The Huntsman: Winter's War

27. oktober 2016 af Ronnie Bisgaard Mortensen

The Huntsman: Winter's War billede

Prequel-sequel uden Snehvide.

I 2012 udkom filmen Snow White and the Huntsman (2012), der var baseret på eventyret om Snehvide. Det var hverken en specielt god film, men heller ikke decideret dårlig. Bare sådan en ganske udmærket underholdende eventyrfilm. Filmen indtjente dog langt flere penge end sit forbrug, og i Hollywood afføder det jo ofte en fortsættelse. Der var dog problemer på settet i den første film. Rygterne gik på, at Kristen Stewart, der spillede hovedrollen som Snehvide, havde en affære med instruktøren Rupert Sanders. Det var selvfølgelig noget rod og i stedet for blot at udskifte en af dem, har man altså helt valgt at slette karakteren Snehvide fra fortsættelsen og skifte instruktøren. Det kan lyde latterligt, men man har i stedet valgt at gøre Jægeren/ The Huntsman, der blev spillet af australske Chris Hemsworth til fortsættelsens hovedperson. Resultatet er blevet lidt det samme som den første film, ikke god, ikke dårlig, bare lidt middelmådig eventyrunderholdning.

The Hunstman: Winter’s War er noget så underligt som både en prequel og en sequel. Den første halve time er en lang prolog, hvor The Huntsmans forhistorie skal forklares. Ravenna (Charlize Theron), skurken fra den første film, har nemlig en søster, Freya (Emily Blunt), der af ren og skær ulykkelig kærlighed har udviklet Frozen-Elsa-kræfter (hun kan kontrollere is). Hun vil ikke have mere kærlighed i verden, men i hendes hær forelsker den unge Huntsman (Hemsworth) sig i Sara (Jessica Chastain). Det vil Freya ikke finde sig i og adskiller de to. Herefter skal det så forestille sig at den første film finder sted; The Huntsman redder verden i fælleskab med Snehvide. Tilbage til det, der så skal vise sig at være sequel-delen. Spejlet (du ved: ”hvem er smukkest i landet her”) er blevet stjålet, og The Hunstman sætter sig altså for at finde det spejl, så Freya ikke kan bruge det i sin jagt på at udslette kærligheden.

Hvis det hele lyder en smule rodet, så har du fuldstændig ret. Fortsættelsen er noget rod med narrativer der krydser på tværs af hinanden og alt for mange karakterer, der skal introduceres og have spilletid. Heldigvis har man da droppet nogle af De Syv Små Dværge. I den første film var der på ingen måde tid og plads til at de alle kunne få spillerum, så man har holdt sig til to: Nion (Nick Frost), der også var en del af første film, og så Nions fætter Gryff, der spilles dejlig sarkastisk af den altid herlige Rob Brydon. De to dværge er med til at give filmen noget humor, der ellers er tæt på at drukne i moralen om at kærligheden overvinder alt.

The Huntsman: Winter’s War er en rigtig flot film, hvilket hænger sammen med, at den nye instruktør Cedric Nicolas-Troyan også stod for de visuelle effekter på den første film, der faktisk blev belønnet med en Oscar-nominering. Desværre er historien noget rod, og mange af skuespillerne har også bagefter fortrudt deres medvirken (Emily Blunt og Jessica Chastain). Jeg nævnte det i min introduktion af filmen. Den er hverken decideret god eller decideret dårlig, og derfor lander den også på mellemkarakteren 3 stjerner.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af The Huntsman: Winter’s War indeholder følgende ekstramateriale:
• Deleted Scenes