The Counselor

22. april 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

The Counselor billede

En langgaber af en både rodet og uinteressant film.

Når der står Ridley Scott på instruktørstolen, så har man som publikum lov til at have nogle ekstremt høje forventninger. Vi snakker altså om en mand, som står bag klassikere som Alien, Blade Runner, Gladiator, Black Hawk Down osv. Når filmen så samtidig har en rolleliste bestående af Michael Fassbender, Cameron Diaz, Penelope Cruz, Javier Bardem og Brad Pitt, jamen så kan man med rette skrue sine forventninger helt i vejret. Desværre så fejler The Counselor stort, rigtig stort.

Filmen handler vidst nok om (når jeg siger vidst, er det fordi jeg faktisk stadig er i tvivl om, hvad den egentlig handlede om) en mand, som kun går under navnet The Counselor (Fassbender). Han skal til at giftes med den kønne og kristne Laura, men af en eller anden grund vælger The Counselor (altså personen) at indgå en aftale med en hvis Reiner (Bardem) og en mellemmand ved navn Westray (Pitt). Aftalen der omhandler noget narko går dog galt og pludselig falder det hele tilbage på The Counselor, Reiner og Westray, der nu alle er i store problemer.

Jeg ved ikke, hvad der er gået galt for Ridley Scott med denne produktion. Hans bror Tony Scott (Top Gun) begik godt nok selvmord under produktionen, men det kan da umuligt have påvirket dette makværk af en fejl, som i øvrigt er dedikeret til Tony Scott, hvilket er absolut skamfuldt. Filmen mangler en decideret rød tråd, der gør, at man kan finde hoved og hale i, hvad der egentlig foregår. Karakterer præsenteres flygtigt for at forsvinde igen, og scener der trænger til at blive forklaret forbliver hen i det uvisse.

Det er desuden rigtig svært at finde ud af, hvilken slags film det her er, og det ender ud i en underlig blanding af drama, thriller og action. Hovedkaraktererne fungerer på ingen måde. The Counselor som skal forestille at være hovedpersonen forbliver et fuldstændig ubeskrevet blad. Vi får aldrig nogen forklaring på, hvorfor han vælger at gå ind i kriminalitet, når han nu lige har valgt at skulle giftes. Grådighed er det korte, men dårlige svar. Det kan da umuligt kun være derfor, men sådan er der så mange ting, som forbliver uopklarede.

Filmens tempo er også alt for langsomt, og man dvæler alt for længe ved langsommelige og hurtigt glemte samtaler karaktererne imellem. Vi går fra den ene snakke-scene til den anden, og det er både kedeligt og forvirrende. I sidste ende ender man altså ud i en film, hvor man ikke har forstået hverken handlingen eller karaktererne, og det er stærkt problematisk. Det er sjældent, jeg har været så forvirret, når jeg har set en film, og det kan da godt være jeg i det tilfælde bare har været for uintelligent. Jeg tvivler! Og derfor ligger ansvaret altså hos filmens skabere, både instruktør og manuskriptforfatter.

The Counselor er altså på ingen måde en anbefalelsesværdig film. Ridley Scott har lavet så mange andre gode film, som man langt hellere burde se, og det samme kan man sige med de ellers normalt dygtige skuespillere. Det er rigtig ærgerligt, for jeg ville ønske at The Counselor var bedre, men i mine øjne er den altså et stort makværk.

Ekstramateriale
Blu Ray udgaven af The Counselor udkommer i en 2-discs udgave, hvor der på den første disc findes biograf-versionen af filmen, samt en mindre dokumentar ved navn Viral Pieces: Uncut(7 minutter). På den anden disc kan man så finde et Extended Cut af filmen. Denne udgave er 20 minutter længere end den normale udgave. Udover det er der en Making Of… af filmen som fungerer på den måde at man kan se filmen med kommentarspor fra Ridley Scott og samtidig under et mindre index vælge nogle små dokumentarer om alt muligt fra filmen. Dette varer hele 3,5 timer, hvilket må siges at være en hel del ekstramateriale. Hvis blot der var brugt lige så meget energi på filmen, som der er brugt på ekstramaterialet, så havde vi haft en rigtig god film. Desværre er det bare ikke lige så fedt at se ekstramaterialet, når filmen i forvejen er rigtig dårlig.
Ekstramaterialet får 4/6

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: The Counselor