The Amityville Horror

27. januar 2006 af Per C. Halling

The Amityville Horror billede

Endnu en gyserfilm, som skulle være baseret på en sand historie, for at gøre det hele mere uhyggeligt, men gyset udebliver og man sidder tilbage og tænker - Hvorfor endnu et remake ?

Hvis du syntes titlen virker bekendt for så er det ikke så underligt, for der er tale om et remake af den første film i en serie af film og direkte-til-video produktioner, som alle udsprang fra den samme historie om en ung mand, som, myrdede hele sin familie. Da han blev anholdt hævdede han, at det var huset de boede i, som var forhekset og fik ham til at begå de bestialske drab, mens de lå og sov.

Baseret på en sand historie

For dem som ikke kender historien må vi hellere lige friske den lidt op. George og Kathy Lutz er et nygift par som en dag får øje på deres drømme hus ved vandet i den lille by Amityville I staten New York, en dag de er ude at køre. På tros af de får fortalt husets dystre fortid, hvor Ronald DeFeo myrdede sine forældre og søskende 1 år tidligere, mens de sov, og på tros af det egentligt koster, mere end de har råd til, ser de dog huset som en mulighed for få mere plads og ikke mindst give deres 3 børn en frisk start efter at deres rigtige far død og de ikke rigtig er kommet sig oven på det chok. Knap nok er familien flyttet ind i huset før der begynder at ske underlige ting og sager i huset. Ikke nok med at der sker underlige ting, George begynder nemlig også at ændre sig. Kathy prøver forgæves tale George til fornuft, men også at søge om hjælp hos den lokale præst, men først da hun går på biblioteket og bl.a. finder ud af, at huset er bygget på en gammel indianer gravpalads, bliver hun for alvor klar over at den eneste måde hun kan redde sin familie, er ved at forlade huset, men er det ikke allerede for sent ???

Som i den virkelige historie, The Amityville Horror, blev George og Kathy Lutz’s ægteskab virkelig sat på en prøve de 28 dage inden det lykkedes dem at slippe væk Denne grufulde beretning og uhyggelige hændelser, blev beskrevet i en glimrende bog af Jay Anson, som klart kan anbefales, hvis du kan finde den og man kan efter have læst godt forstå, at man ønskede lave en film over den. Jay Anson skrev rent faktisk også et manuskript til den første film fra 1979, men det blev forkastet af producerne. Bogen er stadig et godt gys, selvom Baseret på en sand historie ikke helt har den samme effekt som tidligere, da man ser det i så mange film i dag.

Er der slet ikke plads til fornyelse ???

Gysere er utroligt populære at lave, men på det seneste er der ikke kommet nogle rigtig gode fra Hollywood. Den ene remake efter den anden bliver lavet, men også amerikaniserede udgaver af film fra specielt Østen, som de seneste år har stået for en række gedigne gys, der virkelig har fået nakkehårene til at rejse sig og krybe helt der ind, hvor det gør ondt. Hvis jeg nævner film som The Ring og The Grudge (som i historie i øvrigt godt kunne minde om denne) tror jeg godt du er klar over, hvilke film jeg mener, hvis du bare har fulgt lidt med i denne genre.

Selvom der ofte bliver postet mange penge i disse produktioner, sker det desværre alt for tit det at instruktørerne, tilføjer for meget direkte visuelle effekter eller et rock soundtrack, som totalt fjerne stemningerne, eller når der tilføjes elementer i historien, som gør at helheden ryger eller vi får nogle ulogiske forklaringer på noget, vi selv skulle tænke og dermed ryger de psykologiske gys helt på gulvet sammen med overraskelses momenterne.

Der er og skal være plads til fornyelse, men jeg tror en af de store fejl fx The Amityville Horror gør, er ikke kun at lave endnu en film over en gennemgnasket historie, men snarere at man putter flere elementer og effekter ind i filmen fra de førnævnte asiatiske film og når de bliver taget ud fra en helhed, virker det mere dumt og utroværdigt end uhyggeligt.

Hvis man skal se lidt fornyelse, er det derfor i mange amerikanske film i ikke i historierne du finder opfindsomheden, men snarere den måde, den måde folk og andet godt bliver aflivet på. For med CGI og andre tekniske hjælpemidler, er der ikke den aflivning, som ikke er mulig på film i dag. Tag blot film som Saw I og II eller de foreløbigt 2 Final Destination- film, som helt tydeligt har taget over, hvor Fredag den 13 slap og prøver at finde på den en mere ulækre døds eller læmlestelsescene efter den anden.

Er den virkelig så dårlig ???

Svaret er både ja og lidt nej.

