The Amazing Spider-man 2

29. september 2014 af Nikolaj Sonqvist

The Amazing Spider-man 2 billede

Ikke så ”amazing” længere.

Edderkoppen trevles ind i et nyt spind af problemer
Alting går godt for Peter Parker og Spiderman (Andrew Garfield). En lastbil med plutonium kapres og Spiderman kommer som sædvanligt til undsætning og redder blandt andet den oversete enspænder Max Dillon (Jamie Foxx), som Spiderman fortæller er vigtig; han er hans øjne og ører. På trods af Captain Stacys (Denis Leary) døende ord i den første Spiderman, at Peter skulle holde sig fra Stacy, dater de to på livet løs. Men Peter bliver hele tiden mindet om Captain Stacys ord og sin egen dårlige samvittighed, når Peter ser Captain Stacy overalt i byen.

Hos Oscorp dør stifteren Norman Osborn (Chris Cooper) og efterlader ikke kun hele firmaet til hans søn og Peter Parkers barndomsven, Harry Osborn (Dane DeHaan), men desværre også den arvelige uhelbredelige sygdom, der slog Norman ihjel. Harry finder dog ud af, at Spidermans blod måske kan helbrede ham, men den idé synes Peter Parker ikke helt om.
Samtidigt bliver Max Dillon på hans fødselsdag bedt om at fikse et strømsvigt på Oscorp og han ender i et bassin med elektriske ål og bliver pludselig forvandlet til Elektro, der kan styre al strøm. Så hvad mon der sker, når en mand, der hele sit liv er blevet trådt på af alle omkring ham, pludselig får overmenneskelige kræfter? Det lyder som et job for Spiderman!

Gamle spind spindes påny
Marvel Comics’ Spiderman spinder endnu et net heltedådige gerninger mod verdens superskurke. Den ”nye” Spiderman, som, nok bekendt, genstartede serien på ny efter instruktøren Sam Raimis næsten helstøbte trilogi og afgang fra franchiesen, er henvendt mod det yngre segment af publikummer. Den forrige film i den ”nye” franchiese; The Amazing Spider-man (2012), introducerede Andrew Garfield som Peter Parker/Spiderman i en næsten repetitiv form i forhold til den ”ældre” version første film, men alligevel formåede den at slippe ganske glimrende fra det. Ja, det var den samme film, men historien om hvordan Peter Parker bliver Spiderman, er der altid noget tiltalende i. Nu er spørgsmålet så, om to’eren i serien kan stå distancen?

Instruktøren med det velklingende navn; Marc Webb er tilbage og det samme er selvfølgelig hovedrollerne fra forrige film, som til gengæld har allieret sig med nye kræfter blandt manuskriptforfatterne til at udforme efterfølgeren.

Not so amazing Spider-man
I The Amazing Spider-man 2 får Peter Parker langt flere svar omkring sine forældres forsvinden. Filmen begynder med et flashback, som viser publikum, hvordan Peters forældre endte deres dage i et flystyrt, mens Richard Parker uploadede en video på sin computer. I nutiden tager Peter for alvor fat i sin egen efterforskning af hemmeligheden.

Udover dette element har filmen desværre ikke meget nyt at komme efter. For det første er Peter Parker som Spiderman alt for cocky og drengerøvet. I stedet for at koncentrere sig om at løse situationen med plutoniumslastbilen i begyndelsen af filmen, fokuserer Spiderman sin tid på at slynge smarte bemærkninger fremfor at stoppe lastbilen! I det hele taget virker hele Spiderman-konceptet pludseligt uoriginalt og utiltalende. Spiderman fanger nye skurke i sin net, mens nye superskurke ser dagens lys. Peter Parker kæmper med kærligheden, der bare per definition er umulig, når man er superhelt. Vi har vist set det hele adskillige gange før.

Det mest positive er skurken Elektro, som trods alt er en kompliceret karakter og specielt scenen hvor Max Dillon lige er blevet forvandlet til Elektro og står på Times Square med hele New Yorks politi i skudsigtet, er helt fantastisk. Specielt lyddesignet i den scene er ret original! Og desværre koncentrerer filmen sig mere om kærlighedsforholdet mellem Peter og Stacy, jævnfør det unge segment filmens producenter ønsker at ramme, fremfor at fortælle en god superheltefilm.

And the legend continues… maybe
Sony var hurtige til at offentliggøre datoer for både The Amazing Spider-Man 3 og 4, men har siden måtte udskyde 3’eren fra 2016 til 2018 pga. det skuffende billetindtag som The Amazing Spider-Man 2 har opnået. Filmen har indtjent færrest penge af alle 5 Spiderman-film, og det er selvfølgelig noget, som Sony straks bliver bekymret over. Dog kan Spiderman-fans måske alligevel opleve den spindlende helt i spandex i 2016, da Marvels The Sinister Six, der en spin-off af Spiderman med skurkene Green Goblin, Rhino, Lizard, Black Cat, Carnage, Vulture, og Doctor Octopus, er planlagt til at få premiere.

Måske er det vejen frem for at ryste posen igen!

Universal Pictures.

Titel: The Amazing Spider-man 2