The Dillinger Escape Plan: Miss Machine – The DVD

6. juli 2006 af David Lund

3 stjerner Skriv en kommentar KØB MUSIK DVD'EN HER

The Dillinger Escape Plan: Miss Machine – The DVD billede

Endelig en DVD udgivelse af USAs mest tekniske metalband, desværre lever den ikke helt op til bandets kunnen.

The Dillinger Escape Plan… hvis navnet ikke ringer nogle klokker, er det nok ikke helt din genre vi snakker om. DEP har siden deres 1999 album Calculating Infinity imponeret metal og hardcore fans verden over med deres tekniske kunnen og ekstreme aggressivitet. Det er svært at beskrive et band som DEP for folk som ikke kender det, men for at gøre et ynkeligt forsøg, kan vi kalde det for jazz improvisation blot med sønderrivende guitarer og skrige vokal i stedet for saxofoner og trompeter. Siden deres gennembrud med Calculating Infinity, har deres tidligere forsanger droppet bandet, og i et par år har flere forsøgt sig som deres nye forsanger, nogle mere succesfulde end andre. Bandet har endda på en EP med titlen Irony Is A Dead Scene allieret sig med selveste Mike Patton (tidligere Faith No More og Mr. Bungle forsanger og nu kendt for Fantômas, Tomahawk og Peeping Tom), og senere er Greg Puciato kommet til. Puciato blander perfekt aggressiviteten fra bandets første forsanger Dimitri Minakakis og det melankolske og fjollede indslag Mike Patton tilføjede. Det næste album Miss Machine skulle vise sig at tage både anmeldere, fans og nyt publikum med storm, og selvom det nu er et par år gammelt, er der nu kommet en DVD med diverse videoer, making of samt live materiale derfra.

DVD’en her er ikke længere end 80 minutter, og det er en noget svingende oplevelse at komme igennem. De 3 musikvideoer indeholder intet nyt under solen, selvom det er utrolig høj kvalitet genren taget i betragtning. De alle 3 tager udgangspunkt i robotlignende bevægelser som et overordnet tema til albummets titel Miss Machine. Panasonic Youth er en lang stageperformance der er flot klippet, men en smule monotomt i længden. Setting Fire To Sleeping Giants tilfører den tidligere typiske stageperformance med en sideløbende historie, der er mindre vellykket end den selv håber på. Unretrofied er derimod en flot video der tager robotidéen til det maksimale, da hele bandet er robotter der bliver ved med at gå i stykker, for dernæst at blive repareret af sexede sygeplejersker. Til Unretrofied er der også et ca. 25 minutters making of, der trods de første 10 irrelevante minutter og mangel på forklaring, giver et fint indblik i bandets forståelse af videoen. Dog kommer dette program langtfra nok ind på den teknisk der er brugt i videoen, og de tanker der egentlig ligger bag.

DVD’en indeholder ligeså 5 live sange fra forskellige steder. Pga. dette fungerer ikke alle sange lige godt, men de er klippet fint, og rammer bandets dynamiske live optræden perfekt. Man kunne dog godt have tænkt sig et helt live show med bandet udover disse 5 sange, da der er masser af plads, og da man nemt kan se at stort set alle koncerterne er optaget i fuldlængde. Dog sidder man med en god idé om hvordan The Dillinger Escape Plan er at opleve live, og da jeg sidder med den erfaring at have oplevet dem de sidste 2 gange de var i Danmark, kan jeg kun sige at de virkelig går til den live, og man bliver hurtigt imponeret over de bevægelser de kan lave imens de er i færd med de mest tekniske dele af deres musik. Dette kan man hurtigt se fra disse liveoptagelser.

The Making Of Miss Machine er et 6 minutters kort program der går ind i studiet og ser på The Dillinger Escape Plans optagelser af Miss Machine. Dette er ikke noget nyt program, og findes desuden også på albummet (hvis denne da er købt i limited digipak med tilhørende DVD). Programmet er da meget sødt, men det er mere sjovt end lærerigt, og man får aldrig helt den følelse at man sidder i studiet med bandet og kæmper med sangene. Faktisk fokuserer programmet stort set udelukkende på de sjove indslag der har været i pauserne, hvilket er lidt synd, da man hurtigt får den følelse af, at alle jokes er 100 % indforståede.

DVD’en har også noget interview footage der faktisk er DVD’ens højdepunkt. Alle i bandet samt bandets producer bliver interviewet omkring tilblivelsen af Miss Machine og bandet i det hele taget. Utroligt mange nyttige informationer dukker op undervejs, og man får et detaljeret indblik i The Dillinger Escape Plans kreative proces. Programmet varer 20 minutter, og ingen af disse minutter er overflødige, selvom man måske til sidst er lidt ør i hovedet af alle de informationer.

Et Press Gallery er også at finde på DVD’en, og den kører af sig selv imens man ser adskillige anmeldelser og udtalelser om Miss Machine. Kedeligt i længden, men man får da den forståelse at det er et godt album vi har med at gøre, hvilket jeg ikke er helt uenig i.

Som helhed er der alt for mange mangler på denne udgivelse, og det der er at finde herpå, svinger lige fra fantastisk til ligegyldigt. Jeg ærgrer mig også over manglen af undertekster, om de så dog bare var engelske, for mange af making of programmerne indeholder ofte dårlig og/eller forvrænget lyd, og man kan ikke altid høre hvad der foregår. En udmærket lille udgivelse, men stadig kun for de største fans der, ligesom jeg, bare må eje alt hvad The Dillinger Escape Plan har udgivet.

DVD’en er venligst stillet til rådighed af
Target Distribution ApS.

Titel: The Dillinger Escape Plan: Miss Machine – The DVD