Nej, den er bestemt ikke den dårligste af de efterhånden 9 film, som direkte er baseret på den sande historie eller har Amityville i titlen. Den første var ok mest på grund af skuespillet og et fremragende score af Lalo Schifrin, nummer 2 - Amityville II: The Possession (på dansk Huset Gud Glemte) er faktisk en udmærket gyser, men fra film 3, der oven i købet blev lavet i 3D, da man forsøgte at relancere denne type film i midt 80’erne, da der var krise i biograferne, på grund af hjemmevideomarkedet var eksploderet , gik det for alvor galt at man slet, slet ikke kan forstå at der blev produceret 5 film direkte til kabel-tv og videomarkedet, som hungrede efter gysere.

Ja, fordi historien har været fortalt så tit at der simpelt hen ikke er mere at trække ud af den.

Ja, fordi selvom man tjener lidt penge på en remake med en populær skuespillere her Ryan Reynolds, som gør hvad han kan for at trække denne film op på et højere niveau. Samme producere lavede nemlig sidste år samme nummer med klassikeren - Texas Chainsaw Massacre med Jessica Biel, men det er jo ikke ensbetydende med man kan gøre det igen.

Ja, fordi selvom, der er enkelte gode gys og scener i filmen, fungere de bare ikke, hvis der samtidig er for mange ulogiske ting og gysene ikke passer ordentlig ind i historien. Gyserfilm fans kan måske få lidt ud af at sidde og gætte med på i film man har set de forskellige gyser effekter.

Man har forsøgt at lave en god dvd-udgivelse

Selvom filmen måske er det bedste kan man dog se at de dog har gjort et lille forsøg på et lave en god udgivelse for når man stå med denne 2 disc i hånden, virker den meget fornuftig og med de ord lad os ligge lidt på selve udgivelsen og ekstra materialet

Filmen kan købes i enten i en movie-only-udgave eller en 2 disc SE-udgave og det er den jeg vil beskrive for jer.

Disk 1 - Filmen

På disk 1 få du selve filmen, med mulighed for almindelig Dolby Digital 5.1 lyd eller DTS. samt et kommentarspor, der IKKE er tekstet med hovedrolle indehaveren Ryan Reynolds filmens to producere Andrew Form og Brad Fuller. Dette er et udmærket kommentarspor, hvor de både komme med små historier fra optagelserne, men også kommentarer til, hvordan enkelte scener blev til. Det er nok ikke et man hører mange gange, men det var nu ganske underholdende og informativt, så det er afgjort værd at se filmen en gang til for.

Udover filmens egen trailer er der en række trailere for kommende Scanbox udgivelser ”Asylum", "Immortal", "Submerged", "Match Point", "Saw II" og "Good Night, and Good Luck".

Disk 2 – Ekstra Materiale

Slettede scener

Ekstra Materialet lægger ud med 8 forskellige små scener, som af forskellige årsager blev klippet ud af filmen. Du kan se dem med eller uden kommentarer, men det er ikke scener som ville have kunne reddet filmen på nogen måde, mere uddybe enkelte forklaringer og personers forhold, men du tænker ikke på dem, hvis du se filmen igen.

Supernatural Homicide – Discussion of the DeFeo Murders and What Really Happened

På godt 20 minutter kigger man nærmere på de mord, som danner grundlaget for forhistorien, man hører blandt andet om, hvordan ofrene var blevet fundet om hvordan man hele tiden var klar over at dette var ikke en helt almindelig mordsag. Der interviewes forskellige fagfolk, som ser tilbage på den gang, men også folk, som direkte var involveret som fx Amityvilles daværende politichef. Et ganske udmærket lille program, som vil være en god opvarmning inden man ser selve filmen lige som til at komme i den rette stemning. Det er dog alt for kort til, at man når rigtig ind på nogle rigtig svar og forklaringer på, hvad der fik den unge mand til at gå amok, men også hele det aspekt at huset var forhekset bliver ikke rigtig uddybet. Hvis du vil vide mere om selve historien bag filmene, er dokumentarfilmen på genudgivelse af den første film noget bedre og mere informativ og velproduceret og ikke bare tiltænkt som endnu et langt reklameindslag.

The Source of Evil – Making of Featurette

Et typisk Making of program på godt 26 minutter, som ikke så selvrosende, som så mange andre af slagsen og det mærkes at der er brugt mere tid på det og det ikke kun er lavet med marketing for øje. Der vises klip fra optagelserne og interviewes folk både foran og bag kameraet. Men pludselig stopper man op og bruger lang tid på forklaringen af en enkelt scene og det får resten til at virke temmelig tamt. Det er derfor ikke et særlig informativt program, som man kunne have ønsket sig, men der er dog fornuftige forklaringer på enkelte af de gys, som rent faktisk virker, så derfor skal du ikke se dette program før du har set filmen.

