The Amateurs

31. august 2007 af David Lund

The Amateurs billede

Jeff Bridges i en komedie der handler om noget så tabu som porno. En langt mere hyggelig film end man skulle tro.

Andy er netop blevet skilt, er påbegyndt sin midtvejskrise og hans kone har allerede fundet en ny mand. En rig mand. Da Andy stadig gerne vil se godt ud i sønnens øjne, gør han hvad han kan for at blive bedre stillet. Andy bor i en lille by, og han sætter sig ned på den lokale kro, for at finde på en idé. Efter at have bladret utallige blade igennem, finder Andy ud af hvad der sælger – nemlig sex. Straks præsenterer han ideen for vennerne – de skal lave en amatørpornofilm af rigtige mennesker og med rigtige mennesker. Men det er slet ikke så nemt at lave en film, og da slet ikke en pornofilm, når ens budget er skrabet og man kun har et lillebysamfund stillet til rådighed.

Midt i strømmen af utallige hjernedøde komedier, dukker der en oprigtig og sød film op om noget så perverst som porno. The Amateurs er nu mere centreret om hovedpersonen Andy end om filmens tema, som egentlig blot bruges til mange humoristiske episoder. Andy er en kærlig mand, som man allerede finder ud af 2 minutter inde i filmen, og nærmest alle kan nikke genkendende til manden som alt er gået galt for, men har fortjent meget mere godt i livet. Derfor er det slet ikke svært at identificere sig med filmens hovedperson, da stort set alle mennesker har den tanke, at de er skabt til noget mere. Andys vennekreds af skøre, skæve individer findes der bestemt også i alle vennekredse. En er bøsse, men vil ikke erkende det selvom alle ved det. En anden kan ikke gøre noget rigtigt, selvom han er fyldt med gode ord, derfor har han også fået kælenavnet Some Idiot (Ham Idioten). Ja, alle typerne findes, selv den ensomme lille filmidiot, der aldrig siger et ord til nogen. Det gør dog ikke filmen klichepræget at se på, selvom formlen ofte bliver brugt i denne genre, men The Amateurs er en hyggelig, sjov lille film, som jeg dog kun vil anbefale til folk der ikke føler sig stødt over filmens tema.

Hvor kommer filmen så fra? Den har en masse dygtige skuespillere, såsom en af mine personlige favoritter sågar i hovedrollen – nemlig Jeff Bridges. Ted Danson spiller den forvirrede machobøsse Moose og Patrick Fugit (drengen fra Almost Famous, som bør få mange flere roller end han gør) spiller filmnørden Emmett. Desuden er Tim Blake Nelson, Joe Pantoliano og William Fichtner med. En nærmest perfekt rollebesætning, og alligevel kender næsten ingen filmen – ej heller i filmens eget land, USA. Det kan ikke forklares hvordan en film som denne ikke er promoveret bedre, nogle gange går gode film blot tabt, da de ikke lige netop tager nutidens populære genre op, eller har en populær rollebesætning eller instruktør. Dette er netop instruktøren Michael Traegers første spillefilm, og han har også selv stået for manuskriptet. Måske ikke en blændende debut, men Traeger er bestemt et navn at holde øje med i fremtiden, især hvis alle hans film går os næsen forbi som denne.

The Amateurs er en perfekt simpel feel-good komedie til det tidlige danske efterår, der nu allerede er sat ind. Filmen er som sagt ikke noget mesterværk, og den byder ikke på meget andet end ren hygge og et par gode grin, men det skal man nu heller ikke nødvendigvis kimse af. Det er jo ikke alle dage man har lyst til en 3 timers lang dramatisk opus, og hvis du kan lide Jeff Bridges, eller nærmere bestemt The Big Lebowski, bør der være en god chance for, at du også vil befinde dig godt i denne films selskab. God fornøjelse.

Der er intet ekstramateriale til denne udgivelse.

Titel: The Amateurs
Original Titel: The Moguls