl om, at virkelighedens Robin Hood ligger langt fra myternes, men i filmens verden er det noget vi skal være glade for!

Yngre film- og tv-seere vil nok især huske Kevin Reynolds ”Robin Hood: Prince of Thieves” (1991) med Kevin Costner i titelrollen, samt tv-serien fra 1980’erne, der løb over fire sæsoner. Men historien er filmatiseret et utal af gange. Allerede i stumfilmsdagene lavede Douglas Fairbanks sin Robin Hood-film (Robin Hood, 1922), og sågar Sean Connery har spillet rollen i en film, der tog sit udgangspunkt i Robin Hoods eventyr som midaldrende (Robin and Marian, 1976).

I talefilmens æra er det dog Errol Flynn-versionen fra 1938, der indtager hæderspladen som den nok mest vellykkede filmatisering af myterne om Robin Hood, og nu er filmen blevet genudgivet på DVD i det, der må kaldes et prima eksempel på mediets muligheder!

Men først lidt om historien. ”The Adventures of Robin Hood” fortæller historien, som de fleste kender den, uden keltisk-mytologiske overtoner (som tv-serien fra 1980’erne) eller mauriske krigere, der lugter af politisk korrekthed (som Costner-versionen fra 1991). Kort fortalt er historien følgende: vi befinder os i 1190’erne. Kong Richard (med tilnavnet Løvehjerte) er taget på korstog, og har overladt landet til en af sine betroede venner – til sin svigefulde broder Prins Johns store fortrydelse. Da Richard (Ian Hunter) imidlertid bliver taget til fange af Leopold af Østrig ser Prins John (Claude Rains) sit snit til at sætte sine rænker i værk, så han kan blive konge over landet. Til dette formål allierer han sig med Sir Guy of Gisbourne (Basil Rathbone) og Sheriffen af Notthingham (Melville Cooper). Angelsakserne, der hidtil har levet godt under Kong Richard, bliver nu undertrykt af John og hans normanniske kumpaner, og kun én mand tør stille sig op mod dem: den angelsaksiske adelsmand Sir Robin of Locksley (Errol Flynn). Robin bliver naturligvis gjort fredløs af John, og derefter begynder historien for alvor – og så behøver meget mere af handlingen vist ikke at blive refereret, for derefter kender de fleste af os historiens grundtræk: Robin danner sin bande af kække fredløse, møder John Little (Alan Hale) og Broder Tuck (Eugene Pallette), forelsker sig Maid Marian (Olivia de Havilland) og må gå så meget igennem før retfærdigheden igen kan ske fyldest, og den lede John og de andre onde normannere få sin bekomst. Hele konflikten angelsaksere-normannere kommer i øvrigt ikke så meget fra Robin Hood-myten, som den kommer fra Sir Walter Scotts klassiker ”Ivanhoe”, men det er en god drivkraft bag historien.

Og historien den fortælles lige ud af landevejen, uden svinkeærinder eller unødig snik-snak, og alle de klassiske scener er der: lige fra quarterstaff-kampen med John Little over et vandløb i Sherwood og til bueskydningskonkurrencen (som Robin naturligvis vinder ved at splitte sin modstanders pil med sin egen). Skuespillet er som skuespillet var i Hollywoods guldalder: med sjælen krænget ud og de store følelser. I dag ville man karakterisere det som overspil, men sådan var det i de gode gamle dage, og det er gennemført så charmerende og varmt at man må overgive sig på stedet! De onde er rigtig onde, de gode rigtig gode og de smukke rigtig smukke! Errol Flynn stråler igennem i sin glansrolle som Robin Hood, og yder en charmerende og kæk præstation. I rollen som Maid Marian er Olivia de Havilland hjerteskærende smuk – mange af fortidens kvindelige stjerner besad en æterisk skønhed, der desværre synes at mangle ved mange af nutidens kvindelige hovedrolleindehavere. Basil Rathbone (der i øvrigt huskes fra klassiske Sherlock Holmes-film) er indædt alvorlig som Guy of Gisbourne, uden at det dog virker latterligt af den grund, og Claude Rains (som mange vil kende som Captain Renault fra ”Casablanca”) tilføjer den sataniske Prins John et charmerende glimt i øjet. I modsætning til mange andre fremstillinger af Robin Hood er det her Guy of Gisbourne der er Prins Johns højre hånd og Robins nemesis – ikke Sheriffen af Nottingham, der i skikkelse af Melville Cooper yder én af filmens ”comic relief”-præstationer (i øvrigt sammen med Eugene Pallettes Broder Tuck).

