The American

19. februar 2011 af Jesper Poulsen

The American billede

Clooney on the run...

George Clooney spiller den amerikanske lejemorder Jack, der netop har afsluttet en blodig opgave i Sverige. Den gik ikke helt som forventet, da nogen var på sporet af Jack og ville ham til livs. Han søger tilflugt i Italien, og via sin chef Pavel, bliver han gemt lidt af vejen i en mindre landsby. Det giver Jack en midlertidig nyfunden ro, og pludselig er det ham muligt at drikke cognac med den lokale præst (Paolo Bonacelli), at indlede en affære med den smukke prostituerede Clara (Violante Placido) og opleve sin ekspertise påskønnet via opgaven at sammensætte et våben til den mystiske kvinde Mathilde (Thekla Reuten). Alt synes godt for amerikaneren i sine nye omgivelser. Men hans dække under adskillige navne og løgne om sit job, ender i sidste ende alligevel med at Jack ikke finder endegyldig balance. Og slet ikke da han får stillet en opgave af Pavel som bare skal leveres.

Det er den legendariske fotograf Anton Corbijn (som vel er bedst kendt herhjemme for at være hjernen bag en lang række forrygende flotte Depeche Mode-musikvideo'er), som står bag The American. Og med sådan en visuel mester, giver det sig selv at The American er en aldeles flot skudt film. Intet er overladt til tilfældighederne med hensyn til kameraindstillinger, vinkler, lys og distancer. Man får omgående lyst til at stige på et fly og tage turen til støvlelandet, takket være Corbijn.

The American er mere stemningsmættet end sitrende af spænding og vild ildkamp. Vores lejemorder er så at sige droslet lidt ned og lever en diskret tilværelse, uden at være helt usynlig for sine omgivelser. Derfor bliver man nok skuffet, hvis man gik og forestillede sig et eksplosivt værk med gang i gaden fra start til slut. Men selvom Corbijn selv kalder filmen for action-drama, så vil jeg tillade mig at over-rule instruktøren selv, ved at kalde den en afart af thriller. Der lurer en usikkerhed undervejs. Tager Jack sin tilværelse for let? Er det hele nu også så roligt som det ser ud, eller er han overmodig? En lejemorders træning, livsstil og dyder, bliver der leget kispus med. Jack bliver overvåget og får tilsendt avisudklip fra den svenske mission (omtalt øverst), og så den hemmelige opgave stillet af Pavel. Der ulmer i det hele taget en sær stemning, filmen igennem.

Filmen er først og fremmest George Clooneys. Han er med i alt hvad der foregår, og personerne omkring ham er og bliver en bi-ting. Dette er og bliver et portræt af Jack. Hans sind, hans væremåde, hans følsomhed og hans virke. Måske det kan lyde søvndyssende, men lad mig blot beroligende afsløre at Jack naturligvis i sidste ende må trække skydevåbnene frem fra gemmeren og bliver sat i noget af en kattepine. Filmen har stil og en absolut grundighed. Det kræver at man væbner sig med tålmodighed, for fortælletempoet er ekstremt langsommeligt. Kan man affinde sig med det, så vil man også få en tilfredsstillende oplevelse, uden at jeg dermed har sagt at The American er den ultimative bedste hitman-film, for det er den på ingen måde. Men de 4 stjerner er der ingen tvivl om.

Ekstra materialet på blu-ray'en består af en række slettede scener, en bag om kameraet-dokumentar samt kommentatorspor af Anton Corbijn.

Filmen er venligst stillet til rådighed af: SF/Fox.

Titel: The American