Multi-Angle On-Set Peek

Her konne man nemt tro, at man skulle bruge Angel-funktionen på sin dvd afspiller og se udvalgte scener fra filmen fra flere vinkler og skifte mellem dem. Men, nej det er bare en omgang B-roll, hvor man som fluen på væggen kommer med på optagelserne. Der er ingen rød tråd i optagelserne eller nogen kommentarer til dem, så selvom det af og til er spændende, får man ikke rigtig noget ud af det alligevel og sidder efter de 24 minutter optagelserne varer og tænker hvad det skulle med på disken for ?

3 billedgallerier

Tre billedgallerier runder disken af med billeder fra huset, gerningsstedet, og totursscenerne, som alle bruges i filmen. Gallerierne bladre du rundt i med piletasterne og ledsages af uhyggelige lyde og musik og får dem til at virke meget virkelighedstro, selvom de som sagt er lavet specielt til filmen.

Sammen med en lidt mere spændende indpakning en sædvanlig er dette materiale med til at trække den samlede karakter op på denne udgivelse. Ekstra Materialet alene få 3 ud af 6 stjerner.

Audio

På denne udgivelse har du mulighed for enten at høre lyden i Dolby Digital 5.1 eller DTS 5.1. Uanset hvilket af dem er virkelig en oplevelse i vente. Knirken, splasken, torden, skrig, skrål lyder klokkerent og alle dine højttalere kommer på arbejde mens du se denne film. Der er masser af lyde, som nok skal få dig, enten til at hoppe lidt i stolen, eller få nakkehårene til at rejse sig lidt ind i mellem. Men det kan jo heller rigtig ikke bag på nogen, for netop lyde er jo en af gysergenrens mest anvendte virkemidler til at forstærke, det som sker oppe på lærredet eller henne på tv-skærmen, stor som lille. Har du mulighed for det, skal du klart vælge DTS lyden, for der kommer langt flere små detaljer frem, specielt i baghøjttalerne.

5 ud af 6 stjerner

Video

Filmen vises naturligvis i sit originale 2.35:1 format og er naturligvis i anamorphic, dog syntes jeg ikke helt at billedsiden, lever op til lydsiden. Billedet er ikke decideret dårligt, men virker bare flere steder noget uskarpt og udvisket, på grund af for lav kontrast. Derfor er der også mangel på detaljer i billedet indimellem i forhold til, hvis man har oplevet den i biografen. Fx er det ikke altid lige man kan se forskellene i nogle af personernes øjne før der kommer et close-up af personen og derved ryger et par af gysene på den konto. Sjovt er det også, fordi på kommentarsporet snakker de om, hvordan billeder i fremtiden vil ændre sig med indførslen af HD-teknologi og hvor afslørende billederne bliver for make-up og andre detaljer, som man nu kan skjule i en mindre god opløsning i en scene.

4 ud af 6 stjerner

Konklusion

Dette er faktisk en udmærket udgivelse, men husk at købe 2-disk udgaven, som selvom ikke er det ikke er en af bedste gyserfilm på markedet for tiden, hører den klart hører hjemme i en samlers reol, sammen med boksen, med de 3 gamle film, som MGM genudgav for noget tid siden.

Præsentationen af filmen er udmærket, med en god billedside og en fremragende lydside, som nok skal få vækket dine naboer, selv ved lave lydstyrker.

Ekstra Materialet er klart bedre end gennemsnittet, så det kan være, at der er blevet lyttet til de nedlandende ord, som dvderne netop på dette punkt ofte får i anmeldelserne og trækker den samlede karakter ned.

Hvis du ønsker at vide mere om historien bag filmen, personerne, de virkelige hændelser, interview med virkelighedens George Lutz og meget mere skal du besøge Bag om The Amityville Horror, som indeholde både en masse god information, men også mange gode links.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: The Amityville Horror
Original Titel: The Amityville Horror
Premieredato: 23. januar 2006
Instruktør: Andrew Douglas
Skuespillere: Ryan Reynolds, Melissa George, Jesse James, Chloe Grace Moretz, Rachel Nichols, Philip Baker Hall, Isabel Conner, Brendan Donaldson med flere.
Spilletid: 86 min.
Selskab: Metro-Goldwyn-Mayer - Dimension Films - Radar Pictures Inc. og Platinum Dunes, Scanbox, 2005 (på dvd 2006)
Genre: Gyser
Det er ikke den bedste, men heller ikke den dårligste Amitywille-film for ind i mellem kommer der et godt gys, som her hvor Kathy (Melissa George) er ved at tabe noget vigtigt – sin datter - fra husets tag.
Et par meget vigtige rekvisitter fra filmen – lej/køb den og find ud af hvorfor >:-)
Michael Bay er har denne gang sat sig i producer- og ikke instruktørstolen. Her ses han under indspilningen med Ryan Reynolds og Melissa George og en af de andre producere Brad Fuller