Filmens set-pieces er smukke og stemningsfulde, og action-sekvenserne er flot udført, selv om sværdkampene er speedet lidt op, så de ser mere drabelige ud. Det er endnu en af den slags ting nogle måske vil finde grinagtigt i dag, men det er det efter anmelderens mening bestemt ikke. Især den afsluttende kamp, med den berømte duel mellem Robin og Gisbourne, er rigtig flot – læg især mærke til instruktør Curtiz’ brug af kombattanternes skygger i denne sekvens. Det er meget, meget smuk filmhåndværk!

”The Adventures of Robin Hood” er en af de tidlige Technicolor-film, og billederne flyder over med farve – en befriende fremstilling af middelalderen, der desværre lader til at være gået helt i glemmebogen. Det er meget langt fra den gråbrune og mudrede middelalder vi ser i ”Robin Hood: Prince of Thieves” – og sjovt nok er dragtforskerne i dag enige om, at middelalderens tøj har været farverig. Dragterne er ikke historisk korrekte, hverken i snit, eller farvevalg – men de er farvestrålende, og det er det vigtigste! Nogle gange funderer man lidt over, om mange af nutidens filmskabere har glemt hvordan man rigtig arbejder med farve i filmmediet – i ”The Adventures of Robin Hood” er begejstringen over den nye (og dyre!) farvefilmteknologi i hvert fald til at få øje på, og Tony Gaudio og Sol Politos fotografering er pragtfuld! Men det gælder næsten alt i denne film – der er faktisk ingen skønhedspletter, der er store nok til at jeg gider nævne dem i denne anmeldelse – og Erich Wolfgang Korngolds fantastiske score er med til at sætte prikke over i’et!

Filmen er smukt restaureret til denne DVD-udgivelse. Naturligvis kan man af og til se, at filmen er 65 år gammel, men alt andet ville også være underligt, men billedet og farverne står knivskarpt og lyden fejler heller ingen ting. Det er her værd at bemærke, at Technicolor-film skulle holde sig en del bedre end de senere farvefilms-teknologier, der kom på markedet, og det viser sig i ”The Adventures of Robin Hood”. Filmen er i øvrigt i 4:3-format (1.37:1), men det er der en simpel forklaring på – nemlig at den er skudt i det format. Widescreen blev ikke udbredt før 1950’erne, så det er altså ikke en fejl eller et dårligt valgt fra producentens side, at filmen præsenteres i dette format.

Eventyrfilm kommer ikke bedre end ”The Adventures of Robin Hood”, og denne udgivelse bør være at finde på hylden hos enhver filmelsker!

Ekstra-materiale
”The Adventures of Robin Hood” kommer på to DVD’er, og er spækket med ekstra-materiale, der både findes på disk 1 og disk 2.

Disk 1
Kommentarspor af filmhistorikeren Rudy Behlmer. På kommentarsporet øser Behlmer ud af sin omfattende viden om ”The Adventures of Robin Hood” – optagelserne, locations, skuespillerne og meget andet.

Music-Only Track: Et audiospor, der isolerer Erich Wolfgang Korngolds fantastiske score – guf for filmmusik-entusiaster (som anmelderen) og elskere af stor musik generelt.

Warner Night at The Movies: En sjov feature, der forsøger at genskabe, hvordan det ville være at gå i biografen i 1938. Efter en kort introduktion af Leonard Maltin ser man en række forskellige småting inden filmen begynder: en trailer for ”Angels With Dirty Faces” (med James Cagney i hovedrollen), en newsreel (to korte nyhedshistorier fra 1938), en musik-kortfilm med Freddie Richs orkester og endelig en Merrie Melodies-tegnefilm. Man kan se alle disse ting hver for sig eller man kan vælge at se dem kontinuerligt, inklusiv selve ”The Adventures of Robin Hood” og dermed få indtrykket af, hvordan en aften i biografen kunne se ud i 1938.

