The Bride Of Frank.

12. juni 2012 af Henrik Andersen

The Bride Of Frank. billede

Advarsel. The Bride of Frank er ikke for enhver, og denne gang er det ikke bare noget der bliver skrevet for at tiltrække nysgerrige sjæle. Er man ikke til low budget sleeze, kombineret med en usømmelig historie og katastrofalt overskruet skuespil, så hold dig væk. Filem indeholder scener, der for evigt vil printe sig på din nethinde, og det er bestemt ikke kønne billeder.

Frank er en alkoholiseret hjemløs, der har fået arbejde hos et fragtfirma i New Jersy. Hans løn er blandt andet, at han får tag over hovedet og får lov til at sove på kontoret i weekenden. Men Frank har udover sine taleproblemer, og utrolige mængder luft i tarmen, også problemer med at lade være med at slå folk ihjel der krydser hans vej. Derudover er han brystfikseret, pædofil, og i det hele taget bare en rigtig kedelig fyr på alle områder.
I filmens indledning samler han en lille pige op i lastbilen, og slår hende i hovedet med en kølle. Derefter placere han hende flot foran lastbilen, og køre hendes hovede over, så det kvaser som en æggeskal. Frank stiger derefter ud af bilen og slubre pigens hjerne i sig som var den vingummi gele. Bare endnu en hel almindelig dag på arbejdet for Frank. Frank har senere fødselsdag, og den bliver holdt ved firmaet. Da en syret nørd med colabunde som brilleglas og mystiske fortænder, kigger forbi opfordres Frank af sine kollegaer, til at slå hovedet af ham. Det gør han så, og som et ekstra lille party trick skider Frank også liget ned i halsen, der hvor hovedet før sad. Hip hip Hurra, sikke en fødselsdagsfest.
Chefen vil gerne hjælpe Frank med at finde den rigtige dame. Han indrykker en kontakt annonce hvor Frank skriver, at han søger en med store bryster. Mange piger melder deres ankomst, og ikke alle slipper levende fra det. I et af tilfældende stikker Frank hendes ene øje ud med sin meget lange og barberblads skarpe tommelfingernegl. Efterfølgende stikker han sin manddom ind i hendes tomme øjnhule og giver den gas.
Det er ikke nemt for den ensomme Frank at finde sin drømme kvinde, og undertegnede vil naturligvis ikke afsløre om det lykkedes. Det skal man selv have fornøjelsen af at opleve.

The Bride Of Frank er virkelig lowbudget sleeze, og der går mange historier om denne film. Blandt andet at filmens hovedeperson Frank spilles af en rigtig hjemløs, som man støvede op på gaden. Det er ikke svært at tro på dette, når man ser filmen. Frank der spiller Frank ligner noget katten har slæbt ind. Hans ansigt er krøllet og kroppen er slidt. Hans forlorne tænder passer ikke, så det er meget svært at høre hvad han siger (nok også derfor filmskaberne har tekstet nettop hans replikker). På sin vis er det sørgeligt hvis det er sådan det hænger sammen, men man må da håbe, det hele har fået en lykkelig slutning da filmkameraet holdt op med at snurre.

Steve Ballot / Escalpo Don Balde har skrevet, filmet, klippet, produceret og instrueret hele balladen, og det er han ikke sluppet særligt heldigt fra. Det virker ikke som om manden har den ringeste forstand på, hvordan man sætter en film sammen, og jeg kan med sikkerhed sige at publikummet til denne undergrunds klassiker ikke ser filmen for dens filmiske kvaliteter og håndværk. The Bride Of Frank er vel nærmest sådan en film man ser fordi den skiller sig så markant ud fra mængden i dens perversiteter og syge tankegang, at den bare skal ses hvis man er fan af sleeze genren. Det er ikke fordi effekterne er specielt godt lavet, og de er ihvertfald enormt gennemskuelige. Men måden de bliver præsenteret på er sjælden set. Steve Ballot har lagt al sin enenergi i at provokere, og det er lykkedes til UG. Skuespillet er facinerende dårligt, og stort set hele castet vrøvler deres replikker af sig, sammen med Frank som man nærmest aldrig helt forstår. Det er undergrundskult på højeste plan, og man kan næsten være sikker på, at der aldrig igen bliver lavet en film som denne, det har verden ændret sig for meget til.

Det er stort for genren at The Bride Of Frank nu finder vej til de Danske DVD hylder, og modigt af Another World Entertainment at de bringer den til vore bredegrader. Filmen har altid været kendt, men en som kun de færreste havde set, da den huserede rundt på forskellige slidte VHS bånd. Nu er det muligt at købe skidtet, og den er bestemt en flad 100 krone seddel værd.

Ekstramateriale.

Der er masser af ekstramateriale hvis man ønsker at se mere til Frank. Først og fremmest er der et spændende kommentarspor til selve filmen, men det er også muligt, at se en alternativ slutning på filmen, der vare lidt over 30 min. I denne slutning bliver det klart, hvorfor filmens titel referere til filmen Bride Of Frankenstein.
Der er også en slettet scene, fraklip fra filmen, og en mini dokumentar der hedder Frank’s Home Movie, plus forskellige trailers til The Bride Of Frank. Ikke det hele er lige spændende, men har man siddet filmen igennem, vil man måske også gerne se og høre lidt mere om dens tilblivelse.

Ekstramaterialet får 3 stjerner ud af 6 mulige.

The Bride Of Frank er filmet på et billigt videokamera, og det bære billedet naturligvis også præg af. Men sjovt nok havde det også været helt forkert at se denne film i virkelig flot opløsning.
Lyden er Engelsk Dolby Digital og The Bride Of Frank kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.