Awards: En liste over de priser filmen har modtaget gennem tiderne.

Cast and Crew: En liste over de vigtigste af de medvirkende og filmmagerne. Desværre er dette ikke en interaktiv menu, så der er ingen biografier af de enkelte skuespillere, instruktører osv. Det er ærgeligt, for det var en oplagt feature, men ekstra-materialets mængde taget i betragtning, tilgiver man det hurtigt.

Original Theatrical Trailer: Den original biograf-trailer for filmen, der varer fire minutter. Den har primært interesse fordi det er sjovt at se, hvordan man lavede trailers før i tiden, og der er virkelig en verden til forskel fra dengang og nu.

Re-Release Theatrical Trailer: Traileren fra dengang filmen blev genudsendt i biografen – den er betydeligt kortere end den originale trailer (ca. 2 minutter lang), men har som originaltraileren primært historisk interesse.

Disk 2
Glorious Technicolor:en 1 time lang dokumentarfilm om farvefilmens historie – fra de tidligste Technicolor-eksperimenter og til 1950’erne. Dokumentaren er lødig og særdeles informativ og med et væld af klip fra klassiske såvel som lidet kendte film fra perioden.

Welcome to Sherwood: The Story of The Adventures of Robin Hood: en 1 time lang dokumentarfilm om tilblivelsen af ”The Adventures of Robin Hood” med bl.a. Rudy Behlmer, Leonard Maltin og adskillige andre. Dokumentaren giver et særdeles godt indblik i filmens historie – bl.a. om hvordan rollen oprindelig var tiltænkt James Cagney (!), om optagelserne og meget, meget mere. Dette er ikke den sædvanlige omgang rygklapning, som så mange ”behind-the-scenes” programmer er – for dette er ikke et ”behind-the-scenes” program i den forstand. Det er en filmhistorisk dokumentar – og den er god!

Looney Tunes: To Merrie Melodies-tegnefilm, der begge har noget at gøre med Robin Hood. I den ene (Rabbit Hood) er Errol Flynn sågar klippet ind! Begge tegnefilmene, med henholdsvis Bugs Bunny/Snurre Snup og Daffy Duck, byder på klassisk tegnefilm-action, og det er selvfølgelig drønmorsomt. Og det er en sjov detalje, at folkene bag DVD’en har valgt at inkludere dem.

Short Films: To kortfilm. ”Cavalcade of Archery” er en lille film om og af Howard Hill, der står for filmens spektakulære bueskydning. Hill var verdens bedste bueskytte, og selv om filmen er en anelse selvpromoverende, så er der nogle rigtig flotte skud i filmen, og den er lavet på en charmerende, naiv måde. Filmen er ca. 9 minutter lang og er fra 1946. Den anden kortfilm er ”The Cruise of The Zaca”, instrueret af Errol Flynn selv. Filmen er en slags dokumentar, der handler om en marinbiologisk ekspedition, foretaget af Flynn og venner ombord på Flynns båd, The Zaca. Filmen, der ikke er specielt ophidsende eller interessant, omend ganske charmerende, er ca. 18 minutter lang og er fra 1952.

Robin Hood Through the Ages: En kort lille dokumentar, ca. 7 minutter, der måske også er lige lovlig storladen i sin titel. For den fokuserer primært på Douglas Fairbanks-versionen af Robin Hood fra 1922, og sammenligninger udvalgte scener med 1938-versionen, selv om den da kort nævner de tidligere filmversioner. Den er ganske morsom at se men for kort til at virkelig at være god.

Ekstra-materialet er alt i alt rigtig godt. Det er informativt, godt sat sammen og underholdende. Sammen med den smukt restaurerede film, er det er godt eksempel på hvad DVD-mediet kan bruges til, hvis der ellers bliver lagt noget energi i at producere DVD’en.

Både filmen og ekstramaterialet får 6 stjerner. Og pil så ned og køb ”The Adventures of Robin Hood”! Det kan kun gå for langsomt!

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: The Adventures of Robin Hood